|
کدخبر: 110413

چرا قیمت سیگار در بازار افزایش یافت؟

گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که سالانه هفت میلیون نفر بر اثر عوارض ناشی از استعمال سیگار جان خود را دود می‌کنند که حدود ۵۵ هزار نفر از این مرگ‌ومیرها مربوط به ایران می‌شود.

اقتصاد چرا قیمت سیگار در بازار افزایش یافت؟

آمارهای این سازمان همچنین نشان می‌دهد که یک میلیارد نفر در جهان به‌صورت دائمی یا تفننی از این مواد دخانی استفاده می‌کنند. با اینکه این صنعت گردش مالی قابل‌توجهی دارد و برای سرمایه‌گذاران بازاری بسیار جذاب به حساب می‌آید، اما دولت‌های مختلف برای کاهش مصرف سیگار راهکارهای مختلفی در نظر گرفته‌اند که ازجمله آن می‌توان به افزایش قیمت سیگار اشاره کرد.

 به‌عنوان مثال در کشورهایی نظیر انگلستان و ایرلند هر پاکت سیگار (۲۰ نخ) حدود ۱۰ دلار عرضه می‌شود. در سایر کشورهای اروپایی از فرانسه و آلمان گرفته تا لهستان و بلژیک هر پاکت سیگار به‌طور میانگین بین ۲.۵ تا شش دلار عرضه می‌شود. شاید به همین دلیل است که تنها ۲۰ درصد مصرف دخانیات جهان مختص کشورهای توسعه‌یافته است و ۸۰ درصد دیگر در جهان در حال توسعه اتفاق می‌افتد. در ایران نیز طی دو سال اخیر، نرخ سیگار دستخوش تحولاتی شده است.

روندی که ارتباطی به سیاست‌گذاری دولت برای کاهش مصرف مواد دخانی ندارد، بلکه پیرو جهش نرخ ارز، قیمت سیگار هم افزایش یافته است. طی چند روز اخیر مصرف‌کنندگان این کالا بار دیگر از جهش ناگهانی چشمگیر نرخ سیگار خبر داده‌اند. گویا کرونا گریبان‌گیر صنعت دخانی کشور هم شده و هزینه‌های افراد سیگاری را افزایش داده است.

 

منبع: آرمان ملی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها