|
کدخبر: 159273

اتفاقات عجیب بورسی تمامی ندارد!

عرضه های اولیه بورسی یکی پس از دیگر به دلایل نامعلومی لغو می‌شوند.

اقتصاد اتفاقات عجیب بورسی تمامی ندارد!

شرکت بورس با وجود اطلاع‌رسانی عصرگاه خود مبنی بر اعلام میزان سهام تخصیصی عرضه اولیه سرمایه گذاری مدیریت سرمایه مدار به صندوق‌های سرمایه گذاری، شامگاه دیشب از لغو ناگهانی این عرضه اولیه خبر داد.

گل بود به چمن نیز آراسته شد. شاید بازار سرمایه و سهامدارنش فقط همین را کم داشتند که متولیان بازار سرمایه مدام از عرضه‌ اولیه سهام شرکت‌ها خبر بدهند و بعد از آن این عرضه‌ها را شبانه لغو کنند؛ حالا این گل هم به بوستان بازار سرمایه افزوده شده است.

دوشنبه همین هفته بود که شرکت بورس اعلام کرد تعداد ۳۴۵ میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری مدیریت سرمایه مدار معادل ۱۵درصد سهام این شرکت، روز چهار‌‌‌شنبه(۲۰ اسفند) به روش ثبت سفارش عرضه اولیه در محدوده قیمتی ۴۷۵۰ تا ۵۰۵۰ ریال برای هر سهم و با سهمیه ۴۰۰سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی می‌شود.

جالب این که روز گذشته(۱۹ اسفند) یعنی کمتر از یک روز مانده به این عرضه اولیه، در ساعت ۱۷:۳۴ مدیر عملیات بازار نقد شرکت بورس با انتشار اطلاعیه‌ای در سایت رسمی این شرکت اعلام کرد: "با عنایت به عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری مدیریت سرمایه مدار (نماد معاملاتی مدار) در روز چهارشنبه مورخ ۲۰/۱۲/۱۳۹۹ به اطلاع کلیه فعالان محترم بازار سرمایه می‌رساند، تعداد ۴۶ میلیون سهم از سهام شرکت مذکور صرف به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در روز معاملاتی شنبه مورخ ۲۳/۱۲/۱۳۹۹ به قیمت کشف شده در روز عرضه مورخ ۲۰/۱۲/۱۳۹۹ اختصاص خواهد یافت. سهمیه هر یک از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در عرضه اولیه نماد فوق به شرح جدول پیوست می‌‌باشد."

اما داستان این عرضه اولیه زمانی جالب می‌شود که سایت این شرکت راس ساعت ۲۳:۵۳ شب گذشته، پیغام دیگر را به نقل از مدیر عملیات بازار شرکت بورس آن هم بدون ذکر دلیلی، منتشر می‌کند با این عنوان: "به اطلاع کلیه فعالان محترم بازار سرمایه می‌رساند، پیرو اطلاعیه شماره ۸۷۰۸۴/۱۸۱ مورخ ۱۷/۱۲/۱۳۹۹ عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه گذاری مدیریت سرمایه مدار(مدار) در روز چهارشنبه مورخ ۲۰/۱۲/۱۳۹۹ انجام نخواهد شد.

این در حالی است که روز گذشته(سه‌شنبه) نیز عرضه اولیه تعداد ۷۴۲ میلیون سهم شرکت ریل پرداز نوآفرین معادل ۱۰درصد سهام این شرکت با نماد معاملاتی "حآفرین" بدون ذکر دلیل در فرابورس ایران برای دومین بار لغو شد؛ آن هم در شرایطی که قرار بود این میزان سهام در محدوده قیمتی ۴۳۴۸تا ۴۴۴۸ ریال برای هر سهم و با سهمیه ۱۳۰۰سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه شود.

شایان ذکر است در اعلان قبلی این عرضه اولیه، سهام شرکت ریل پرداز نوآفرین در محدوده قیمتی ۵۲۸۵ تا ۵۳۸۵ ریال برای هر سهم و با سهمیه ۷۰۰سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی آگهی برای عرضه اولیه در روز ۱۳ اسفندماه آگهی شده بود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر