|
کدخبر: 159489

پایانه‌های فروشگاهی باعث شفاف شدن کسب و کارها می‌شود

معاون حقوقی و فنی و قائم مقام هوشمند‌سازی نظام مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: اجرای قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، باعث شفاف شدن کسب و کار و اطلاعات مبادلات و فعالیت اقتصادی اشخاص می‌شود.

اقتصاد پایانه‌های فروشگاهی باعث شفاف شدن کسب و کارها می‌شود

محمود علیزاده معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی عنوان کرد: در راستای پیاده‌سازی و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و در چارچوب برنامه هوشمندسازی نظام مالیاتی، تمامی فرآیندهای مالیاتی بدون دخالت عامل انسانی و به صورت کاملا الکترونیکی، مکانیزه و هوشمند انجام خواهد شد.

علیزده با اشاره به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان گفت: این قانون سال گذشته به تصویب رسید و برای اجرای موفقیت آمیز آن نیازمند همدلی و همسویی تمام ارکان نظام، چه حاکمیت و چه فعالان اقتصادی هستیم.

وی ادامه داد: سامانه مودیان هم اکنون آماده بهره‌برداری است و ظرف چند روز آینده، آدرس و لینک این سامانه در اختیار رسانه‌ها و فعالان اقتصادی قرار خواهد گرفت تا ثبت نام خود در سامانه مربوطه را انجام دهند.

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در سامانه مودیان، فایل الکترونیکی برای کارپوشه مودیان ایجاد می‌شود و همچنین دو کد شناسه شامل کد شناسه پایانه فروشگاهی برای شناخته شدن پایانه فروش مودی همچنین کد شناسه حافظه مالیاتی برای شناسایی و تعریف اختصاصی مودی تعریف می‌شود که براساس آن، مودی قادر خواهد بود صورتحساب الکترونیکی دارای شماره منحصر به فرد برای فروش خود صادر نماید.

وی افزود: استانداردهای لازم برای چگونگی ایجاد و تهیه پایانه‌های فروشگاهی و حافظه مالیاتی نیز تدوین شده و به تأییدکارگروه راهبری سامانه مودیان رسیده است که به محض تأیید توسط وزرای محترم اقتصاد و فناوری اطلاعات که ظرف چند روز آتی انتشار عمومی خواهد یافت تا فعالان اقتصادی براساس آن، ثبت نام در این نظام یکپارچه و فراگیر را شروع نمایند.

علیزاده در خصوص استاندارد تعریف شده برای پایانه فروشگاهی گفت: ویژگی پایانه فروش استاندارد و مورد نظر سازمان امور مالیاتی، هر شی یا پایانه‌ای است که قابلیت اتصال به حافظه مالیاتی را داشته و امکان صدور صورتحساب الکترونیکی را داشته باشد که می‌تواند یک لپ تاب، کیس کامپیوتر و حتی دستگاه‌ها و ابزارهای پرداخت بانکی باشد.

وی ادامه داد: حافظه مالیاتی استاندارد و مورد تایید سازمان نیز نرم افزاری است که مستقیما بتواند با کد شناسه ارائه شده، روی پایانه فروشگاهی قرار گرفته و یا از طریق سوئیچی که توسط شرکت معتمد ایجاد می‌شود، به سامانه مودیان متصل گردد.

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه با اجرای این قانون، صرفا فعالان اقتصادی قادر به صدور صورتحساب الکترونیکی استاندارد خواهند بود، گفت: البته قانون برای برخی اصناف که تک کالایی و تک خدمتی هستند شرایطی را پیش‌بینی کرده تا بتوانند از ابزارهای پرداخت به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

علیزاده در خصوص جرایم قانونی پیش‌بینی شده برای مودیانی که اقدام به ثبت نام در سامانه مودیان و اجرای قانون مذکور نکنند، گفت: از زمان لازم الاجرا شدن این قانون، کلیه صورتحساب‌های خارج از این سامانه، برای نظام مالیاتی فاقد اعتبار مالیاتی خواهد بود و علاوه بر آن جرایمی بموجب قانون نسبت به خرید یا فروش بنگاه اقتصادی به آن تعلق گرفته و همچنین، اعتبار مالیاتی ارزش افزوده که باید مورد قبول بگیرد نیز مورد پذیرش قرار نخواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین فعالان اقتصادی برای کسب و کارهایی که در سامانه مودیان ثبت نشده، نمی‌توانند صورتحساب صادر کنند و در چارچوب این قانون، هر فعال اقتصادی که در این سامانه ثبت نام می‌نماید، دارای کارپوشه‌ای خواهد بود و صورت حساب الکترونیکی هم در کارپوشه خریدار و هم در کارپوشه فروشنده قرار می‌گیرد و محاسبات، اظهارنامه و فرآیندهای مالیات بر ارزش افزوده بدون دخالت عامل انسانی به‌صورت کاملا هوشمند و الکترونیکی در سامانه کار پوشه مودیان انجام می‌شود.

منبع: فارس

ارسال نظر