|
کدخبر: 198302 شهریار خادمی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس؛

مقصر اصلی فروپاشی اقتصاد ایران کیست؟

مشکلات اقتصاد به علت بی انضباطی رخ داده است زیرا پول های بدون پشتوانه مدام چاپ می شود، همچنین ناترازی های بانکی که وجود داشته همگی از عدم انضباط پولی و اقتصادی است و متاسفانه صدمات جبران ناپذیری را به کشور وارد کرده است.

اقتصاد مقصر اصلی فروپاشی اقتصاد ایران کیست؟

کنترل تورم و نرخ رشد نقدینگی فقط یک بحث تکنیکی و فنی نیست به عبارت بهتر  دستیابی به تورم تک رقمی با اینکه ظاهراً جزء وظایف بانک مرکزی است ولی در پیشرفته‌ترین اقتصادها نیز هماهنگی سایر دستگاه‌ها و قوا با بانک مرکزی در رسیدن به تورم  هدف باید صورت بگیرد. بنابراین برای دستیابی به تورم‌های مستمر تک رقمی در کشور،  یک اراده جمعی در کل تصمیم گیران و تصمیم سازان و دستگاه‌های اجرایی کشور و تمامی قوا شرط لازم است در همین راستا ما در گسترش نیوز با غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفتگویی داشتیم برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

مرحبا

اقتصاد عجیب و غریب ایران

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: از نظر تئوری های اقتصادی امکان اینکه تورم تک رقمی شود وجود دارد اما کار بسیار سختی است،‌برای این‌کار باید یکسری مقدمات را آماده و بعد شروع به کارهای اساسی در این زمینه کنیم. اقتصاد ما عجیب و غریب شده است و به هرچیزی شباهت دارد غیر از اقتصاد به همین علت باید کارهای اساسی بسیاری انجام داد تا بتوانیم تورم را حداقل به زیر ۲۰ درصد برسانیم. اکنون تورم کشور در حدود ۴۰ درصد است و باید تلاش کنیم این رقم را به حدود ۱۴ درصد برسانیم،‌ هرچقدر بتوانیم نرخ تورم را کمتر کنیم به موفقیت نزدیک تر شده ایم.

نماینده مردم  آستارا در مجلس ادامه داد:  برای شخص بنده بسیار مهم است که ثبات در اقتصاد داشته باشیم و این ثبات و انضباط بسیاری از مشکلات مارا حل خواهد کرد. خیلی از مشکلات ما به علت بی انضباطی اقتصادی رخ داده است. پول های بدون پشتوانه که مدام چاپ می شود، همچنین ناترازی های بانکی که وجود داشته همگی از عدم انضباط پولی و اقتصادی است و متاسفانه صدمات جبران ناپذیری را به کشور وارد می کند.

مرحبا ادامه داد: لذا باید به دنبال راه حلی گشت و  دخل و خرج سازمان های مالی که تصمیم گیری آنها تاثیرگذار بر کشور است را کنترل کنیم . باید به این موضوع پرداخت و مقابل ناترازی بانکی ایستاد، با اجرای درست این موارد می توان جلوی تورم افسارگسیخته در کشور را گرفت.

فروپاشی اقتصاد ایران از دوره پهلوی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه بیان داشت:باید از آزمون و خطا فاصله بگیریم، زیرا اکنون دیگر وقت آزمون و خطا در اقتصاد کشور را نداریم. درست است که اقتصاد کشورهای مختلف با یکدیگر فرق دارند اما باید توجه کنیم که درمان آشفتگی اقتصادی فرقی با دیگر کشورها ندارد و باید همان راهی را برویم که کشورهای توسعه یافته رفته اند زیرا ثابت شده که روش های استاندارد آن کشورها راهکار موثری برای ثبات اقتصادی است .باید متناسب با شرایط کشور آن روش ها را بومی سازی کنیم. لذا ما باید آزمون و خطا را فراموش کنیم، جای دارد یاد آور شوم که اقتصاد ایران از اواخر دوره پهلوی دچار فروپاشی شد و بعد از انقلاب با افراط و تفریط های رخ داده، پیشرفتی در اقتصاد مشاهده نکردیم و متاسفانه تاکنون در بر روی همان پاشنه می چرخد و روی مسائلی تاکید داشتیم که سبب شده اقتصاد ما شکل نگیرد.

مرحبا افزود:‌ ما باید برای بهبود اوضاع اقتصاد کشور از یکسری اصول علمی، اثبات شده و امتحان پس داده استفاده کنیم و این موارد را متناسب با اصول فرهنگی و اخلاقی و سیاسی کشور بکار بگیریم تا بیماری اقتصاد کشور را درمان کنیم.

معرفی وزیر سابق اقتصاد به دادگاه

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس کاری برای احیای سرمایه از دست رفته مردم در بورس کرده است اظهار کرد: ما به صورت کلی در مجلس و زمانی که دولت قبلی سرکار بود،‌ تحقیقاتی را شروع کردیم؛ از جمله در گزارش ۲۳۴ مجلس که در خصوص انتخاب غیرقانونی و خارج از ضابطه رییس بورس بود، نماینده مجلس ناظر در شورای عالی بورس گزارشی داد که ما آنرا در مجلس قرائت کرده و بعد از تصویب در مجلس به دادگستری ارجاع دادیم. از جمله افرادی که به دادگاه معرفی شدند می توان به وزیر سابق اقتصاد اشاره کرد.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: ما به دنبال این  هستیم که ساختار بورس را اصلاح کنیم، در همین زمینه وزیر جدید اقتصاد که آن زمان در مجلس کنار ما بود در جریان این موضوع قرار دارد. ما در حال انجام یکسری کارها هستیم تا به بازار سرمایه بیشتر از قبل رسیدگی و کمک شود. اکنون بنده نمی توانم جزییات دقیق از طرح بورسی مجلس ارائه دهم و به موقع طرح جدید مجلس را رسانه ای  خواهیم کرد.

  • خ ارسالی در

    امریکا امریکا به خاطردلارش

  • ناشناس ارسالی در

    شما که همه چی بلد بودید پهلوی ۴۳ سال رفت ه حدود نیم قرن چرا درست نکردید الان تاز بفکر افتادید
    مملکت سواد دانش علم م یخواهد
    مدیریت کارآمد و سالم انسان باشرف نه هرکسی بیاد یک تکه از این کشور ب کنه ببره
    نه شما هیچ کاری نمی توان ید بکنید برای این اقتصاد

  • ناشناس ارسالی در

    تو ی حقه بازی.وگرنه واقعیت را میگفتی و ن میگفتی تورم چهل درصد‌.تو دولت احمدی نژاد میگفتید تورم ۴۰ درصده الانم که همه چی ا ز ۱۵ تا ۲۰ برابر شده هنوزم این جفنگ را م یگیدچرا اینقدر به مردم دروغ میگید گوشت ک یلو ۱۵ شده ۱۷۰ هزار اونم گوشت گاو

  • ملمان ارسالی در

    باز هم همه را به گردن پهلوی بیندازید. مم لکتی که نه مدیریتی داره نه اقتصادی همه ب ه مفت خوری عادت کرداند باید هم بندازیم گ ردن پهلوی تمام زیر ساخت های استراتژیکی ا قتصادی یا فرسوده یا ازبین رفته اند

  • رحیم ارسالی در

    وقتی 60 تا 70 درصد اقتصاد مملکت از اختیا ر دولت و هر نوع نظارتی خارج است دنبال نخ ود میگردید و تازه برای اون 30 درصد بقیه سپاه و اطلاعات و روحانیت و قوه قضاییه و شورای نگهبان و ائمه جمعه و...دخالت میکنن د اگر نون بدست مردم برسد باید شکر گزار ب ود.

  • علی ارسالی در

    ژاپن با اون مدرن بودنش اگه یک سال با تحر یم آمریکا روبرو بشه کره شمالی بدتر میشه نیم قرنه دارین استعدادهارو خشک میکننین م لت رو زیر خاک میکنید یه جاهایی باید گذاش ت و رفت تاایران برای ایران و ایرانی باقی بمونه

ارسال نظر