|
کدخبر: 60029

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران در گفت‌وگو با گسترش نیوز ؛

بانک‌ها سود کاذب پرداخت می‌کنند

زنوز گفت: متاسفانه محاسبات دقیقی در ترازنامه‌ها حاکم نیست از این رو سوددهی بانک‌ها نیز کاذب به نظر می‌رسد.

گسترش نیوز: هادی زنوز عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد سازوکار ساختاری بانک‌ها، اظهار کرد: نظام حقوقی کشورمان الزام‌آور اعلام ورشکستگی‌ها نیست به همین دلیل تاکنون در اقتصاد ایران با پدیده‌ای به‌عنوان ورشکستگی در سیستم بانکی روبه‌رو نشده‌ایم.

hadizonoz3.jpg

زنوز بابیان اینکه بر اساس روش‌ها و استاندارد‌های علم حسابداری، باگ‌هایی در نظام بانکی وجود دارد، ادامه داد: متأسفانه محاسبات دقیقی در ترازنامه‌ها حاکم نیست ازاین‌رو سوددهی بانک‌ها نیز کاذب به نظر می‌رسد.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران با اشاره به اینکه ارزش دارایی بانک‌ها تا قبل از افزایش نرخ ارز بیشتر از میزان برآورد شده بود، تشریح کرد: بانک‌ها پیش از نوسان‌ها ذخیره‌ای برای مطالبات معوق هم نداشتند درصورتی‌که باید زیان‌های خود را در این دارایی‌ها لحاظ می‌‌کردند.

وی تشریح کرد: البته گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه ذی‌نفعانی در نا ترازی ترازنامه‌ها و وام‌های وصول نشده‌ای که به‌حساب جرائم گذاشته می‌شود، وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: باوجود تخلفات، ضعف‌های حسابرسی، نبود دستگاه نظارتی منسجم و قوی و... احتمال ورشکستگی برای نظام بانکی ما وجود دارد. مهم‌ترین نکته مربوط به این مسئله به نبود روش‌های مطمئن ارزی و حسابرسی مستقل از بانک‌ها است.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران معتقداست: بخشی از این احمال‌ها ناشی از غفلت بانک مرکزی بوده، این دستگاه به‌عنوان نهاد ناظر بسیار ضعیف عمل کرده است.

وی ابراز کرد: بانک مرکزی در پاسخ به این ‌سوء مدیریت‌ها به ناتوانی خود در برابر این مراکز نظامی و دولتی اقرار می‌کند و اظهاراتی همچون بی‌تفاوتی قانون نسبت به وظایف نهاد ناظر عمل کرده است و سد محکمی در برابر مؤسسات مالی که با مجوز نیروی انتظامی فعالیت می‌کنند، وجود ندارد.

زنوز در خاتمه این گفت‌وگو بیان کرد: ‌دولت و قانون باید جدیت بیشتری به نحوه فعالیت و سامان‌دهی این مراکز داشته باشد چراکه برخی از این مؤسسات به‌قصد کلاه‌برداری و منفعت شخصی به این سیستم ورود کرده‌اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها