|
کدخبر: 198676

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با ‌یک کارشناس اقتصادی بررسی شد:

سرمایه‌ گذاری در رمزارز بهتر است یا مسکن؟

کسانی که ریسک‌پذیری کمتری دارند، وارد بازار مسکن می‌شوند که افق آن بلندمدت و با درآمد پایدارتر هست. افراد ریسک‌پذیرتر به بازار رمزارزها ورود می‌کنند.

اقتصاد سرمایه‌ گذاری در رمزارز بهتر است یا مسکن؟

هم‌زمان با رونق ارزهای دیجیتال خیلی‌ها در ایران به فکر سرمایه‌گذاری در این بازار افتادند اما بیشتر افراد به صورت سنتی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن هستند. اگر شما دیدگاه سنتی ندارید اما هنوز به این نتیجه نرسیده‌اید که بازار مسکن برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر هست یا بازار ارزهای دیجیتال همراه ما باشید. در ادامه گفتگویی با یکی از کارشناسان اقتصادی داریم تا این موضوع را بررسی کنیم.

دارایی مشهود مهم‌ترین ویژگی بازار مسکن

علیرضا شامخی کارشناس اقتصادی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: بازار مسکن و رمزارزها را می‌توان از جنبه‌های نوع دارایی، مدل درآمدی، حجم سرمایه‌گذاری، نقد شوندگی، ریسک سرمایه‌گذاری و امنیت معامله در آن مقایسه کرد.

شامخی

وی با مقایسه نوع دارایی‌های سرمایه پذیر در دو بازار مسکن و رمزارزها گفت: مسکن یک دارایی مشهود هست که همه افراد آن با به طور ملموس می‌شناسند. بر خلاف بازار مسکن در بازار ارزهای دیجیتال دیتای رمز شده، خریداری می‌شود. ماهیت، نحوه کار و عملیات ارزهای دیجیتال برای مردم ملموس نیست. از این جهت می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در بازار مسکن اطمینان خاطر بیشتری برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

تفاوت کسب سود در بازار مسکن و بازار رمزارزها

شامخی اظهار کرد: مدل درآمدی این دو بازار نیز متفاوت هست. در بازار مسکن سرمایه‌گذاران انتظار دو نوع درآمد دارند. در نوع اول انتظار دارند، با بالا رفتن قیمت ملک کسب سود کنند. در نوع دوم از درآمد اجاره کسب سود می‌کنند. در بازار رمزارزها نیز امکان کسب سود به هر دو روش هست؛ یعنی می‌توانید به قصد بالا رفتن قیمت یک رمز ارز آن را خریداری کنید. همچنین امکان سپرده‌گذاری رمزارزها در پروژه‌های مالی غیرمتمرکز نیز برای شما فراهم هست.

وی افزود: موضوع مهم این هست که اکثر مردم کسب سود از بحث اجاره را می‌شناسند اما سپرده‌گذاری دارایی‌هایی دیجیتال آن هم به صورت ناشناس و بدون تائید هویت، در پروژه‌های فنی، برای بسیار از مردم خطرناک است. چرا که نیاز به دانش فنی تخصصی در این حوزه است و هیچ‌کدام از فرآیندهای آن، به صورت رسمی و در ساختارهای بوروکراتیک تعریف شده نیستند. به همین دلیل، مردم معمولاً گرایش به سرمایه‌گذاری در بازارهای مشهود را دارند و سعی می‌کنند، بخش کوچک‌تری از دارایی خود را وارد بازار رمزارزها کنند.

نقد شوندگی بازار مسکن و بازار ارزهای دیجیتال

این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به حجم سرمایه‌گذاری و بحث نقد شوندگی تأکید کرد: سرمایه مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در مسکن، بالا است. البته صندوق زمین و مسکن در بازار سرمایه به راه افتاده است که امکان مشارکت حتی در یک درصد از یک پروژه ساختمانی را فراهم می‌کند. ولی هنوز فراگیر نشده است و همچنان به صورت سنتی، سرمایه زیادی برای ورود به بازار مسکن مورد نیاز است. در حالی که حتی با سرمایه‌های خرد می‌توان وارد بازار رمزارزها شد. در مقابل، از نظر میزان نقد شوندگی، بازار مسکن نقد شوندگی پایینی دارد. فرآیند خریدوفروش و پیدا کردن مشتری زمان‌بر هست. ولی در بازار رمزارزها فاصله تصمیم برای معامله تا اجرای آن، بیش از چند دقیقه نیست. به سادگی می‌توان در صرافی‌های مورد اطمینان معامله انجام داده و دارایی خود را به نقد تبدیل کرد.

تفاوت بازدهی قیمت در بازار مسکن و بازار رمزارزها

شامخی خاطرنشان کرد: بازار مسکن، بازاری بسیار کم ریسک تر از بازار رمزارزها است. روند قیمت مسکن معمولاً پایدار هست و به خصوص در بازار داخلی کمتر با افول ناگهانی قیمت‌ها روبه‌رو می‌شویم. البته این روند در دنیا به این گونه نیست و بحران اقتصادی سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ از بازار مسکن آغاز شد. با این حال، روند قیمتی مسکن در اکثر دوره‌های تاریخی دارای ثبات نسبی است. ولی صعود صد در صدی و نزولی ۵۰ درصدی در بازار رمرزارزها، اتفاقی معمول است. نوسان زیاد، یک ویژگی ذاتی بازار رمزارزها است.

ریسک‌پذیرها، به بازار رمزارزها علاقه بیشتری دارند

وی افزود: با توجه به مقایسه نوسان قیمتی بازار مسکن و رمزارز، کسانی که ریسک‌پذیری کمتری دارند، وارد بازار مسکن می‌شوند که افق آن بلندمدت و روند آن پایدارتر هست. ولی افراد ریسک‌پذیر به بازار رمزارزها ورود می‌کنند تا از فرصت‌های رشد دو برابری در کوتاه مدت استفاده کنند. همان‌طور که امکان افول در این بازار زیاد هست، امکان رشد ناگهانی نیز زیاد هست. در سال گذشته قیمت از ۱۰ هزار دلار به ۳۰ هزار و بعد تا ۶۰ هزار دلار رسید و بعد مجدداً به سی هزار کاهش یافت. الان هم قیمت حدود ۵۰ هزار دلار است. هرکدام از این نوسانات یک فرصت برای کسب سود است. چنین فرصت‌هایی در بازار مسکن فراهم نیست. طبعاً همین فرصت‌های کسب سود، منجر به زیان عده زیادی نیز می‌شود. برای پوشش در مقابل نوسانات، متنوع سازی دارایی‌ها اهمیت دارد. متنوع سازی به این معنی است که افراد دارایی‌های متفاوت را وارد سبد خود کنند تا در صورت افول قیمت یک دارایی، سایر دارایی‌ها ضرر و زیان فرد را پوشش دهند.

مقایسه امنیت سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها و بازار مسکن

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: نکته نهایی بحث امنیت هست. امنیت سرمایه‌گذاری بازار مسکن به واسطه مشهود بودن نوع دارایی و قوانین مالکیت و نیز هزینه‌های نگه‌داری، بیشتر است. امکان بیمه کردن دارایی نیز به سادگی فراهم است. ولی در بازار رمزارزها، نیاز به دانش و آشنایی با مسائلی مانند کار به کیف پول و حفظ امینت آن روبرو هستیم. به انضمام اینکه خریدوفروش بیمه در پروژه‌های مالی نامتمرکز نیاز به دانشی دارد که اکثر مردم فاقد آن هستند. در نهایت، توصیه می‌شود که کسانی تصمیم به ورود به این بازار را دارند، حتماً دانش خود را در این حوزه توسعه دهند. منابع متعدد رایگان ویدئویی در این حوزه در اینترنت وجود دارد که می‌توانند از آن استفاده کنند.

ارسال نظر