|
کدخبر: 59912

کارشناس بازار ارز در گفت‌وگو با گسترش نیوز :

چگونه قیمت ارز کنترل شد؟

عباد گفت: عرضه و تقاضا مهم‌ترین فاکتور نوسان و تنظیم بازار است که مواردی در این حوزه توانسته این موضوع را کنترل کند.

گسترش نیوز: مرتضی عباد کارشناس بازار ارز و طلا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مورد نوسان‌های اخیر بازار ارز، اظهار کرد: ایران دارای جامعه سیاسی است که به‌واسطه چنین فضا حاکمی پس از هر تنشی، نگرانی‌هایی در بابت نرخ ارز و سکه به وجود می‌آید.

عباد ادامه داد: کشور ما با برخی از تنش‌ها همچون مسائل مختلفی که به ارتباط دیپلماسی کشور با امریکا و... واکنش سریعی نشان می‌دهد اما چندی پیش شاهد بودیم که سخنان ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا مبنی بر قصد حمله‌ور شدن هم نتوانست بر روی نرخ ارز اثری بگذارد.

کارشناس بازار ارز تشریح کرد: علت اینکه دلار و دیگر ارز‌ها نسبت به این تنش‌ها واکنشی نشان نداده است به کاهش تقاضاها برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: به‌عبارت‌دیگر بزرگ‌ترین افرادی هستند که به‌واسطه ارز‌های خارجی اقدام به واردات محصول، مواد اولیه، مسافرت و یا تحصیل می‌کنند. حال با توجه به سیاست‌های اعمالی دولت این تقاضاها کاهش و تا حدی کنترل پیداکرده است. بنابراین یکی از دلایل اصلی کنترل نسبتی ارز مربوط به کنترل متقاضیان آن است‌.

این فرد آگاه معتقداست: تقاضای مصرفی دلار به علت رکود اقتصاد و افت درآمد عمومی کاهش پیداکرده است و خانوارها، تولیدکنندگان، واردکنندگان، مسافران و... به یک‌فاز رکودی واردشده و درنهایت تقاضا کاهش پیداکرده است.

کارشناس بازار ارز با برشمردن دلایل دیگر ثبات ارزی مطرح کرد: بخش قابل‌توجهی از تقاضای ارز به تقاضا برای سرمایه‌گذاری و احتیاط برمی‌گردد. به‌طوری‌که برخی از افراد با خرید و تبدیل سرمایه‌های خود خواهان حفظ ارزش پول و سرمایه‌گذاری هستند اما با نوسان‌ها و فرازوفرودهای اخیر دیگر این بازار را محل امنی برای تبدیل ذخایر خود نمی‌دانند.

عابد خاتمه داد: بخش دیگری از تقاضا هم مربوط به خریدوفروش‌های خرد می‌شود که این قسمت از تقاضا تأثیرپذیری بسیاری از صنعت کلان دارد و درواقع با اوضاع رکودی این موضوع هم به‌اصطلاح راکد و نوسانی خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها