|
کدخبر: 237754 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با نمایندگان مجلس یازدهم مطرح شد:

رتبه بندی معلمان در ایستگاه آخر / افزایش چشمگیر دستمزدها

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح رتبه بندی معلمان به زودی به مرحله نهایی و اجرایی خواهد رسید؛ طرحی که بدون تردید تاثیر فوق العاده ای بر حقوق معلمان و معیشت فرهنگیان خواهد داشت.

اقتصاد رتبه بندی معلمان در ایستگاه آخر / افزایش چشمگیر دستمزدها

حدود یک ماه از تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس می‌گذرد. لایحه‌ای که سال‌هاست معلمان در انتظار تصویب و اجرایی شدن آن هستند. اما حالا شورای نگهبان به آن ایراداتی وارد کرده و آن را به مجلس برگرداند تا ایرادات را رفع کند.

معلمان بارها در اعتراض به اجرایی نشدن لایحه رتبه‌بندی معلمان در شهرهای مختلف تجمع کرده‌اند. اگر این لایحه اجرایی شود حداقل حقوق معلمان هشت میلیون و ۸۰ هزار تومان و حداکثر آن کمی بیشتر از ۱۶ میلیون تومان می‌شود. به عبارتی حقوق معلمان از ۴ تا ۸ میلیون تومان افزایش می‌یابد. حالا شورای نگهبان برخی مواد لایحه رتبه‌بندی معلمان را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی دانسته و این لایحه را برای رفع ایرادات به مجلس برگرداند. اما گره اصلی اجرایی نشدن این لایحه در تامین بودجه است. برای بررسی بیشتر موضوع با دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

نصیرایی

توافقی بر مبنای تعهد دولت و مجلس

مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: خوشبختانه برای سال آینده منابعی که برای طرح رتبه بندی فرهنگیان لازم است در بودجه مطرح شده است. برای سال جاری هم تاکید داریم که هرآنچه توافق دولت و مجلس بود حتما باید از اول مهر ۱۴۰۰ اجرا شود. این توافق بر مبنای تعهدی است که دولت به مجلس داشته و اکنون منتظریم که طرح رتبه بندی ابلاغ شود. می توان این خبر خوش را داد که این طرح به زودی به مرحله نهایی و اجرایی می رسد.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس ادامه داد: طرح مذکور بلاتردید تاثیر فوق العاده ای بر حقوق معلمان دارد و تاثیربسزایی در معیشت فرهنگیان خواهد داشت و بخش مهمی از فشارها را کاهش می دهد. بنده معتقدم که حق قطعی فرهنگیان و دیگر اقشار جامعه است که در رابطه با نحوه پرداخت دستمزدها یک نظام هماهنگ و عادلانه ای داشته باشند اما هنوز در این زمینه ضعف های متعددی داریم. لذا باید دولت هرچه سریعتر در رابطه با موضوع دستمزدها وارد کار شود و همه اقشار را ببیند نه اینکه به صورت جز به جز  وارد عمل شود. باید برای همه حقوق بگیران دولتی یک نظام جامع و عادلانه پرداخت درنظر گرفته شود. همچنین باید برای اقشار ضعیف جامعه که صادقانه خدمت می کنند هم دستمزدهای عادلانه تری تعیین شود.

نصیرایی اظهار کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱ به طور قطعی دستمزدها افزایش پیدا خواهد کرد. هم در زمینه پرداخت ها و هم در مورد معافیت های مالیاتی برای اقشار ضعیف؛ در بودجه خبرهای خوشی در راه است. اکنون هم در رویکرد دولت و هم مجلس عدالت پیوست تمام تصمیم ها خواهد بود.

معلمان چشم‌انتظار رتبه بندی

چندی پیش رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس یازدهم در مورد طرح رتبه بندی معلمان به گسترش نیوز گفته بود: معلمان به عنوان نیروهایی که در تعلیم و تربیت مردم اثر گذارند، چشم انتظار سرانجام این طرح هستند. آنها طلایه داران تعلیم و تربیت هستند. رکن اصلی نظام تعلیم و تربیت است.

رحمت-نوروزی

وی افزود: وزرا، مراجع تقلید، مدیران کل و نمایندگان و... در آموزش و پرورش تربیت می یایند. آیا با این آموزش و پرورش سست و بی انگیزه می توان انتظار داشت که کشور پیشرفت کند؟ این امر مهم است که معلم انگیزه داشته باشد. وقتی خط فقر در کشور به ۱۲ میلیون تومان رسیده است چطور می‌توان انتظار داشت که فرهنگی که با مدرک دکتری ماهیانه ۶ میلیون الی ۷ میلیون می‌گیرد به فکر تعلیم و تربیت باشد؟

نماینده مردم علی آباد کتول بیان کرد: معلم بر دو بال آموزش و پرورش سوار است و نباید درگیر معیشت و اجاره خانه اش باشد. معلم باید فکر کند و با برنامه ریزی و طراحی، آینده این کشور را نقاشی کند. اگر ژاپن بعد از دوره میجی منشا تحولات شد و اگر چین دنیا را در مشت خود گرفته، اگر هند با آن جمعیت در فناوری مدام در حال پیشرفت است، همگی به آموزش و پرورش توجه کرده اند. علمای صاحب منصب همگی بیان دارند که ما باید عالم تربیت کنیم، نباید کاری کرد که مردم طوطی وار یکسری مطالب را حفظ کنند. اکنون مدیریت کیفیت و جامع در آموزش و پرورش کشور وجود ندارد.

ارسال نظر