|
کدخبر: 72027

آخر سال ۹۸ قیمت دلار چقدر می‌شود؟

سیدعلی می‌گوید: به نظر می‌رسد تا پایان امسال تغییر محسوسی را در قیمت دلار شاهد نباشیم، ضمن اینکه در حال حاضر قیمت دلار ریسک سیاسی را نیز با خود به همراه دارد و حتی ممکن است که قیمت آن کاهش پیدا کند.

گسترش‌نیوز: رییس کل بانک مرکزی به تازگی با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود گفت: با اطلاع و شناختی که از توانایی‌ها و امکانات و ذخایر ارزی کشور دارم ثبات نسبی بازار ارز تداوم خواهد داشت.

dollar11.jpg

اما این ادعای رییس کل بانک مرکزی چقدر قابل اتکاست؟

سید کمال سیدعلی، معاون پیشین ارزی بانک مرکزی درباره پیش‌بینی قیمت دلار تا پایان امسال می‌گوید: قیمت دلار از چهار هزار تومان تا ۱۱ هزار تومان مقداری جهش قیمت داشته، طی دوره‌ای به ۱۸ هزار تومان نیز رسید که بسیار غیرواقعی بود. به نظر می‌رسد تا پایان امسال تغییر محسوسی را در قیمت دلار شاهد نباشیم، ضمن اینکه در حال حاضر قیمت دلار رسک سیاسی را نیز با خود به همراه دارد و حتی ممکن است که قیمت آن کاهش پیدا کند.

وی ادامه می‌دهد: باید به این توجه داشته باشیم که مصرف ارز به میزانی خواهد بود که واردات کالا با آن قیمت مقرون به صرفه باشد. در حال حاضر با همین قیمت ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان امکان خرید بسیاری از کالای خارجی وجود ندارد که البته یک حسن بوده اگر کالای ایرانی جایگزین آن شود.

سیدعلی می‌افزاید: چون مصرف ارز و قدرت خرید کالاها با دلار ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان وجود ندارد، اگر کسی بخواهد کالایی را وارد کشور کند با توجه به هزینه‌های عوارض و گمرک به صرفه نیست و مردم قدرت خرید آن را ندارند، بنابراین خود مصرف ارز و تقاضا برای آن هم با توجه به قیمت بالای آن کاهش پیدا کرده و به نظر نمی‌رسد بتواند تغییری در قیمت آن ایجاد کند.

وی عنوان می‌کند: به نظر نمی‌رسد تا پایان سال اتفاق خاصی بیفتد، ضمن اینکه در حال حاضر قیمت دلار ریسک سیاسی را نیز با خود به همراه دارد و حتی ممکن است که قیمت دلار کاهش پیدا کند. اما در مجموع مسائل زیادی در تعیین نرخ ارز دخالت دارند که پیش‌بینی نهایی قیمت دلار را سخت می‌کند.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر