|
کدخبر: 173543 رویا رئیسی

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

تازه‌ترین خبرها از مواضع مجلس درباره رمزارزها

نماینده‌های مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسیده‌اند که باید ارزهای دیجیتال را پذیرفت و برای آرامش خاطر در خصوص سرمایه‌گذاری، صرافی‌های داخلی را ساماندهی کرد. امیدواریم در مسیر ساماندهی این موضوع صرافان و سرمایه‌گذاران کمترین آسیب را ببینند و همانند گزارش کمیسیون اقتصادی ۲ سال فرصت سوزی نشود.

اقتصاد تازه‌ترین خبرها از مواضع مجلس درباره رمزارزها

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد بررسی وضعیت صنعت استخراج رمز ارزهای جهان روا و مبادلات داخلی آن در کشور چندین هفته هست که در دستور صحن علنی قرار می‌گیرد اما امروز هم در صحن مطرح نشد. البته امروز محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود به بحث رمزارزها اشاره کرد. بر اساس گفته او به زودی گزارش کمیسیون اقتصادی که در صحن مطرح است، در قالب طرح در کمیسیون نهایی خواهد شد. در نتیجه تکالیف تک تک دستگاه‌ها، وزارت نیرو، وزارت صمت، وزارت ارتباطات به واسطه بستر فضای مجازی، وزارت اقتصاد به واسطه شفافیت و اجرای قانون مبازره با پولشویی در کشور و بانک مرکزی مشخص خواهد شد. همچنین پورابراهیمی خواستار ساماندهی رمزارزها از سوی بانک مرکزی شد.

نامه‌نگاری رئیس مجلس در سال ۱۴۰۰ برای مسدودسازی صرافی‌های دیجیتال

در حالی امروز شاهد مواضع نرم رئیس کمیسیون اقتصادی بودیم که هفته گذشته محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم در نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکز و همچنین وزیر اقتصاد خواستار مسدود کردن درگاه پرداخت الکترونیک در صرافی‌های ارز دیجیتال شد. قالیباف با این استدلال خواستار مسدودسازی شده است که صرفاً اعلام ممنوعیت خریدوفروش رمز ارز جلوی صرافی‌ها را نگرفته و باید درگاه پرداخت آن‌ها مسدود شود. البته نباید فراموش کرد که رئیس مجلس شورای اسلامی در جایگاهی نیست که به رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد دستور دهد و نامه قالیباف را باید در حد یک خواهش بدانیم.

رئیس مجلس مخالف رمزارزها نیست

غلامرضا مرحبا، رئیس کمیته ارز کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: تأکید رئیس مجلس در خصوص درگاه‌هایی است که رمزارزها را به صورت غیرقانونی و به دور از نظارت جابه‌جا می‌کنند. این درگاه‌ها منجر به خروج نقدینگی از کشور می‌شوند. رئیس مجلس الزاماً با رمزارزها مخالف نیست. رمزارزها اگر شفاف و با ضابطه باشند، یک فرصت اقتصادی هستند. نباید با این فناوری مقابله کنیم. باید در خصوص پولشویی رمزارزها توجه شود. نباید از منابع انرژی کشور برای تولید رمزارزها استفاده کرد.

مرحبا

مرحبا تأکید کرد: در ابتدای اجرای هر قانونی معمولاً شاهد مقاومت و ناهماهنگی هستیم. باید فرهنگ‌سازی انجام شود. پذیرش و تمکین به قانون موضوع مهمی هست. امیدوارم بانک مرکزی به درستی موضوع رمزارزها را مدیریت کند تا صرافی‌ها و فعالان این حوزه متضرر نشوند. همانند سایر کشورهای پیشرفته دنیا باید در همه موضوعات شفاف باشیم. در روزهای آینده شاهد توجه بیشتر مجلس شورای اسلامی به بحث رمزارزها خواهیم بود. در حال حاضر پیرامون رمزارزها جلسات در حال برگزاری هست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی ناشناخته بدون دانش و اطلاعات، ریسک بالایی دارد. مشاور و افراد خبره در این حوزه بسیار کم هست. در این شرایط بازار رمزارزها را توصیه نمی‌کنم اما به معنای عدم استفاده از این فرصت نیست. باید با احتیاط با این موضوع برخورد کرد تا صرافی‌ها ضابطه‌مند شوند و مردم با اطمینان ورود به حوزه ارزهای دیجیتال کنند.

خطرات مسدودسازی صرافی‌های رمز ارز

صحبت‌های امروز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و غلامرضا مرحبا عضو کمیته ارز کمیسیون اقتصادی نشان می‌دهد که بحث رمزارزها قابل مقابله نیست. در ادامه اشاره‌ای به نامه انجمن صنفی فناوری‌های نوین مالی (فین‌تک) خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی می‌کنیم. در این نامه به چند خطر در خصوص مسدودسازی درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمز ارز اشاره شده است که در ادامه به صورت مختصر این خطرها را ذکر می‌کنیم.

رمزارزها را زیرزمینی نکنیم

نکته اول این هست که واسطه زیرزمینی شدن معاملات و تبلیغات سودجویان، قطعاً دارایی تعداد زیادی از کاربران و فعالان در این حوزه با سودای سودهای نجومی از طریق سرمایه‌گذاری بر روی رمزارزهای پر ریسک که صرفاً در بسترهای خارجی یافت می‌شود، از دست خواهد رفت.

فرصت رقابت را از دست ندهیم

نکته دوم نیز در خصوص برخورد سلبی است که این گونه برخوردها، موجب بروز چالش‌هایی چون؛ تعویق توسعه کسب‌وکارها و منوط کردن آنها به دریافت مجوزهایی که هنوز تعریف نشده، از دست رفتن فرصت طلایی جهت گسترش و رقابت با پلتفرم‌های خارجی، باز تکرار تجربه تلخ حاکمیت در برخورد با پدیده‌هایی مانند پیام‌رسان و واگذاری رایگان بازار بزرگ ایران به نمونه‌های خارجی خواهد شد.

ریسک بلوکه شدن را به کاربران تحمیل نکنیم

همچنین در صورت خروج دارایی از پلتفرم‌های داخلی، دارایی کاربران ایرانی در پلتفرم‌های خارجی از هیچ‌گونه محافظت و ضمانتی برخوردار نیست و با ریسک بلوکه شدن مواجه خواهند شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها