|
کدخبر: 189339

پیش بینی طلایی ۱۰ کارشناس از آینده بورس

در قالب یک نظرسنجی، پیش بینی ۱۰ کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار و شاخص کل بورس در هفته آینده گردآوری شده است.

در قالب سوالی چهار گزینه‌ای از ۱۰ کارشناس با سابقه بازار سرمایه کشور، در مورد پیش‌بینی روند شاخص کل بورس در هفته پیش رو که منتهی به چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ است، نظرسنجی صورت گرفت.

سوال و نتایج این نظرسنجی به همراه نظرات تکمیلی و کوتاه کارشناسان به شرح زیر است:

روند بازار سرمایه و بازدهی شاخص کل در هفته آتی را (با توجه به پایان کار دولت دوازدهم) چگونه ارزیابی می‌کنید؟

۱. مثبت. رشد بیش از ۵ درصد شاخص کل

۲. مثبت. رشد کمتر از ۵ درصد شاخص کل

۳. تغییری نمی کند

۴. منفی. کاهش کمتر از ۵ درصد شاخص کل

۵. منفی. کاهش بیش از ۵ درصد شاخص کل

 این سوال را به طور مشترک از ۱۰ کارشناس بازار سرمایه پرسیدیم که می‌توانید نتیجه این نظر سنجی را در نمودار زیر مشاهده کنید.

نام کارشناس توضیحات
کورش آسایش گزینه دوم. ابهامات زیادی در مقابل سرمایه گذاران قرار دارد که با اعلام اعضای کابینه، مشخص شدن سیاست اقتصادی و به خصوص نگاه دولت جدید به بازار سرمایه در گام های ابتدایی می تواند کارساز بازار سرمایه باشد. احتمالا هفته آینده بیشتر بازار نظاره گر خواهند بود تا خریدار و فروشنده.
فردین آقابزرگی گزینه سوم. با توجه به مشخص نبودن وزرای اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی، عدم تغییر محسوس و قابل توجه مولفه های اثر گذار اقتصادی، کارکرد نه چندان مناسب برخی از صنایع و شرکت ها در تیر ماه نسبت به ۳ ماه ابتدای سال به دلیل قطعی برق و سایر دلایل، به نظر می رسد تا معرفی کابینه و متولیان اقتصاد کشور کماکان بورس در مدار ساکن قرار خواهد داشت.
آراد پورکار گزینه چهارم. بازار سرمایه ارزنده است اما جریان نقدینگی و الگویی که RSI شاخص کل در حال تشکیل دادن است، نشان دهنده‌ این است که شاخص کل خود را برای اصلاح آماده می کند. این موضوع دقیقا با معاملات روزهای شنبه و یکشنبه تایید می شود. زیرا بازار در حمایت خود است و اگر نقدینگی جذب شود، می تواند از این حمایت برگردد. پس اگر فرض کنیم که با این مباحث شاخص، با منفی کار خود را آغاز کند، زیر حمایت باز خواهد شد و اگر تا آخر بازار نقدینگی جذب نشود، حمایت از دست خواهد رفت. اما از آنجایی که گزارشات شرکت ها عالی بودند این اصلاح خیلی قوی نخواهد بود.
پیمان حدادی گزینه دوم. با توجه به اینکه شاخص بورس و سهام های بزرگ بازار در مقاومت تکنیکالی خود قرار دارند، فصل مجامع و بسته بودن نماد که منجر به بلوکه شدن نقدینگی در بازار می شود، همچنین با توجه به بازگشت قیمت های جهانی به سمت بالا و افزایش ارز و بازگشایی نمادها بعد از مجامع احتمالا شاهد افزایش حجم معاملات در این هفته باشیم. در دو روز ابتدای هفته، بازار با اصلاح مختصری همراه است و در ادامه، بازار با افزایش تقاضا و قیمت همراه خواهد بود.
علی حیدری گزینه سوم. رویه دولت بعدی بر مبنای اقتصاد دستوری است. از این رو بازار به خوبی می داند که با رکود تورمی رو به رو خواهد بود. پس بازار دست به عصا و بدون تغییر حرکت می کند.
علیرضا تاجبر گزینه دوم. به دلایلی از جمله تغییر دولت در هفته آتی و به تبع آن انتظار تغییرات مدیریتی گسترده در شرکت ها و هلدینگ ها، همچنین بازگشایی نمادهای بزرگ پس از مجامع، انتظار روند قوی صعودی طی هفته آتی دور از ذهن است.
محمدرضا صادقی مقدم گزینه دوم. با توجه به اینکه شرایط حاکم بر صنایع و کشور تغییرات چندانی نسبت به هفته قبل نکرده است. به جز افزایش نرخ دلار و کاهش چشم انداز به توافق برجام به نظر می رسد بازار با رشد اندک به روند خود همچون هفته های قبل ادامه دهد.
مهدی قلی پور گزینه دوم.  با توجه به گزارشات خوب سه ماهه، آمار فروش خوب تیرماه، رشد دلار، ابهامات در برجام.
وحید کشمیری پور گزینه اول. با توجه به رشد قیمت دلار که روند سریع تری را به خود گرفته است، رشد قیمت های جهانی و گزارش های سه ماهه خوب شرکت ها، شکست مقاومت ۱ میلیون و ۳۱۰ هزار واحدی انتظار رشد بیش از ٥ درصد شاخص کل را در هفته آتی را دارم.
مهدی میرزایی گزینه اول. باتوجه به اینکه اخبار خوبی از مذاکرات برجام مخابره نشد، تقریبا پالس مثبتی به بازار ارز و دارایی‌ها ارسال نشد و تا چندین ماه فضای نااطمینانی را در این زمینه از بین برد. لذا رشد بازار سرمایه امر محتملی است. با این‌حال، تصمیمی برای رشد زیاد در بورس توسط سیاستگذاران مشاهده نمی شود.

با توجه به نتیجه نظرسنجی و انتخاب ۵۰ درصدی گزینه دوم (مثبت. رشد کمتر از ۵ درصد شاخص کل) به نظر می رسد که روند آتی بازار سرمایه مثبت باشد و شاهد نوسانات زیادی در شاخص کل بورس نباشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • ناشناس ارسالی در

    مرگ برچرخانندگان بورس ایران که اعصاب برا مون نزاشتن امروز فهمیدم که هر لحظه فرار کنی بهتر است ۱۰۰ میلیونم شده ۳۰ میلیون ف روختم و رفتم سراغ ارز دیجیتال لعنت به بو رس ایران

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت به این کارشناسان احمق و بازیگر دولت اصلاحات که روح مردم ایران را خسته کردند

ارسال نظر