|
کدخبر: 144458

کاهش نرخ ورق و نرخ خودرو

زنجیره وار بودن نرخ محصولات فولادی عاملی دیگر است و می‌توانیم این گفته را ثابت کنیم که کاهش نرخ فولاد نرخ خودرو را کاهش خواهد داد.

اقتصاد کاهش نرخ ورق و نرخ خودرو

با توجه به اینکه نرخ اسلب و همچنین نرخ شمش‌های فولادی می‌تواند تعیین‌کننده ی نرخ دیگر محصولات باشد. بنابراین مشخص شدن قیمت روز ورق از سمت و سویی می‌تواند تعیین کند که نرخ خودرو آیا تغییر خواهد کرد؟

به طور کلی اگر بخواهیم نرخ خودرو را بررسی کنیم می‌توانیم بگوییم محصول فولاد جز جدایی ناپذیر از خودرو می‌باشد. از کوچکترین جز خودرو گرفته تا دیگر اجزا، همه از فولاد و محصولات فولادی درست می‌شوند. کوچکترین جز خودرو می‌تواند شامل پیچ‌ها و فلنج‌ها باشد که آنها هم از فولاد تشکیل شده‌اند و اما اجزای تعیین‌کننده ی دیگری مانند ورق فولادی در خودرو‌سازی نقشی اساسی را ایفا می‌کند. این جمله می‌تواند به شما این فرضیه را ثابت کند که فولاد جزئی جدا ناپذیر از زندگی بشر می‌باشد. نوساناتی که از سمت و سوی بازار فولاد به وجود می‌اید به طبع بر نرخ خودرو تاثیر‌گذاری بالایی دارد. اگر نرخ ورق پایین بیاید، نرخ خودرو نیز کاهش می‌یابد.

زنجیره وار بودن نرخ محصولات فولادی عاملی دیگر است و می‌توانیم این گفته را ثابت کنیم که کاهش نرخ فولاد نرخ خودرو را کاهش خواهد داد. عامل دیگری که باید به آن هم توجه کرد، نرخ مواد اولیه ی فولادی است. ورق از جمله عمده‌ترین و پرکاربرد‌ترین محصول برای تولید خودرو می‌باشد که این این محصول خود از اسلب تولید می‌شود.

آیا قیمت اسلب می‌تواند نرخ خودرو را تحت تاثیر قرار دهد؟

از آن جایی که محصول اسلب عامل غیر مستقیم از نظر تولید می‌باشد پس نمی‌توانیم آن را به عنوان تعیین‌کننده ی قیمتی بدانیم. عوامل غیر مستقیم هم می‌توانند بر قیمت‌ها تاثیر بگذارند، زیرا این محصولات برای تولید ورق‌های فولادی استفاده خواهند شد. به طور مثال عامل مستقیم دیگری که بر نرخ این محصول تاثیر چندانی نمی‌گذارد اما از نظر تولید بسیار مهم می‌باشد مواد اولیه فولاد می‌باشند. سنگ آهن اصلی‌ترین عنصر برای تولید فولاد می‌باشد بنابراین باید توجه کرد که شاید عوامل غیرمستقیم دیگری به غیر از اجزای تشکیل دهنده ی فولاد بتوانند بر نرخ فولاد اثر بگذارند. التهابات در بازار بورس، بازار فولاد هر کدام از آنها نرخ را با نوسان مواجه می‌کند. نوسان دیگری که باید آن را هم در نظر بگیریم نرخ ارز می‌باشد. با بالا رفتن نرخ ارز نرخ محصولات تغییر پیدا خواهد کرد و این تغییر قیمتی مختص به یک محصول فولادی نیست بلکه بر تمام محصولات فولادی اثر خواهد گذاشت و باید در نهایت این گزینه را بررسی کینم که نرخ ارز می‌تواند به صورت لحظه‌ای قیمت‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهد.

ورق

بورس تعیین‌کننده ی نرخ ورق:

قیمت محصولات فولادی در بورس تعیین خواهد شد و از آن جایی که نرخ این محصولات نوسان بسیاری دارند بنابراین با عرضه ی محصولات از سمت و سوی بورس، قیمت‌ها تعیین شده خواهند بود. از دیگر عواملی که عرضه‌کنندگان باید به آن توجه کنند مکانیسم‌های برنامه‌ریزی شده می‌باشد و هر یک از کارخانه‌های تولید‌کننده با مشخص شدن میزان تولید خود می‌توانند محصول مورد نظر را در بازار بورس عرضه کنند. ناگفته نماند که میزان عرضه ی محصولات در بورس توسط نظارت‌کنندگان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اگر این میزان کنترل نشود و یا بیشتر از میزان‌های ذکر شده عرضه در بازار صورت بپذیرد در این صورت آشفتگی در بازار به وجود خواهد آمد و میزان عرضه نسبت به تقاضا از حد خود پیروی نخواهد کرد.

اما اگر عرضه در بازار بورس پاسخگوی تقاضا نباشد از این سمت نیز ما شاهد تقاضای بیش از حد و تولید مازاد خواهیم بود. اگر نرخ محصولات از طریق بورس مورد ارزیابی و بررسی قرار نگیرد، مشاهده خواهیم کرد که میزان قیمت‌ها سر به فلک کشده‌اند و بازار نمی‌تواند در میزان تولید تاثیر بگذارد. پس سهم عمده ی تولید و عرضه در بازار ورق هم از سوی بازار بورس کنترل خواهد شد. کنترل شدن این سهم تولید توانسته تا حدودی بی‌ثباتی قیمتی را در بازار کنترل کند. اما عامل مهم که بیشتر خریداران به آن بسیار توجه می‌کند چه چیزی می‌باشد؟

کیفیت و نرخ محصول ورق از جمله عواملی است که خریداران به آن بسیار توجه خواهند کرد. به طور مثال قیمت ورق گالوانیزه کارخانه تاراز شهرکرد با قیمت ورق گالوانیزه ی فولاد مبارکه به طبع متفاوت خواهد بود. اما این تفاوت قیمتی آن چنان به چشم نخواهد آمد زیرا در نهایت بازار بورس بر میزان این قیمت‌ها کنترل خواهد داشت. با کنترل کردن تعرفه ی قیمتی و تنظیم قیمت‌ها در بازار بورس توانسته‌ایم میزان تقاضا را نیز تحت کنترل در بیاوریم. اگر نرخ ورق گالوانیزه از سمت بازار بورس مشخص نشود در غیر این صورت وقتی میزان تقاضای مشتریان برای یک کارخانه بیش از حد معمول باشد. تولید‌کننده برای تولید بیشتر و همچنین به صرفه تر تا حدودی نرخ خودرو را تغییر خواهد داد. هر چند که شیوه ی تولید محصولات ورق به گونه‌ای متفاوت می‌باشد پس روش تولید ورق گالوانیزه ی تاراز شهرکرد با فولاد مبارکه تفاوت دارد.

میزان عنصر روی در ورق گالوانیزه ی فولاد مبارکه و تاراز شهرکرد تفاوت هایی دارد که اگر به بررسی دقیق آنها بپردازیم عوامل تغییر قیمتی را خواهیم فهمید از جمله این عوامل می‌تواند عنصر روی استفاده شده در این ورق‌ها باشد هرچه کیفیت این عنصر بالاتر باشد و میزان مواد به کار رفته در آن از مرغوبیت خاصی برخوردار باشد؛ خریدار راغب است که این محصول را تهیه کند.

قیمت ورق در بازار

شوک قیمتی در بازار ورق

قیمت ورق در بازار محصولات فولادی همانند بازار میلگرد نوسانات بسیاری را به چشم خود می‌بیند، زیرا این محصول فولادی بعد از میلگرد پرکاربرد‌ترین محصول در صنایع مختلف می‌بیند. زیرا این محصول فولادی بعد از میلگرد پرکاربرد‌ترین محصول در صنایع مختلف می‌باشد. ورق‌های فولادی کاربرد عمده‌ای را در بازار لوازم خانگی، آسانسور سازی، ساختمان‌سازی و دیگر صنایع دارند. به دلیل کاربرد عمده‌ای که ورق‌های فولادی در صنایع مختلف دارند پس با نوسان قیمتی بسیاری مواجه خواهند شد.

ورق‌های فولادی به این دلیل که کاربرد گسترده‌ای نیز در صنایع مختلف دارند؛ بنابراین تغییر قیمتی این محصول همانند میلگرد دچار تغییر خواهد شد. فعالان بازار با توجه به اینکه ورق به عنوان محصول پرکاربرد مورد استفاده قرار می‌گیرد پس ثبات در بازار ورق باید توسط سازمان مورد نظر کنترل شود. کنترل قیمتی از طریق بورس اتفاق خواهد افتاد و با توجه به مکانیسم‌های تنظیم شده در بازار، ما شاهد افزایش بیش از حد نرخ نیستیم.

علت افزایش نرخ ورق به چه دلیل می‌باشد؟

قیمت ورق فولادی با توجه به نرخ ارز می‌تواند تغییر نرخ پیداکند. تغییر نرخ ارز در بازار محصولات فولادی بیشتر از همه بر روی محصول میلگرد و ورق فولادی تاثیر‌گذار خواهد بود. با نوساناتی که در بازار ارز به وجود می‌آید می‌بینیم که نرخ ورق به صورت لحظه‌ای تغییر پیدا خواهد کرد.

قیمت ورق‌های فولادی نهایتا در بازار بورس اعلام خواهد شد، پس نگرانی افزایش نرخ از سمت دلالان و سود جویان را نخواهیم داشت. محصولات فولادی با تعیین کردن نرخ خود توسط بورس این امکان را برای دلالان به پایین‌ترین حد ممکن رسانده‌اند.

اما از سمتی دیگر وقتی میزان عرضه و تقاضا در بازار به صورت غیرواقعی معلوم شود. بنابراین با مازاد عرضه روبه‌رو خواهیم شد. مازاد عرضه می‌تواند تغییر نرخ را به دنبال داشته باشد با تغییر نرخ از این سمت شاهد این خواهیم بود که دلالان برای سود جویی خود نرخ را حاضرند به حدی برسانند که مشتریان راغب به خرید بشوند. با فروش از سمت بازار، دلالان می‌توانند هم آشفتگی را در بازار به وجود آورند و هم قیمت‌ها را از سمت و سوی بازار بورس به بازار آزاد وارد کنند. این عوامل همه باعث می‌شود تا التهاب در بازار تمام محصولات فولادی به وجود آید.

پس می‌توانیم بگوییم روند حرکت نرخ یک محصول فولادی به طبع بر روی دیگر محصولات فولادی اثر خواهد گذاشت. پس باید از ریشه این بی‌ثباتی و التهاب را کنترل کرد. زمانی که بازار در این آشفتگی باشد نهایتا بازار کشش و سرمایه گذاری، خرید و فروش را نخواهد داشت. در نهایت سرمایه‌گذاران هم از این سمت با وارد شدن شوک قیمتی توانایی خود را از دست خواهند داد. اما فعالان بازار هم با فعالیت‌های خود می‌توانند افزایش قیمتی را تحت کنترل در آورند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها