|
کدخبر: 171542

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران مطرح شد:

چگونه تهدیدهای بازار رمزارز را به فرصت تبدیل کنیم؟

تندروی در فعالیت یا مسدودسازی رمزارزها آسیب‌زا هست و باید این فناوری را به گونه‌ای مدیریت کرد که تهدیدها به فرصت تبدیل شوند تا از شرایط دنیا عقب نمانیم و به مردم هم ضربه‌ای نخورد.

اقتصاد چگونه تهدیدهای بازار رمزارز را به فرصت تبدیل کنیم؟

چند روزی که بازار رمزارزها در ایران با گفته‌های ضدونقیض مواجه هست و به نوعی شاهد تندروی پیرامون این بازار هستیم. از سویی مردم را می‌ترسانند که فعالیت ماینرها بیماران کرونایی را می‌کشد، از دیگر سو می‌گویند، باید شمع روشن کنیم تا ماینرها خاموش نشوند.

در خصوص این صحبت‌ها محمدرضا شرفی، رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: اگر قصد استفاده از ابزارهای سنتی برای مدیریت فناوری‌های نو را داشته باشیم، قطعاً با چالش مواجه خواهیم شد. فناوری‌های نوین در حاکمیت نیازمند تعریف ابزارهای نوین هستند. با برخوردهای سلبی کشور به دستاوردهای ملموس دست نخواهد یافت.

شرفی

تأثیر منفی برخورد سلبی بر اقتصاد کشور

شرفی اظهار کرد: تا به امروز تنها صورت‌مسئله را پاک کرده‌ایم و با مشکلات مواجه شده‌ایم. زمانی که مشکلات در اقتصاد ریشه‌دار شوند، کشور با معضل مواجه می‌شود. برخورد سلبی تأثیر منفی بر اقتصاد و جامعه خواهد داشت. همچنین برای فرهنگ و اجتماع ما آسیب‌های جبران نشدنی به همراه خواهد داشت. این تصمیم‌ها مردم را به مسیرهای اشتباه هدایت می‌کند. حاکمیت باید مسیر را اصلاح کند و مسیرهای جدید نیز تعریف کند. در صورتی که به این وظیفه عمل نکنند، شاهد آسیب‌های زیادی خواهیم بود.

وی افزود: در بخش سرمایه‌گذاری و بازار سرمایه اشتباهاتی داشتیم که امروز به اینجا رسیده‌ایم. به هیچ عنوان به بحث فرهنگ‌سازی توجه نکردیم. آموزش موضوع مهمی هست که در رسانه ملی نادیده گرفته شد. در هر بازاری اعم از بازار سرمایه، ملک، مس، خودرو، رمزارز و... باید فرهنگ‌سازی شکل گیرد. فقر اطلاعات، فرهنگ و دانش هست که شرایط را این‌گونه رقم زده است. نیازمند اقدامات بنیادی هستیم. ورود به بازار سرمایه بدون دانش ابتدایی اشتباه هست و اگر افرادی به هر دلیل به دنبال کسب دانش نمی‌روند، باید ملزم به همکاری با شرکت‌های مشاوره‌ای شوند. بهتر بود، سازمان‌های مشاوره‌ای ایجاد می‌کردیم. سیاست‌گذاران هرکدام تصمیمی مجزا می‌گیرند و بازار را با مشکلات و سلایق گوناگون مواجه می‌کنند. این روند تصمیم‌گیری و اجماع را سخت می‌کند.

نانو تجربه خوب برخورد با فناوری نو

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران خاطرنشان کرد: هر زمان علم و دانش در بازارهای سرمایه‌گذاری دخیل شود، کمک خوبی را شاهد خواهیم بود اما تا به امروز از بازار سرمایه جز نقش منفعل اقدام دیگری ندیدیم. باید نقش پر رنگ‌تری را ایفا می‌کردند. مسدودسازی مانع کار بازار رمزارزها نخواهد شد. اقدامات دستوری ماندگار نخواهد بود. نمی‌توانیم نیاز جامعه را منکر شویم. برخورد اشتباه فرصت را به تهدید تبدیل می‌کند. کشورهایی پیش رو خواهند بود که تهدیدها را مدیریت کنند. در ایران با فناوری نانو برخورد خوبی صورت گرفت و منافع خوبی برای کشور ایجاد شد. در این حوزه پیش‌قدم شدیم، امیدوارم در حوزه رمزارز نیز پیش‌قدم باشیم.

شرفی در ادامه گفت: پیرامون رمزارزها چند نوع برخورد را شاهد بودیم. برخورد اول که در بخش خصوصی و حاکمیت شکل گرفته است، نفعی رمزارزها هست. برخورد دوم را در خصوص افراد معتدل و میانه‌رو شاهد هستیم که با فکر سنجیده‌تر نسبت به موضوعات عمل می‌کنند. این افراد نه شتاب دارند و نه کند عمل می‌کنند. گروه سوم هم که معتقدند، باید در هر شرایطی رمزارزها را داشته باشیم.

در برخورد با فناوری اعتدال داشته باشیم

وی افزود: وزارت نیرو کمبود برق را گردن رمز ارزها می‌اندازد، احساسات مردم را هدف قرار می‌دهند که بیماران کرونایی به واسطه فعالیت رمزارزها فوت می‌کنند، چرا بیمارستان‌های ما برق پشتیبانی ندارد؟ پیش از فعالیت ماینرها ما مشکل کمبود برق نداشتیم؟ وزارت نیرو موظف به توسعه زیرساخت‌هایش هست. ماینر را بلاگردان مشکلات کرده‌اند. کل مصرف برق ماینیگ حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ مگابایت هست، در حالی که بر اساس افق توسعه برق ما باید به ۸۰ هزار مگابایت رسیده باشد. در نتیجه ماینرها کمتر از یک درصد برق مصرف می‌کنند. جالبه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان هم از آن طرف بوم افتاده است و مدعی اگر شمع روشن کنیم هم باید ماینرها فعال باشند. مرز اعتدال را باید رعایت کرد. باید میانه‌رو باشیم، هم صنعت رمزارزها را در نظر بگیرید و هم وضعیت مردم را در نظر بگیرید. نباید در این موضوع کسی قربانی شود. رفاه جامعه اهمیت دارد، ثروت بدون رفاه بی‌فایده هست. تندرویی به فعالیت بازار رمزارزها ضربه می‌زند. این برخوردها مشوق مردم به سمت بازار رمزارزها می‌شود، در حالی که بازار رمزارزها بسیار پرخطر هست.

ضرورت ایجاد شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران تأکید کرد: ورود به این بازار بدون علم و آگاهی خطرناک‌تر از بازارهای دیگر خواهد بود. بازار رمزارزها اهرم نظارتی بورس را ندارد و ممکن در ۲۴ ساعت سرمایه شما در خطر قرار بگیرد. شاهد نوسان ۶۰ درصدی در ۲۴ ساعت بودیم. ایجاد شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز ضروری هست. الزاماتی برای این بازار باید آماده شود. نباید مردم را به امید خدا رها کنیم. مردم با سرمایه مازاد به بازار رمز ارز ورود کنند.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها