|
کدخبر: 172199

این افراد تمام پول خود را از دست می دهند

رئیس بانک انگلیس گفت: سرمایه گذاران ارز رمزنگاری شده باید آماده باشند تا همه پول خود را از دست بدهند.

اقتصاد این افراد تمام پول خود را از دست می دهند

اندرو بیلی ، رئیس بانک انگلیس گفت ، ارزهای رمزنگاری شده «هیچ ارزش ذاتی ندارند» و افرادی که روی آنها سرمایه گذاری می کنند باید آماده از دست دادن کل پول خود باشند.

ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین ، اتر و حتی دوج کوین در سال جاری رونق شدیدی داشته اند اما برخی از اقتصاددانان و سرمایه گذاران به سرمایه گذاران در خصوص تکرار حباب رمزنگاری ۲۰۱۷ هشدار می دهند که در آن بیت کوین به ۲۰ هزار دلار رسید ، اما بعد از آن با کاهش بعد از آن به ۳ هزار و ۱۲۲ دلار فرو رفت.

روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد افزایش ارزش ارزهای رمزپایه از رئیس کل بانک مرکزی انگلیس سوال شد ، بیلی گفت: « آنها هیچ ارزش ذاتی ندارند. این بدان معنی نیست که بگوییم مردم برای آنها ارزش قائل نیستند ، زیرا آنها می توانند ارزش خارجی داشته باشند. اما آنها هیچ ارزش ذاتی ندارند.»

او افزود: «من می خواهم این را دوباره خیلی صریح بگویم. فقط درصورتی که بخواهید تمام پول خود را از دست بدهید ، آنها را بخرید.»

نظرات بیلی با اخطار مشابهی از سوی سازمان رفتار مالی انگلیس روبرو شد. ناظر خدمات مالی در ژانویه (دی) گفت: « سرمایه گذاری در مجموعه های رمزنگاری یا سرمایه گذاری و وام های مرتبط با آنها ، به طور کلی شامل ریسک بسیار بالایی با پول سرمایه گذاران است و اگر مصرف کنندگان در این نوع محصولات سرمایه گذاری کنند ، باید آماده باشند تا تمام پول خود را از دست بدهند.»

بیلی ، که در گذشته مدیر اجرایی FCA بود ، مدتهاست که در مورد رمزنگاری مشکوک است. در سال ۲۰۱۷ ، او هشدار داد: « اگر می خواهید در بیت کوین سرمایه گذاری کنید ، آماده از دست دادن کل پول خود باشید.

بیت کوین امسال بیش از ۹۰ درصد افزایش یافته است ، بخشی از آن به دلیل افزایش علاقه سرمایه گذاران نهادی و خریداران شرکتی مانند تسلا است. این شرکت اتومبیل برقی در اوایل سال جاری ۱.۵ میلیارد دلار بیت کوین خریداری کرد و ارزش دارایی های آن از آن زمان به نزدیک به ۲.۵ میلیارد دلار رسیده است.

طرفداران بیت کوین آن را ذخیره ای مشابه ارزش طلا می دانند که به دلیل کمبود آن نیز دچار طرفداران زیادی است - فقط ۲۱ میلیون بیت کوین می توان استفاده کرد - با این استدلال ارز رمزنگاری شده می تواند به عنوان یک دیوار در برابر تورم عمل کند زیرا بانک های مرکزی در سراسر جهان برای تسکین ویروس کرونا خلق پول می کنند تا با این خلق پول اقتصاد متضرر را احیا کنند.

با این حال ، افراد مشکوک بیت کوین را حبابی در بازار می دانند که منتظر ترکیدن آن است. مایکل هارت نت ، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در بانک آمریکا ، گفت که تجمع بیت کوین مانند « مادر همه حباب ها» به نظر می رسد ، در حالی که استفان آیزاکز از شرکت Alvine Capital گفت: « هیچ پایه و اساسی با این محصول و دوره وجود ندارد.»

ارزهای دیجیتال جایگزین حتی سود بیشتری نسبت به بیت کوین کسب کرده اند. اتر ، رمز اصلی بلاکچین اتریوم ، تاکنون بیش از ۳۶۰ درصد بازده داشته است ، در حالی که دوج کوین رمزنگاری الهام گرفته از الگوهای رفتاری ، ۱۲هزار و ۵۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

تحلیلگران علت افزایش دوج کوین را توییت های افراد مشهوری مانند مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک و، مارک کوبن و سرمایه گذاران خرده فروشی می دانند که این رمز ارز را در برنامه تجارت آزاد رابین هود خریداری می کنند. دیوید کیمبرلی ، یک تحلیلگر در برنامه سرمایه گذاری UK Freetrade ، افزایش قیمت دوج کوین را «نمونه ای کلاسیک از تئوری احمقانه در بازی» توصیف کرد. بر اساس این نظریه قیمت یک کالا یا سهام نه بر اساس ارزش ذاتی آن، بلکه بر اساس انتظارات غیرمنطقی بازار تعیین می‌شود. درواقع همزمان با تب کردن بازار ﺍﮔﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬﺍﺭﯼ، سهامی ﺭﺍ ﺣﺘﯽ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﻗﯿﻤﺖ ﺧﺮﯾﺪﺍﺭﯼ ﮐﻨﺪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ بعدا ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ قیمت بالاتر ﺑﻔﺮﻭﺷﺪ ﭼﻮﻥ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﮐﺴﯽ ‌(ﺍﺣﻤﻘﺘﺮ) ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺍﺳﺖ با همین تئوری ﻣﺒﻠﻎ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ.

در حال حاضر ، بانک های مرکزی در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ارزهای دیجیتالی خود را منتشر کنند یا خیر. ماه گذشته ، بانک انگلیس با هدف بررسی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC ، یک کار مشترک با خزانه داری راه اندازی کرد. بانک گفت: چنین ارزی در کنار پول نقد و سپرده های بانکی به جای جایگزینی آنها وجود خواهد داشت.

منبع: اقتصاد نیوز
  • رضا ارسالی در

    رئیس بانک مرکزی خیار میخوره اینو میگه وق تی میبینه ملت پولو از بانک ها بیرون میکش ن و هرز دیجیتال میخرن این گردن کلفتا جیب شون خالی میشه ب خاطر اون هی هشدار میده ک ثافت

ارسال نظر