|
کدخبر: 115814 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش ‌نیوز:

شاهکار پرورش ماهی چینی‌ ها در راه است

شاهکار صنایع دریایی چین، توان جابجایی ۱۰۰ هزار تن بار را دارد، تمام انرژی آن توسط پیشرانه برقی تامین می‌شود و حداکثر سرعتش به ۱۰ گره دریایی می‌رسد.

اقتصاد شاهکار پرورش ماهی چینی‌ ها در راه است

شاهکار صنایع دریایی چین، توان جابجایی ۱۰۰ هزار تن بار را دارد، تمام انرژی آن توسط پیشرانه برقی تامین می‌شود و حداکثر سرعتش به ۱۰ گره دریایی می‌رسد.

مشخصات شاهکار چینی‌ ها

چین در حال ساخت یک ابرشناور برای پرورش ماهی است. طبق اطلاعات اعلام شده، این کشتی ۲۴۹ متر طول و ۴۵ متر عرض دارد. اگر زمان‌بندی تولید به خوبی پیش برود ساخت این مرکز بزرگ و سیار پرورش ماهی، اوایل سال ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد.

این کشتی غول‌پیکر توسط شرکت کشتیرانی چین که یک شرکت دولتی است ساخته می‌شود. چینی‌ها امیدوار هستند از این طریق بتوانند نیاز فزاینده جمعیت کشور به آبزیان را تامین کنند.

شاهکار صنایع دریایی چین توان جابجایی ۱۰۰ هزار تن بار را دارد و تمام انرژی آن توسط پیشرانه برقی تامین می‌شود و حداکثر سرعت آن به ۱۰ گره دریایی می‌رسد. مخازن پروش آبزی این غول آهنی حدود ۸۰ هزار مترمکعب گنجایش دارند و انواع و اقسام آبزیان در تانکرهایش پرورش داده می‌شود. این کشتی، پرورش آبزیان را در اعماق بسیار زیاد امکان‌پذیر کرده است. شناورهای مشابه قبلی فقط در نواحی ساحلی فعالیت می‌کنند.

مزایای فناوری خودپیشران

کشتی‌سازان چین، پیشتاز صنعت پرورش آبزیان کشور هستند و علاوه بر نیاز‌های داخلی، صادرات قابل‌توجهی دارند. شرکت Yantai CIMC Raffles Shipyard که کارگاه بزرگ کشتی‌سازی آن در استان شانگدونگ قرار دارد اخیراً بزرگ‌ترین مرکز دریایی پرورش ماهی را به شرکت نوردالک نروژ تحویل داد. کشتی جاستین آلبرت، ۳۸۵ طول و ۵۹ متر عرض دارد اما توان حمل و پرورش ۱۰ هزار تن ماهی سالمون را دارد.

برخلاف جاستین آلبرت که بر فناوری‌ای مشابه سکوهای نفتی، مبتی است کشتی جدید چینی‌ها از فناوری خودپیشران استفاده می‌کند. این به آن معناست که کشتی جدید به آسانی می‌تواند از شرایط آب و هوایی نامطلوب (مثل گردبادها و طوفان‌های دریایی) اجتناب کند و با جلبک‌های دریایی تماس نداشته باشد.

پاسخی برای معضل آلودگی دریاها

چین حدود دوسوم ماهی و آبزیان جهان را تولید و مصرف می‌کند. صنعت شیلات این کشور در سال ۲۰۱۸ بیش از ۶۴ میلیون تن تولید داشت. طبق آمار منتشرشده ۴۷ درصد از این مقدار در مزارع و مجتمع‌های پرورش آبزیان و بالغ‌بر ۱۶ درصد در مزارع دریایی شناور تولید شده است.

اشتهای فزاینده جمعیت چین به غذای دریایی، آسیب‌های زیادی به محیط‌زیست وارد کرده است. تانکرهای پرورشی ساحلی عامل اصلی آلودگی آب هستند. این معضل زیست‌محیطی به حدی حاد شده است که بسیاری از گونه‌های دریایی که در دریای زرد و نیز سواحل شرق و جنوب چین زندگی می‌کنند در معرض انقراض قرار گرفته‌اند. چینی‌ها امیدوار هستند که کشتی جدید پرورش ماهی، این نوع گونه‌ها را از خطر قطعی انقراض نجات دهد.

پایان تنش سیاسی

ماهیگیری زیاده از حد باعث برخورد و تضاد کشتی‌های چینی با کشتی‌های کشورهای دیگر شده است. این معضل به دریای جنوبی چین که درباره سهم استفاده از آن مناقشه وجود دارد محدود نمی‌شود. چنگ ژیانگ‌مائو، یکی از پژوهشگران موسسه مطالعات دریای جنوبی چین گفته است که این معضل خطرناک فقط از طریق استقرار بخش زیادی از مراکز پرورش ماهی به دل دریاها و اقیانوس‌ها برطرف می‌شود. وی در این باره گفته است: «از طرف دیگر عمق زیاد و دمای مناسب باعث می‌شود که مراکز پرورشی دریایی، آسیب‌های محیط‌زیستی را به حداقل برسانند و هم‌زمان نیازهای بازار داخلی چین به خوبی تامین شود. اگر دنبال ثبات سیاسی و جلوگیری از تنش با کشورهای دیگر هستیم راه دیگری نداریم».

قرار است که اگر اولین کشتی ساخته‌شده، موفق عمل کند ۵۰ مورد دیگر هم تولید شود. موفقیت چنین در این عرصه، نه تنها آمار تولید سالانه آبزیان را افزایش می‌دهد بلکه موقعیت برتر آن در ابعاد مختلف صنعت کشتی‌سازی (طراحی، ماهیگیری هوشمند، فرآوری سریع و کارآمد محصولات دریایی) را تثبیت می‌کند.

منبع: منبع: www.scmp.com

ارسال نظر