|
کدخبر: 115778

موفقیت کشور در تبادل تجاری با ۱۵ کشور همسایه

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: راه نجات کشور در تولید و صادرات و تمرکز روی استان‌های مرزی است و همچنین امروز در حال تجربه اقتصاد بدون نفت هستیم.

اقتصاد موفقیت کشور در تبادل تجاری با ۱۵ کشور همسایه

حسین مدرس‌خیابانی امروز (چهارشنبه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با ارائه‌ برنامه‌های خود برای اداره وزارت صمت و در دفاع از صلاحیت خود، افزود: سال گذشته با وجود شرایط تحریم سیستم بانکی، بنادر، کشتیرانی و انتقال پول و همچنین شیوع کرونا، ۴۱.۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به میزان ۱۳۵ میلیون تن به ۱۰۰ کشور جهان انجام و فقط در زنجیره فلزات و فولاد، ۵۷ میلیون تن کالا به ارزش ۹ میلیارد دلار صادر شد.

مدرس‌خیابانی ادامه‌ داد: این در حالی است که در دو ماهه نخست امسال مرزهای کشور بسته بود و از خرداد ماه مجدد بازگشایی شد و امروز روند صادرات دوباره به شرایط گذشته برگشته است.

وی، کاهش ۴۵ درصدی تجارت در اسپانیا، ایتالیا و فرانسه، همچنین کاهش هفت درصدی رشد اقتصادی در آلمان (که از سال ۱۹۴۲ بی‌سابقه بود) و رکود اقتصادی چین پس از دو دهه را یادآور شد و گفت: با این حال جمهوری اسلامی ایران با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها، با تمرکز بر روی فرصت تبادل تجاری با ۱۵ کشور همسایه موفق عمل کرد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مقایسه ایران با سایر کشورها با وجود مواجهه با سخت‌ترین تحریم‌ها غلط است، اضافه‌کرد: ‌امروز شیوع کرونا سبب شده تا مقایسه برابری در حکمرانی جمهوری اسلامی با سایر کشورها به وجود‌اید و در شرایط همه‌گیری این ویروس اجازه ندادیم برخلاف بسیاری دیگر از کشورها حتی کشورهای پیشرفته، قفسه‌های خالی، صف‌های طولانی خرید، غارت مغازه‌ها و دعوای مردم برای دستمال کاغذی را شاهد نبودیم.

وی تاکیدکرد: از مجلس انقلابی انصاف انتظار می‌رود، زیرا ستاد تنظیم بازار در سال ۹۸ اجازه نداد کوچکترین خللی در تامین کالاهای اساسی ایجاد شود.

مدرس‌خیابانی، شرایط امروز کشور را در عین سخت بودن، اعتلابخش برشمرد و گفت: اعتلابخشی شرایط کشور به دلیل فرصت‌هایی است که برای خودکفایی، بلوغ و توانمندی‌های تولید و صادرات و اتکا به متخصصان داخلی فراهم شده و همراهی سه ضلع مثلث مردم، حاکمیت و نهادهای انقلابی و جهادی در مدیریت شیوع کرونا، ابتکار هوشمندانه رهبر معظم انقلاب در نام‌گذاری امسال به جهش تولید از مصادیق این تعالی‌بخشی است.

وی در ادامه با اشاره به خلاصه‌ای از اهداف، برنامه‌ها و سیاست‌های خود در مجموعه وزارت صمت، تاکیدکرد: این برنامه‌ها در راستای هدف اصلی بهبود معیشت مردم و اشتغال طراحی شده که دشمنان آنها را نشانه رفته است، همچنین در طراحی این برنامه‌ها از بیانیه گام دوم انقلاب، قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل، اقتصاد مقاومتی و غیره استفاده شده است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در کنار سایر مسوولان، دغدغه معیشت مردم را داریم، تاکیدکرد: برنامه‌های خود را در چهار محور اصلی تحقق جهش تولید، توسعه و تکمیل طرح‌ها، توسعه صادرات و کنترل واردات و مدیریت و تنظیم بازار تنظیم کرده‌ام.

وی گفت: در این راستا، تضمین فراوانی کالا، احیا واحدهای خالی صنعتی و معدنی و اشتغال‌زایی به عنوان یکی از مطالبات مردم توجه ویژه داریم و به این منظور ۴۰ برنامه و ۱۷۰ پروژه عملیاتی در هفت محور طراحی شده و بهره‌برداری از همه ظرفیت‌های استان‌های کشور به‌ویژه استان‌های مرزی در آنها دیده شده است.

صرفه‌جویی ۴ میلیارد دلاری

مدرس‌خیابانی تاکیدکرد: وزارت صمت در دوره جدید با واردات بی‌رویه اقلام دارای مشابه داخلی و اقلام غیرضروری مقابله خواهد کرد، به طوری که اینجانب در دوره یک ساله قائم مقامی وزارتخانه ممنوعیت ثبت سفارش دو هزار و ۵۰۰ ردیف کالایی غیرضروری و دارای مشابه داخل را اجرایی کردم که از این محل صرفه‌جویی چهار میلیارد دلاری حاصل شد.

وی گفت: به جز مواد اولیه کارخانجات، ماشین‌آلات خارجی و کالاهای اساسی و ضروری، هیچ کالای دیگری اجازه واردات نخواهد یافت.

برخورد با رانت و فساد

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت همچنین اعلام کرد: با هرگونه عدم‌شفافیت، فساد و رانت در وزارت صنعت برخورد خواهد شد که در این راستا تکمیل سامانه‌های الکترونیکی در کنار تمرکز زدایی، تفویض برخی اختیارات به استان‌ها از جمله راه‌اندازی معادن راکد به شورای‌عالی معادن استان‌ها عملیاتی و اجرایی شده است.

وی تاکید کرد: ورود سرمایه‌های جدید که اشتغالزایی و اصل استقلال صنعتی کشور را به دنبال داشته باشد را جزو الزامات خود دانسته و با انتصاب مدیران جوان و توانمند در این راستا حرکت می‌کنیم.

مدرس‌خیابانی به انتقاد برخی نمایندگان مجلس از بعضی انتصابات اشاره کرد و گفت: نامی که در این جلسه آورده شد، هیچ وقت به صورت رسمی به ما اعلام نشده و ابلاغ نامبرده بر اساس ابلاغ وزیر پیشین جهاد کشاورزی بوده است.

وی اظهارکرد: برای انتصابات از همه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی استعلام می‌شود و خط قرمز ما است.

 ساخت داخل، مهم‌ترین برنام

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطرنشان‌کرد: در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و تحقق جهش تولید، برنامه‌ای مهم‌تر از ساخت داخل و جلوگیری از واردات کالاهای مشابه نداریم و هر کس که بتواند داخلی‌سازی یک محصول و قطع واردات آن را آغاز کند، از طریق تعرفه به کمک وی خواهیم آمد.

وی گفت: معتقدیم تحریم‌ها یک فرصت بی‌بدیل برای اتکا به داخل است که افزایش تاب‌آوری و رفع وابستگی به صادرات نفتی را به دنبال دارد.

 

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها