|
کدخبر: 188149

اتفاق عجیب در بازار مسکن به خاطر تعطیلات ۶ روزه!

شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تمامی مشاوران املاک باعث شده که این بازار به سمت افزایش قیمت و نابه سامانی هدایت شود.

اقتصاد اتفاق عجیب در بازار مسکن به خاطر تعطیلات ۶ روزه!

این روز‌ها با تعطیل شدن چند روزه کلان شهر تهران و البرز بازار مسکن هم تحت تاثیر قرار گرفته و همین خود باعث شده قیمت‌ها در این بازار مسکن دچار جهش‌های در بخش اجاره شود.

نبودن مشاوران املاک در این ایام باعث شده که بازار سایت‌های خرید و فروش رونق پیدا کند و ورود سوداگران به این سایت‌ها خود نرخ ها را به سمت افزایشی شدن هدایت کرده است و البته از سوی دیگر با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیاری از مالکان به دلیل مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا سعی کرده اند قرارداد‌های خود را تمدید کنند که البته بسیاری از آن‌ها بیش از ۲۵ درصد اجاره را برای مستاجران خود تعیین کرده اند.

براساس این گزارش در همین رابطه بهمنی یکی از مستاجران در منطقه آزادی تهران با بیان اینکه نرخ اجاره‌ها در این منطقه بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است، گفت: مالکان به هیچ عنوان به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا توجه‌ای نمی‌کنند و در صورتی که بگوییم سقف نرخ اجاره ۲۵ درصد است می‌گویند مستاجران زیادی برای اجاره کردن این واحد با نرخ بیش از ۴۰ درصد منتظر هستند.

او ادامه داد: بازار اجاره با وجود تعطیل شدن مشاوران املاک بسیاری آشفته شده و پایه نرخ اجاره هم در این روز‌ها حداقل یک میلیون تومان است.

بهمنی بیان کرد: در منطقه آزادی یک واحد ۷۰ متری ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه ۴ میلیون تومان اجاره تعیین کرده است.

در ادامه حسنی یکی دیگر از مستاجران ساکن منطقه خانی آباد نو با ابزار گله گی از بالا بودن بسیاری از نرخ‌ها در مناطق جنوبی تهران گفت: به دلیل بالا بودن نرخ‌های اجاره در بسیاری از مناطق شمالی نشین تهران مردم مجبور شده اند به مناطق جنوبی تهران بیایند و همین باعث شده که مالکان هم سوء استفاده کنند و اقدام به افزایش نرخ‌های اجاره کنند.

او ادامه داد: در حال حاضر یک واحد نوساز ۲ خواب ۹۰ متری رهن کامل ۳۵۰ میلیون تومان است رهن کامل تعیین شده آن در صورتی است که میانگین نرخ اجاره در سال گذشته بسیار کمتر از این قیمت‌ها بود.

براساس این گزارش در حالی که وزیر راه وشهرسازی و همچنین معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی از آرامش بازار اجاره و همچنین اجرا شدن تمامی مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا توسط مالکان خبر می‌دهند، اما گزارشات میدانی خلاف این مصوبات را نشان می دهد.

صدور ۳۰۰ حکم تخلیه واحد مسکونی در دوران کرونا

به طوری که چندی پیش محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی در برنامه نگاه یک در رابطه با وضعیت بازار اجاره، گفت: ۱۳۰۰ شکایت به شورای حل اختلاف توسط مستاجران ارسال شده که از این تعداد تنها ۳۰۰ حکم تخلیه صادر شده و مابقی هم بین مالکان و موجران صلح ایجاد شده‌است.

اسلامی افزود: برای اجاره دارای حرفه‌ای اقدامات لازم و همچنین زمین را تامین کرده ایم و تاکنون چندین‌بار فراخوان دادیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بسیاری از مشاوران املاک در مقایسه با سایر مشاغل حضور چشمگیری دارند و ما سعی کرده ایم با اتحادیه مشاوران املاک نرخ‌های قرارداد‌ها را ضابطه‌مند کنیم.

او درباره وام ودیعه مسکن هم گفت: حدود ۲۵۰ هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و ما پالایش‌ها را انجام داده و به‌زودی کسانی که در سال گذشته وام ودیعه مسکن دریافت نکرده‌اند و واجد شرایط دریافت وام ودیعه مسکن هستند این تسهیلات را دریافت کنند.

اسلامی توضیح داد: تعیین سقف اجاره مسکن بسیار در کاهش قیمت اجاره موثر بوده، اما بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که باعث افزایش قیمت شده است، اما باید این‌موضوع را یادآوری کنیم که در سال گذشته یکی از شبکه‌های تلویزیونی مستاجران و مالکان خوب را معرفی می‌کرد و همین امر نشان داد که چقدر مالکان انصاف داشتند و در این حوزه مراعات مستاجران را کرده بودند.

او درباره اجاره مسکن هم گفت: در سال گذشته از بسیاری از مالکانی که صفر درصد قیمت اجاره را افزایش داده بودند، تقدیر کردیم.

تعطیلات کرونایی به ضرر مشاوران املاک

همچنین مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با بیان اینکه از ابتدای قرمز شدن وضعیت کرونا در تهران و بسیاری از شهر‌های دیگر تمامی مشاوران املاک کشور تعطیل شده اند، گفت: تعطیلی مشاوران املاک باعث می‌شود که نتوانیم قیمت‌ها را در این بازار کنترل کنیم.

او ادامه داد: مشاور املاکی درحال حاضر باز نیست که بخواهیم از طریق معاملات صورت گرفته آماری از وضعیت اجاره ویا خرید وفروش دهیم.

خسروی با بیان اینکه حدود ۱۰ روز قبل برای چندمین بار در امسال دفاتر مشاور املاک به دستور ستاد ملی کرونا تعطیل شده و امروز مجددا این تعطیلات را تا یکشنبه تمدید کرده‌اند، افزود: سال گذشته هم این وضعیت را داشتیم. افراد شاغل در صنف ما با توجه به استفاده از تلفن و فناوری‌های جدید، کمترین ارتباط حضوری با متعاملین را دارند؛ در حالی که مشاغل دیگر که فضای کار آن‌ها بسیار شلوغ‌تر از دفاتر املاک است تعطیل نشده‌اند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه ما مولد مالیاتی و مولد اقتصادی هستیم و به کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن کمک می‌کنیم، گفت: وقتی دفاتر املاک بسته باشند هرکس هر قیمتی دلش می‌خواهد برای خانه خودش تعیین و در سایت‌ها درج می‌کند.

وی گفت: در حالی که اکثر همکاران ما درخصوص قیمت‌های کارشناسی و واقعی به فروشندگان، مشاوره می‌دهند و به ارزانی کمک می‌کنند.

خسروی تاکید کرد: از ستاد کرونا انتظار داریم با توجه به ارتباط کم مشاوران املاک با مراجعه کنندگان، ما را جزو صنوف گروه‌های شغلی یک قرار دهد؛ چرا که صنف مشاوران املاک در حال نابودی است و باید فکری برای این وضعیت کرد.

او با بیان اینکه اگر بخش دولتی به مهمترین وظیفه خود در تولید و عرضه مسکن بپردازد گرانی‌ها تا این حد در بازار مسکن ایجاد نمی‌شود گفت: دولتی‌ها در حال حاضر تنها به ۱۰ درصد وعده خود هم عمل کرده اند. بعد می‌آیند از مشاوران املاک انتقاد می‌کنند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: نه بازار مصالح، نه قیمت‌گذاری و نه سیاست‌گذاری، هیچ کدام در اختیار اتحادیه مشاوران املاک نیست. یک واقعیت این است که تعداد مسکن در شهر تهران، کمتر از تقاضا است که علت اصلی آن به کاهش ساخت و ساز ناشی از سیاست‌های اشتباه مسئولان برمی‌گردد.

او بیان کرد: در سال‌های اخیر به محض اینکه مسکن گران می‌شد پیکان انتقادات را به سمت ما می‌گرفتند. به نظرم این رفتار مسئولان نوعی شانه خالی کردن از مسئولیت است. بی‌برنامگی خودتان را گردن دیگران نیندازید.

براساس این گزارش با توجه به تعطیلی‌های این مدت و با توجه به آنکه در حال حاضر اوج جابه جایی ونقل و انتقال مستاجران است و با توجه به آنکه بسیاری از مشاوران املاک تعطیل هستند بنابراین درحال حاضر این بازار به دست سوداگران سایت‌ها افتاده است که این خود می‌تواند زنگ خطری برای خیزش دوباره قیمت‌ها در بازار اجاره باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • ناشناس ارسالی در

    شکر خورده هر کی گفته

  • ناشناس ارسالی در

    وقتی سیمان از کیسه ۱۲هزار سال گذشته به ۷ ۰ الی ۱۰۰هزار تومن افزایش یافته و تمام م صالح و لوازم ساختمانی افزایش چندین برابر ی داشته اند قطعا قیمت اجاره و یا فروش مس کن هم زیاد میشه به تعطیلی ۶روزه تهران و سایت ها مربوط نیست
    شما جلوی گرانی مصالح ساختمان مقل تیر آهن و... رو بگیر قیمت ها خود بخود متعادل میشه

  • محسن ارسالی در

    خانه نخرید.
    در دولت حضرت آیت الله العظمی دکتر سید رئیسی مد ظله العالی، مسک ن شدیدا ارزان خواهد شد.

    • ایرانی ارسالی در

      باش تا صبح دولتت بدمد.....سال بعد همین م وقع این حرفت رو پس می گیری دادا

  • ناشناس ارسالی در

    هرج و مرج این است نه درخواست آب خوزستان

  • ناشناس ارسالی در

    یک آخوند خوب یک روحانی خوب است.

  • ناشناس ارسالی در

    یک عده واقعا عقلشون از دست دادن
    درتوهم زندگی میکنن
    من امروز ۵ میلیارد تومن داشته باشم
    ۲۰۰ هزار دلار سه تا آپارتمان ۱۰۰ متری
    اوکراین میخرم یکی ساکن میشم دوتا دیگری ۲ هزار دلار اجاره میدم حالشو میبرم
    یک روز زندگی بدون استرس بهتر از یکسال زندگی با استرس است
    پول دار بی پول غنی فقیر کارمند همه سرگیجه گرفتن
    شب می خوابی صبح یک قانون جدید
    تورم جدید روش جدید تولید میشه
    زندگیها مثل رمز پویا دو دقیقه ای شده باید دو دقیقه دیگه شاهد رمز دیگه باشیم
    اینجور کشورداری نوبرانه است
    صدای همه را درآوردین همه را سردرگم گیج کردین
    یک روز سلطان دلار یک روز سلطان سکه یک روز سلطان سیمان یک روز سلطان میل گرد یک روز سلطان روغن
    یک روز سلطان شکر یک روز سلطان مسکن
    نتیجه میگیریم اینکه روش غلط است
    مدیریت کشور سلطان زایی میکنه
    هرسلطانی که زاییده میشه ۸۰ میلیون نفر را بیچاره میکنه
    داداش یا روش عوض کن تا سلطان زایی خاتمه پیدا کنه ویا یه چهار سال بدون دردرنج تشریف بیارین استراحت
    افرادی سیاستمدارتر اقتصاددانتر و افراد روشن فکر دوراندیش جهان بین
    وبه روز سرکار بیان
    اکثر دکترهایی که سفرهای علمی وهمایشها درخارج شرکت میکنن با علم روز دنیا وداروهای جدید آشنا میشن وموقع برگشت به کشور باثمرتر میشن
    امروز سیاست فعلی در جهان فعلی کارساز نیست کمی آبدیت بشین تا باثمرتر شوید

  • ناشناس ارسالی در

    انشاالله با روی کار آمدن آقای رئیسی همه چی درست میشه

    • ناشناس ارسالی در

      زندگی ما با ایشالا و ماشالا میچرخه

  • محمد ارسالی در

    این بدبختی رو دخالت وزارت صنعت ودولت روح انی بسر مستاجران اورد چندتا مالک ممکن اذ یت بشن برای چندماه ولی بقیه مستاجران بیچ اره شدن

  • ناشناس ارسالی در

    از الان باز هم استارت گرانی به بهانه گرانی اقلام خوراکی شروع شده وحتی به مستاجر ها سرایت کرده

  • ناشناس ارسالی در

    دیگر تورم بس است . بجای ایجاد تورم نماای ندگان را عوض کنید .تا مملکت رونق بگیرد .

  • علی ارسالی در

    چرا گردن تعطیلی میندازین
    قیمت سیم ان وگچ آهن کاشی سرامیک و..... کلا مصالح ساختمانی رو بیارین پایین قیمت مسکن خودش میاد پایین شما دستتون با مافیا تو یه کاس ه است که گردن تعطیلی میندازین

  • ناشناس ارسالی در

    قیمت مسکن هیچ ربطی به گرانی مصالح نمی‌باشد ،. گرانی مسکن فقط دست دلالان و املاکی ها میباشد اگر دولت دست این هارو کوتاه کنه همه چی درست میشه

ارسال نظر