|
کدخبر: 170033

ریزش سنگین دلار و سکه در بازار / افت قیمت ها ادامه دارد؟

۲۰ روز است که فضای کاهشی بر بازار ارز حاکم شده است. با این حال، شدت نزول قیمت دلار در روز ۱۲ اردیبهشت به اوج رسید.

اقتصاد ریزش سنگین دلار و سکه در بازار / افت قیمت ها ادامه دارد؟

اسکناس آمریکایی در این روز دو کانال ۲۳ و ۲۲ هزار تومان را از دست داد و وارد محدوده ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومانی شد. روند نزولی و سرعت گرفتن افت دلار نشان می‌دهد بازار خوانش جدیدی از انتظارات آتی دارد. براساس صحبت‌های تحلیلگران، سه متغیر نزولی دست به دست هم داده‌اند تا سمت و سوی انتظارات تغییر کند. اولین متغیر، خوش‌بینی‌هایی است که معامله‌گران نسبت به نتایج مذاکرات هسته‌ای با شکست فشار حداکثری پیدا کرده‌اند. بخشی از معامله‌گران تصور می‌کنند حداقل بخشی از تحریم‌های اثرگذار تا قبل از انتخابات حذف خواهند شد. در کنار این،‌ گفته می‌شود بازارساز با توجه به چشم‌انداز آزادسازی منابع ارزی، حضور پررنگی در بازار دارد و با تنظیم عرضه ارز بر دامنه نزول قیمت‌ها اضافه کرده است. همچنین عامل سومی که زمینه‌ساز افت قیمت‌ها شده است، نبود تقاضای موثر در بازار است.

در دومین روز هفته، دلار ریزش سنگینی را تجربه کرد. روز یکشنبه دلار بیش از هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با از دست دادن کانال‌های ۲۳ و ۲۲ وارد کانال ۲۱ هزار تومانی شد. دلار که روز سه‌شنبه روی عدد ۲۳ هزار و ۵۰تومان به کار خود پایان داده بود، ساعت ۴ بعدازظهر روز یکشنبه به قیمت ۲۱ هزار و ۸۵۰ تومان رسید. این قیمت که هزار و ۲۰۰ تومان کمتر از روز ابتدایی هفته بود، موجب شد اسکناس آمریکایی به کمترین قیمت از ۲۹ دی ماه برسد. جالب این است که بازار آخرین باری که افت بیشتری را در مقایسه با روز گذشته تجربه کرد، به همان تا‌ریخ ۲۹ دی ماه برمی‌گشت که دلار هزار و ۲۵۰ تومان افت کرده بود. تندتر شدن سرعت نزول دلار، انتظارات کاهشی را افزایش داده است، ولی همزمان گروهی باور دارند بازار به شکل هیجانی کاهشی شده و بهتر است که به شکل پله‌ای خریدهای خود را بالا ببرند.

دو نگاه به آینده دلار

شماری از معامله‌گران اعتقاد دارند که روند نزولی ادامه خواهد یافت و دلار حمایت‌های بیشتری را از دست خواهد داد. از نگاه آنها بازار ارز تحت فشار سه ضلع کاهشی قرار دارد.

ضلع اول نزول دلار: خوش‌بینی نسبت به مذاکرات هسته‌ای افزایش یافته است و بیشتر معامله‌گران تصور می‌کنند که این مذاکرات به رفع تحریم‌ها منجر خواهد شد. به‌عنوان مثال،‌ شماری از معامله‌گران به خبری اشاره می‌کردند که سایت بلومبرگ منتشر کرد. پیش‌تر سایت بلومبرگ گزارش داده بود که ایران با آمریکا در مورد برداشتن تحریم افراد حقیقی ایرانی به توافق رسیده است و در مرحله دوم در ازای تعهدات هسته‌ای، تحریم‌های شرکت‌های حقوقی هم برداشته خواهد شد. البته از سوی دیگر، خبرهای منفی نیز به بازار مخابره می‌شد، ولی معامله‌گران آن را چندان جدی نمی‌گرفتند. به‌عنوان مثال، رویترز به نقل از یک منبع اروپایی پس از اتمام دور سوم گفت‌وگوها در کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که هنوز تفاهمی درباره دشوارترین موضوعات به‌رغم کار زیاد و فرصت کم حاصل نشده است. به‌نظر می‌رسد بازار امیدوار است که مذاکرات به نتیجه برسد و بیشتر نیز به اخبار مثبت دقت می‌کند. ضلع دوم نزول دلار: ضلع دومی که احتمال افت بیشتر قیمت دلار را مطرح می‌کند، نبود تقاضای موثر در بازار است. در روزهای اخیر تقاضای فیزیکی خاصی در بازار وجود نداشته است و عده‌ای نیز عنوان می‌کنند به‌دلیل تعطیل بودن مشاغل و شرکت‌ها، تقاضا در بازار کاهش پیدا کرده است. به گفته فعالان، روند نزولی دلار در هفته‌های جاری نیز موجب شده است که معامله‌گران تمایلی برای خرید دلار نداشته باشند. ضلع سوم نزول دلار: از نگاه فعالان، ضلع سومی که این روزها به افت قیمت دلار کمک کرده است، عرضه بازارساز بوده است. فعالان باور دارند بازارساز هم در سمت حواله و هم در سمت بازار نقدی عرضه خود را در سال جاری افزایش داده و همین عامل موجب شده است که معامله‌گران تمایل نداشته باشند برای خرید ریسک کنند. بازارساز در سال جاری از طریق بازار متشکل عرضه نقدی خود را بالا برده است. برای تقاضای تجاری نیز عرضه زیادی در سامانه نیما صورت گرفت. به گزارش خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده است، در فروردین ماه ۱۴۰۰ معادل ۸/ ۴ میلیارد دلار به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان و به ارزهای مختلف در سامانه نیما عرضه شد که از این میزان، حدود ۳/ ۱میلیارد دلار معامله شده است.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت،‌ یک نگاه در بازار وجود دارد که معتقد است سه ضلع نزولی زمینه‌ساز افت قیمت دلار شده است و در صورتی که در این متغیرها تغییری حاصل نشود، افت قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود. به‌عنوان مثال، اگر انتظارات مثبتی که از مذاکرات وجود دارد، از بین نرود، افت دلار ادامه پیدا می‌کند. در مقابل این دیدگاه، نگاهی قرار دارد که معتقد است مرز ۲۰هزار تومانی روند آتی بازار را تعیین می‌کند.

مرز حساس در بازار ارز

به گفته تحلیلگران فنی، اگر قیمت دلار به زیر مرز ۲۰ هزار تومانی برود، فروشندگان بیشتری وارد بازار خواهند شد و اسکناس آمریکایی به صورت معنادارتری کاهش پیدا خواهد کرد. در مقابل، تحلیلگران فنی باور دارند در صورتی که دلار در مرز ۲۰ هزار تومانی مورد حمایت واقع شود، خریداران با اطمینان بیشتری وارد معاملات خواهند شد و قیمت در جهت صعودی قرار خواهد گرفت. در صورتی که این اتفاق رخ دهد احتمال برگشت دلار تا‌ محدوده ۲۳ هزار تومانی وجود خواهد داشت. خط بلند و مهم در بازار ارز برای معامله‌گران نقطه ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی است.

با توجه به اهمیت مرز ۲۰ هزار تومانی می‌توان گفت دسته‌ای از معامله‌گران نسبت به آینده دلار دیدگاه شرطی دارند. در حالی که عده‌ای بر احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها تا‌کید می‌کنند و گروهی بر شرطی بودن آینده دلار تکیه می‌کنند، دسته‌ای از معامله‌گران اعتقاد دارند، ‌افت قیمت دلار به صورت هیجانی بوده است و دوام پیدا نمی‌کند. دسته‌ای از این معامله‌گران، سعی داشتند این دیدگاه را در بازار مطرح کنند که با بالا رفتن نرخ تسعیر ارز نباید به صورت انتظاری، تصور قیمت‌های پایین‌تر از ۱۵ هزار تومان را برای دلار داشت. اقتصاد نیوز گزارش داد که هیات عامل بانک مرکزی مصوب کرد: نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی برای گزارشگری مالی پایان سال مالی ۱۳۹۹ به منظور اعمال در دفاتر بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی و تهیه صورت مالی برای هر یورو ۱۹ هزار تومان و برای هر دلار آمریکا ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد. در حالی که عده‌ای بر بالا رفتن نرخ تسعیر تا‌کید دارند، عده‌ای از معامله‌گران باور دارند اگر دولت بتواند بالای ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر کند، ریزش قیمت دلار به زیر ۱۶ هزار تومانی نیز ممکن است رخ دهد.

ریزش قیمتی در بازار سکه

سکه دیروز ۲۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و روی عدد ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی قرار گرفت. به گفته فعالان، مهم‌ترین دلیلی که سکه را در مسیر نزولی قرار داد، ریزش دلار بود. برخی از سکه‌بازان امیدوارند که با پایان ریزش دلار و شروع افزایشی طلا در بازارهای جهانی، سکه بتواند در برابر نزول بیشتر مقاومت کند. با این حال، سکه تا‌ زمانی که زیر محدوده ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی قرار دارد، نمی‌تواند صعود معناداری را تجربه کند.

 

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    این تیترها چیه مینویسید.(ریزش شدید)(سنگی ن)و...آخه دلار1000تومانی احمدی نژاد شد30 00یکدفعه چی شد که سر از 30000تومان دراور د.پس چرا اونوقتها این تیتر رو نمیزدید ری دمان اقتصاد ایران.حالا 100تومان میاد پائ ین با این تیترها آبرو خودتون رو میبرید.ا ین همون دلار70ریالی اول انقلابه

    • M.s ارسالی در

      ایول. حرفت حقه

  • هالو ارسالی در

    با افزایش قیمت دلار مومنان سرمایه دار بی ک باره داراییهایشان نجومی شد و این ممکن نمیشد مگر دعای این مومنان به درگاه خدا م ستجاب شود .و حال که ارز میبایست کاهشی شو د این بندگان با پیامی بخدا خواستار رفع ظ لم از این خود شدند.

  • داود ارسالی در

    شما هم یا بوقچی دولت هستید یا ساده لوح چراکه دولت با ایجاد ریزش کاذب سعی د ر نشان دادن تاثیر مذاکرات بر ارز دارد وب ا فشار به بازار سعی در اماده کردن نظام ب رای قبول شرایط امریکا را فراهم میکند
    تف به این همه بی وجدانی

  • ناشناس ارسالی در

    کدوم ریزش ۵ ریال ۵ ریال به دستور همتی و کاسبان تحریم طلا و دلار و سکه ریزش میکنه.که علیرغم خبر برداشتن تحریمها ۷۰ میلیون جمعیت منتظر بودند دلار و سکه و طلا حداقل نصف شده باشه هبچی ارزان نشد.۳ ماه قبل طلا گرم ۹۰۰ هزارم شد.الان با این خبر برداشتن تحریمها خیلی بایست دلار و سکه پکیده باشه.این دولت یکماه وقت داره خودشا به ۹۰ درصد مردم نشون بده و تلافی ۸ سال زجر را در بیاره.بخواد دلار و سکه را عمدا بالا نگه داره بالمعطله و دولت را بایستی دو دستی تقدیم اصولگرا کنه.اگر مردم اثرات رفع تحریم را درست و حسابی دیدند و لمس کردند .امیدوار میشند

  • ناشناس ارسالی در

    مسخره.آخه ارز و سکه تو ایران و به تبع آن همه چی حسابی گران شد.و علیرغم خبر برداش ته شدن تحریمها طلا و سکه و ارز هبچی ارزا ن نشد و مردمم میدونند که عمدا نمیگذارید .اینجوری اگر بخواید مذاکره کنید و هیچیا ارزان نکنید فایده نداره.اگر رئیسی اومد ا ون وقت مملکت داری را یادتون میده.اخه ی م شت افعی و کاسب تحریم و سرمایه دار و کارخ انه دار به بهانه تولید داخل و اشتغال چند صد هزار نفر .چنان تورمی به راه انداخته و خون ۷۰ میلیونا تو شیشه کردند مگه وجدان نیست .اون سال که قطعنامه عراق و ایران ش د دلار و طلا حسابی پکید الان نمیگذارند و فاتحه اصلاح طلب خونده شده

  • ناشناس ارسالی در

    خودرو و مسکن رو پیگیری کنید ما ک نه دلار داریم نه سکه

  • ناشناس ارسالی در

    وقتی دلار آسانسوری و با حداکثر سرعت بالا و بالاتر رفت کسی چیزی نگفت و مردم در من جلاب فلاکت افتادند و الان که چند ریال پا یین آمد کلی حرف و حدیث زده شد. نه . وقتی دلار متعادل میشه که ارزش یک ریال ما یک ریال باشد نه ارزش ده هزار تومانی ما معاد ل ۱۰ ریال زمان شاه است.

ارسال نظر