|
کدخبر: 171828

در گفتگوی گسترش نیوز با عضو انجمن بلاک چین مطرح شد:

دوج‌کوین بازیچه ایلان ماسک شده است؟

با وجود تأثیر توئیت‌های ایلان ماسک بر رشد دوج‌کوین این بار مادربزرگ این رمزارز عامل ریزش شد و دوج کوین را هدیه‌ای ارزشمند برای روز تولدش ندانست.

اقتصاد دوج‌کوین بازیچه ایلان ماسک شده است؟

رمزارزها تا به امروز در صدر اخبار قرار دارند و در ایران قانون‌گذاری برای این صنعت نوپا حسابی خبرساز شده است. اگر به دنبال اخبار خارجی و داخلی رمزارزها هستید، این گزارش را دنبال کنید. دوج کوین و حاشیه‌های حضور ایلان ماسک در یک برنامه کمدی و قانون‌گذاری مجلس ایران برای رمزارزها خبرهای مهم حوزه رمزارزها هست.

زجاجی

پیرامون توئیت چند روز گذشته ایلان ماسک که خواسته بود،‌ با احتیاط در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری کنیم و ریزش دوج کوین بعد از حضور او در برنامه تلویزیونی «Saturday Night Live» علیرضا زجاجی فعال حوزه رمزارز و عضو انجمن بلاک چین در گفتگو با گسترش نیوز گفت: در شرایط فعلی نمی‌توان بر اساس توئیت‌های ایلان ماسک تصمیم‌گیری کرد. ایلان ماسک ارز دیجیتال بدون فاندامنتال (بنیادی) را تبلیغ کرد. خودش در دوج کوین منفعت دارد و شرایط بازار را تغییر می‌دهد. دوج کوین برای بازی توسط چند دانشجو درست شد. ایلان ماسک برای دوج کوین ارزش مجازی درست کرد و در حقیقت ارزشی ندارد.

توئیت-ایلان ماسک

سرنوشت جان مکافی در انتظار ایلان ماسک؟

زجاجی خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۷ هم شاهد توئیت‌های جان مکافی بودیم که به واسطه منفعت شخصی توئیت می‌زد. در نهایت هم به کلاه‌برداری متهم شد. این جور افراد سهام بی‌ارزش را برای منفعت خود تبلیغ می‌کنند. جان مکافی به تاریخ پیوسته است و ایلان ماسک هم در مسیر جان مکافی قرار دارد. توئیت اخیرش هم به این واسطه هست که به سرنوشت مکافی دچار نشود. این کار را کرد تا ریزش دوج کوین را بر گردن او نیندازند.

بانک مرکزی فرصت‌ها را از بین می‌برد

مؤسس مجموعه کریپتوکلاس ضمن اشاره به تصمیم‌های اخیر بانک مرکزی اظهار کرد: در حال حاضر علامت عقلانیت در بانک مرکزی مشاهده نمی‌شود. برخورد آن‌ها با رمزارزها منفعلانه هست. همتی رئیس بانک مرکزی مدعی هست که تنها به ماینرها اجازه فروش بیت کوین داده می‌شود و کسی هم اجازه خرید ندارد. رئیس بانک مرکزی نمی‌داند خریدوفروش دو سر دارد؟ چگونه کالا بدون داشتن خریدار فروخته شود؟ یک مشاور کنار آقای همتی نبود که این مسائل را توضیح دهد؟ بانک مرکزی در شرایط تحریمی باید رمزارزها را فرصت بداند و به بهترین شکل از این فناوری استفاده کند. در حالی که الان آنها رمزارزها را تهدید می‌بینند. قوانین موجود فرصت‌ها را از بین می‌برد.

مصوبه رمزارزی مجلس تنها به استخراج پرداخته است

زجاجی تأکید کرد: طرح مجلس در خصوص استخراج یک‌قدم رو به جلو هست. البته هنوز درک درستی از رمزارزها ایجاد نشده است. مهم‌ترین ایراد این طرح توجه صرف به بحث استخراج هست. به سایر مسائل که در نهایت سود به مردم می‌رساند، توجهی نشده است. مسائلی نظیر خریدوفروش رمزارزها، توکن، استفاده از قراردادهای هوشمند در بستر بلاک چین توجهی نشده است. همه توجه‌ها محدود به استخراج هست.

کنترل سازی رمزارزها مسیری برای رانت

وی افزود: بلاک چین برای آزادسازی آماده است اما مجلس به دنبال کنترل هست. بلاک چین با این هدف کار می‌کند که در کنترل دولت‌ها نباشد. وقتی قیمت دلار رمزارزها کنترل شود، دیگر آزادسازی معنا ندارد. کنترل سازی مسیر رانت را ناهموار خواهد کرد. قانون‌گذاران ما بعد از ۴۰ سال هنوز با کنترل سازی رانت ایجاد می‌کنند. مصوبه رمزارزها هم با کنترل مطمئناً رانت ایجاد خواهد کرد.

مؤسس مجموعه کریپتوکلاس در ادامه گفت: تصمیم اخیر بازار سرمایه به این معنا است که رمزارزها زیر مجموعه بورس قرار بگیرند. این تصمیم اقدام مثبتی هست و فعالان رمزارزها از این قدم استقبال می‌کند. البته فراموش نکنیم که این کار به معنای ادغام بازار رمزارزها و بورس نیست. بازار سرمایه حوزه خدمات خود را گسترش داده است.

دوج کوین هدیه‌ای بی‌ارزش برای مادر ایلان ماسک

در پایان این گزارش باید اشاره کنیم که رمزارز دوج کوین که مورد استقبال فعالان قرار گرفته بود و در سال میلادی جاری ۱۳۰ برابر رشد کرده بود، هم‌زمان با اجرای برنامه کمدی توسط ایلان ماسک سقوط سنگینی را تجربه کرد. سقوطی که به واسطه مکالمه‌ی ایلان ماسک با مادرش در برنامه‌ی تلویزیونی بود، مادر ایلان ماسک به او گفت: «من برای کادوی روز مادر هیجان زده‌ام، فقط امیدوارم دوج کوین نباشد»؛ که در جواب او، ایلان ماسک با خنده گفت: «اتفاقاً دوج کوین است». نکته جالب این هست که هم‌زمان با سقوط قیمت بیت کوین و کاهش ارزش سهام تسلا، ایلان ماسک جایگاه خود در صدر ثروتمندترین افراد جهان را بار دیگر به جف بزوس، مدیرعامل آمازون، واگذار کرد.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر