|
کدخبر: 187811

تورم مهارنشدنی در انتظار ایران

این روزها هشدارهای جدی برای تورم بی‌سابقه در ایران شنیده می‌شود. هشدارهایی که می‌گویند تورم مهارنشدنی در راه اقتصاد ایران است و کشور را به پرتگاه ابرتورم نزدیکتر از همیشه کرده است.

اقتصاد تورم مهارنشدنی در انتظار ایران

اواخر هفته گذشته ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور دولت سیزدهم نشستی با اقتصاددانان و فعالان اقتصادی برگزار کرد که از این نشست سخنرانی کوتاه مسعود نیلی، اقتصاددان بیش از همه هشدار دهنده بود.

او توجه حاضران در این نشست را به شکل‌گیری قریب‌الوقوع ابرتورم در ایران جلب کرد و گفت تورمی مهارنشدنی در راه است.

چند روزی پس از این نشست گزارش بانک مرکزی از وضعیت شاخص‌های پولی در سال ۹۹ منتشر شد که در این گزارش رشد بی‌سابقه نقدینگی بیش از همه مورد توجه قرار گرفت.

پس از این گزارش بود که مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در توییتی به رشد نقدینگی اشاره کرد و نوشت: طبق آمار بانک مرکزی میزان نقدینگی از ۳۷۰۰ هزار میلیارد عبور کرده و نسبت به دو سال پیش ۲ برابر شده است.

او در ادامه هشدار داد: اگرچه طی ماه‌های گذشته نسبت به عواقب افزایش نقدینگی بر اقتصاد و تورم هشدار داده شده «امادریغ». با این روند در ماه‌های آینده دولت با تورمی رو به رو خواهد شد که هیچگاه در کشور تجربه نشده است.

ماجرا به همین جا محدود نشد و این بار گزارش هشدار دهنده دیگری منتشر شد که نشان می‌داد برخلاف تصور حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران حالا به وضعیت ونزوئلایی نزدیکتر از همیشه شده است.

۲۶ اسفند پارسال، روحانی گفت که پیش‌بینی بسیاری از صاحب‌نظران از جمله اقتصاددانان در سال ۹۷ این بود که تورم ما در پایان سال سه رقمی خواهد شد.

او ادامه داد: «درباره این مصاحبه کردند و در روزنامه‌ها نوشتند و گفتند تورم ایران سه رقمی و ونزوئلایی می‌شود.

اگر کار و تلاش نمی‌شد، ممکن بود با چنین شرایطی مواجه شویم اما کاری که دولت در سال ۹۷ و وقتی وارد سال ۹۸ شدیم، انجام داد، این بود که تقریبا از اواخر بهار تورم را کنترل و شروع به کاهش آن کرد.»

او توقف این روند در اواخر سال ۹۸ را ناشی از کرونا دانسته بود و گفته بود اگر کرونا نبود قطعا شرایط بهتری داشتیم.

در این میان عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی هم که برای تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری وارد کورس رقابت شده بود، بارها در مصاحبه‌های تبلیغاتی خود اشاره کرد که او مانع از ونزوئلایی شدن ایران شده است.

حالا اما گزارش‌های سال ۹۹ حقایق ترسناکی را مطرح می‌کنند. بعد از انتشار گزارش رشد بی‌سابقه نقدینگی، مرکز آمار گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای اقلام وارداتی در زمستان ۹۹ سه رقمی و ۵۵۸ درصد ثبت شده است.

این درحالیست که نرخ دلار سال گذشته بیش از ۶۰ درصد افزایش داشت. به بیان ساده تر نرخ اقلامی که از خارج از کشور وارد شده است در یک سال ۶٫۵ برابر شده است.

بر اساس رده‌بندی موسسه تریدینگ اکونومیکس حالا ونزوئلا با تورم ۲۶۶۵ درصد، سودان با تورم ۳۴۱ درصد و زیمباوه با تورم ۲۴۱ درصد سه کشور پر تورم جهان معرفی شده‌اند.

در این میان اما ونزوئلا هم که زمانی به کویت امریکای لاتین معروف بود، در یک سیر زمانی چندساله تبدیل به ونزوئلای کنونی شد.

ونزوئلا با وجود برخورداری از منابع نفتی فراوان از سوی امریکا تحریم شد و به دلیل کسری بودجه سنگین و سپس استقراض از کشورهای خارجی و به ویژه چین به چرخه ونزوئلایی شدن افتاد.

در سال ۲۰۱۵ ونزوئلا با نرخ تورم بیش از ۱۰۰ درصد، بالاترین نرخ تورم در جهان را به نام خود ثبت کرد و سپس در سال ۲۰۱۶ نرخ تورم این کشور به ۷۰۰ درصد و در سال ۲۰۱۷ به نزدیک ۲۰۰۰ درصد رسید.

مهم‌ترین عامل ایجاد ابرتورم در این کشور کسری بودجه دولت بر اثر کاهش درآمد‌های نفتی و طرح‌های حمایتی بدون برنامه بوده است که دولت را مجبور به چاپ روزافزون پول برای تامین هزینه‌های خود کرده است.

هر چند این تورم در ابتدا بین اعدادی در حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد محدود بود اما دیری نگذشت که پس از ورود اقتصاد به چرخه خود تخریب‌کننده ونزوئلا به شرایط امروز رسید.

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    مگه اقتصاد اول منطقه نبودیم؟(:

  • فرهنگ ارسالی در

    آقا مشکلی نیست این تورم که یقه مسئولین نمی گیره پس راحت هستن .ودر این بین اقشار ضعیف توان آن را خواهند داد و می میرن آن هم مشکلی نیست

  • ناشناس ارسالی در

    ۵۰ درصد تورم راتحریمها و۵۰ درصد دیگر را سیاستهای ترساننده شو ازتحریمها شکل داده اند و وقتی کالاها درگمرکات می پوسند یعنی دولت خیلی احتیاط می کند که ونزوئلا نشود ولی دوراه بیشتر وجود ندارد یا جنگ مستقی م با آمریکا ویا با شیب آرام وگاهی تند سق وط کردن اقتصاد ایران است وامروز صادرات ب ه همه کشورها انجام میشود ولی پول آن برنم ی گردد یعنی آمریکا اگر ادب نشود با فشارح داکثری ایران را بی ایران می نماید وگزینه نظامی تنها راه گذر ازمذاکرات کم فایده و دسیسه بازی آمریکاست

    • ناشناس ارسالی در

      شما که از جنگ حرف میزنی احتمالا شعورت هم ینقدر هستش که فقط به درب خونتون نگاه بکن ی

  • ناشناس ارسالی در

    مرگ بر...

  • محسن ارسالی در

    شاید گفتن این مطلب که بعضی از افراد در ج امعه وجودشان بیانشان خود بگونه ای تورم ز ا است حال این افراد در کسوت استادی کارشن اس و.....سوال اینجاست چرا باید به جامعه شوک وارد کنیم ؟؟

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت بر حسنک

  • رضا ارسالی در

    حقوق ها را الکی افزایش ندهید، با احتکار و قاچاق کالا بشدت دربیفتید،
    با دزدی برق و حامل‌های دیگر انرژی بشدت در بیفتید، مالیات را منصفانه و برحسب درآمد و مالکیت و مصرف از همه جمع آوری کنید نه فقط از کارمندان!به بخش خصوصی فرصت بدهید تا خیلی از کارها را بعهده بگیرد و دولت صرفا در یک سری پروژه ها و کارهای خدمات محور و عام المنفعه باقی بماند و بیشتر تمرکزش بر نظارت و مدیریتهای کلان باشد،
    رایزنهای دیپلماتیک و گسترده با همسایگان و کشورها ایجاد کنید.
    ساز و کار کسب و کار را آسان و روان‌سازی کنید،
    همه عوامل رانت و فساد و انحصاری را از جامعه حذف کنید،
    آزادی واقعی را به جامعه بدهید که در آن حرمت افراد محترم شمرده شود و آزادی بیان در چهارچوب حرمت و رعایت احترام دیگران رعایت شود و بی اخلاقی و بد اخلاقی مذمت شود، هر کس بتواند حرفش را بدون ترس بزند و درعین حال اخلاق و خط قرمزها را هم بداند و بشناسد و البته رعایت کند. آزادی اجتماعی را تعریف کنید که در آن محور اخلاق و خانواده و رعایت حقوق همگان باشد، نهادهای غیرانتفاعی بویژه جوان‌ها و سالمندان و بازنشستگان را، نگهبانان حفاظت از منابع و منافع جمعی محله ها و بخش‌ها قرار دهید تا هزینه فیزیکی و معنوی بیت المال کاهش پیدا کند!

  • الیاس ارسالی در

    ایران را دزدی مسوولان و مدیران ناکارامد و سیستم ضعیف نظارت به این روز انداخته.هر روز یک اختلاس nمیلیاردی رو میشود مگر چق د منابع وجود دارد که این همه دزدی و اختل اس میشود و دریغ از یک مورد محاکمه درست و حسابی که عبرت دیکران شود. تا کی مصلحت ا ندیشی.چرا کشور های فقیر همسایه ما باید ا قتصادی قدرتمندتر از ما داشته باشند در صو رتیکه یک صدم منابع ما را ندارند.مدیریت ف امیلی و رانت بازی مدیران و سکوت مقامات ب لند پایه .هر روز به این وضعیت می افزاید

  • بازنشسته بدبخت تامین اجتماعی ارسالی در

    ایا 30 سال پیش هم تورم بود
    هرچی م سئول ناکار امد هرچی مسئول اختلاصگر بیشتر هرچه بچه مسئول زیادتر هرچه اقازاده بیشت ر تورم بالا تر ایران افتاده دست یکمشت م سئول وبچه هاشون که دهنشون مثل کرکدیل باز ه وسرمایه مملکت رو میبلعند
    برای م ردم بدبخت ایران متاسفم

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت بر حسنک

  • ناشناس ارسالی در

    چرا تدش ایجاد میکنید

  • Bs ارسالی در

    اولا وقتی قیمت دلار ۴۰ ۵۰ درصد افزایش دا شته ولی قیمت اقلام وارداتی ۶۰۰ درصد زیاد شده نشون میده ۱ قیمت جهانی این اقلام رف ته بالا ۲ این اقلام در گمرک (عمدا)موندن تا گرون بشن.پس آقای خانساری(رییس اتاق ب ازرگانی!)خودش یکی از عوامل وضع موجوده!(ب ازرگانان کالا رو از گمرک ترخیص نمیکنن)پس ایشون شایستگی اظهار نظر درباره ی شرایط کلان اقتصاد کشورو به هیچ عنوان ندارن و خ ودشون در جایگاه متهم هستن.حالا میخوان تق صیرو از گردن خودشون باز کنن و بندازن گرد ن نقدینگی مملکت.اقای مسعود نیلی هم که یک زمانی مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی بود چرا به اصلاح نظام پولی و بانکی کشور مبادرت نکرد؟کارمون به جایی رسیده کسایی که خودشون عاملان وضع موجودن در جایگاه مد عی العموم قرار گرفتن.

  • Shahrokh ارسالی در

    ما تا علوم حوزوی داریم هیچ غمی نداریم

  • ناشناس ارسالی در

    آقا ینی چی مردم چه کنند ، خب هر احمقی می دونه بدون دست بر دست دادن با آمریکا و مد ارا کردن با آن مشکلات حل نمیشه ما با حقو ق ۴ تومنی چه کنیم میخواید چه غلطی بکنید ،رئیسی هم معلوم شد بدتر از روحانیه خدابخ یرکنه

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت به حسن کلید پول تو بانک مرکزی چاپ ک رد وداد به سرمایه دارهای ویرانگر که نقدی نگی وتورم سربه فلک بکشه.

  • ناشناس ارسالی در

    خدا را شکر ،کاش 40 سال پیش این اتفاق می افتاد تا حداقل الان بچه هایمان راحت بودن د
    برای 80 درصد مردم که خیلی وقت پ یش اقتصاد زمینگیر شده پس بهتره هرچه زودت ر برای بقیه هم اتفاق بیفته تا شاید نتیجه داد.
    وقتی من بازنشسته که عمرم را برای کشور تلف کردم و الان توان خرید وسای ل اولیه زندگی از وسایل خانگی تا مرغ و تخ م مرغ و حتی نان خالی هم نیستم خداخدا می کنم که مستعمره ترکیه یا حتی امارات بشیم تا شاید زیر سایه آنها حداقل آرزو به دل مرغ و تخم مرغ نمیشیم!!!!!

  • ایرانی ارسالی در

    نترسید مطمئن باشید تورم نداریم تو ایران همیشه عکس اون چیزی است که اعلام می شود

  • آشنا ارسالی در

    اینقدر استرس به مردم وارد نکنید آمریکا ب ا همین دست فرمون بره چند وقت دیگه نابوده چون اون هر روز دلارش داره گرونتر میشه و لی ما هر روز ریالمون داره ارزون تر میشه پس پیروز ما هستیم ( کارشناس بین المملی ا قتصاد)

  • ناشناس ارسالی در

    غلط کردید ما سگ نگهبان داریم

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت بر کسانی که این وضع را به کشور و مردم اورده اند و خم به ابرو هم نمی اورند

  • ناشناس ارسالی در

    80درصد مردم قدرت خریدشان را از دست داده اند و توان خرید مسکن ،خودرو،لوازم خانگی و حتی مواد غذایی هم نیستند.به همین جهت م سوولین با این ترفند که تورم بزرگ در راه است و...مردم را می ترسانند تا مردم هرچی پول در حساب دارند به بازارها بریزند و جی ب های گنده این ها را پر کنند.غافل از موض وع که دیگه مردم حتی توان خرید نان شب خود را هم ندارند و دیگه کور خواندند و همه چ ی از مسکن تا خودرو و لوازم خانگی دستشان باد خواهد کرد و این دفعه واقعا کفگیر مرد م به کف دیگ رسیده و دست هم سوراخ شده و ب ا این تبلیغات تورم ابرتورم ... کاری نمی توانند بکنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها