|
کدخبر: 159049

فوری / زمان آغاز متناسب سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس در خصوص ابهاماتی که این روزها پیرامون بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مطرح می شود، گفت: موضوع مهمی که درباره بحث متناسب‌سازی به آن پرداخته نشده آن است که اساسا قرار نیست این طرح به وسیله منابع دولتی یا به خواسته دولت اجرایی شود و به سرانجام برسد. بلکه این فرایند با استفاده از منابعی که بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی است، عملیاتی می شود. این در حالی است که متاسفانه تا به امروز به گونه ای اطلاع رسانی شده که انگار دولت با استفاده از منابع خود قصد دارد، این ضرورت قانونی را اجرایی کند.

اقتصاد فوری / زمان آغاز متناسب سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد

حسینعلی حاجی دلیگانی در ادامه با اشاره به ریشه اصلی مشکلاتی که برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد شده، گفت: یکی از مشکلاتی که طی سال‌های اخیر برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد شده، مساله بدهی‌های دولت به این سازمان است. چنانچه این بدهی ها در وقت مقرر خود پرداخت می‌شد، بسیاری از معضلاتی که امروز، پیش روی بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی قرار دارد از اساس ایجاد نمی‌شد.

در واقع اگر این بدهی ها به موقع پرداخت می‌شد، نه تنها متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در زمان قانونی خود انجام می‌شد، بلکه سایر خدمات مورد نیاز در بخش های درمانی، رفاهی، تسهیلاتی و...نیز پیش از این اجرا شده بودند.

عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به تصمیم مجلس برای تخصیص حدود ۹۰ هزار میلیارد تومانی برای بازپرداخت بخشی از بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: رویکردی که مجلس در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی دنبال می کند، مبتنی بر ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه کشور است. در قانون برنامه ششم آمده است که دولت موظف است تمام بدهی هایی که طی چند دهه ایجاد شده را به سازمان تامین اجتماعی مسترد سازد. بدهی هایی که اعداد و ارقامی حول و حوش ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار میلیارد تومان در خصوص آن طرح می شود.

او در ادامه افزود: قدمی که مجلس برای پاسخگویی به مطالبات بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی در بودجه سال ۱۴۰۰ برداشته، آن است که در اجرای تکلیف قانونی برنامه ششم، مصوب کرده که دولت ۸۹ هزار میلیارد تومان از بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را باز پرداخت کند. در واقع مجلس به دنبال آن است که بخشی از مطالبات قانونی کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی استیفا شود. چنانچه این مطالبات در وقت مقرر پرداخت می‌شد، بخش وسیعی از مشکلات امروز سازمان تامین اجتماعی پوشش داده شده بود.

استیفای حقوق بازنشستگان از دولت

 عضو هیات رییسه مجلس همچنین گفت: همانطور که اشاره کردم، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز موضوعی نیست که توسط دولت و با منابع دولتی بخواهد اجرایی شود، بلکه در بطن برنامه ششم تکلیف شده که این فرایند باید انجام شود. در واقع سازمان تامین اجتماعی با اعانه دولتی اقدام به متناسب‌سازی نمی‌کند، بلکه دولت تنها بخشی از بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت می کند.

حاجی با اشاره به بهبود روند پرداختی‌ها به بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی یادآور شد: طبیعی است که این ظرفیت های اعتباری در سازمان تامین اجتماعی ایجاد خواهد شد تا بتواند تکالیف قانونی خود که تا به امروز روی زمین مانده بود را عملیاتی کند. یکی از این تکالیف قانونی، بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کارگر تامین اجتماعی است که در حال حاضر بین ۲میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان حقوق می گیرند. پرداختی‌هایی که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی که مردم با آن دست به گریبان هستند، رقمی بسیار اندک محسوب می شود.

عضو هیات رییسه مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی نیز به اندازه دریافتی بازنشستگان کشوری و لشگری افزایش خواهد یافت؟ گفت: خیر، متناسب‌سازی به این معنا نیست که دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی به اندازه سایر بازنشستگان کشوری و لشگری افزایش پیدا خواهد کرد.

میزان متناسب‌سازی، تابع ضوابطی است که در سازمان تامین اجتماعی لحاظ خواهد شد. باید بدانیم صندوق تامین اجتماعی، صندوقی دولتی نیست. یک صندوق بین النسلی است که منابع آن تا به امروز توسط خود بیمه شدگان طی دهه های متمادی تامین شده است.

حاجی در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین میزان افزایش پرداختی‌ها مبتنی بر ضوابطی خواهد بود که در سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است. البته طبیعی است که این پرداختی‌ها باید متناسب با شرایط اقتصادی و معیشتی کشور تنظیم شود، اما اینکه برخی تصور کنند حتما رقم این پرداختی‌ها باید به اندازه سایر بازنشستگان کشوری و لشگری باشد، اشتباه است.

منبع: اقتصاد آنلاین
  • ناشناس ارسالی در

    حقوق بازنشستگان لشگری که ۳۰ سال جوانی خو درافدای این مرزوبوم مثل بنده کرده اندبای دچندبرابرباشد

ارسال نظر