|
کدخبر: 110384

طرح نمایندگان مجلس برای ساخت‌وساز مسکن

سید کریم حسینی عضو کمیسیون اجتماعی کشور با اشاره به ورود این کمیسیون به بررسی مشکل گرانی‌های اخیر اعلام کرد که افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی در بخش‌هایی چون مسکن و اشتغال تبعات غیر قابل جبرانی را در بخش آسیب‌های اجتماعی به دنبال دارد و به طور مستقیم نهاد خانواده‌ها را با تکانه‌های مختلف روبه‌رو می‌سازد.

اقتصاد طرح نمایندگان مجلس برای ساخت‌وساز مسکن

حسینی در ادامه با اشاره به مشکلات اخیر حوزه مسکن گفت: «موضوع عرضه و تقاضا در مسائل اقتصادی یک مسئله کلیدی و اساسی است؛ بر اساس این اصل اساسی در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی باید تعادل و توازن معقولی بین عرضه و تقاضا وجود داشته باشد؛ متاسفانه طی سال‌های گذشته در حوزه مسکن به این تعادل و توازن توجه نشده است. در شرایطی که دولت طی ۷سال گذشته، برنامه مشخصی برای رشد ساخت‌وساز وعرضه مسکن نداشته است، تقاضاهای طبقات مختلف در حوزه مسکن طی این سال‌ها همواره در مسیر رشد قرار داشته است، اما چون به موضوع عرضه توجهی نشده است؛ این تقاضاهای عمومی آرام آرام بر روی هم انباشته شده تا وضعیت مسکن در شرایط دشوار فعلی قرار بگیرد.»

نماینده مردم اهواز در مجلس یازدهم با اشاره به اجزای مختلف اثرگذار در بحث گرانی مسکن گفت: « آژانس‌های املاک مسکن در کلانشهرها باید تحت نظارت و آموزش مستمر قرار داشته باشند؛ درحال‌حاضر این قشر به نوعی به حال خود رها شده‌اند و نه نظارت مطلوبی بر روی فعالیت‌های آنها قرار دارد و نه آموزشی به آنها داده می‌شود. رشد سوداگری و دلالی در این حوزه شرایط را به جایی رسانده که چند دلال و بنگاه‌های معاملات املاک نرخ از طریق فضاسازی‌های رسانه‌ای و مجازی، نوسانات بازار مسکن در تهران و متعاقب آن در سایر کلانشهرها را شکل می‌‌دهند.»

نماینده مردم اهواز ضمن تاکید بر ورود کمیسیون‌های تخصصی به بررسی موضوع گرانی‌ها گفت: «شاید به نظر برسد که موضوع گرانی‌‌ها در زمره وظایف کمیسیون‌های اقتصادی و عمرانی است و موضوع از منظر تخصصی به کمیسیون اجتماعی ارتباطی پیدا نمی‌‌کند اما با توجه به تبعاتی که مشکلات اقتصادی و میعشتی به خصوص بحث مسکن بر روی بحث آسیب‌‌های اجتماعی دارد و با عنایت به اینکه برخی مشکلات اقتصادی مثل مشکلات بخش مسکن در حیطه مسائل اجتماعی قرار می‌‌گیرد، کمیسیون اجتماعی مانند سایر کمیسیون‌‌ها خود را نسبت به پیگیری موضوع گرانی و بررسی آن مسئول می‌‌داند. بر این اساس موضوع مسکن از جنبه‌های مختلف در کمسیون‌‌های اجتماعی هم، مورد بررسی تحلیلی و محتوایی قرار می‌گیرد تا در نهایت بهترین تصمیم در این زمینه اخذ شود.»

 حسینی با اشاره به برنامه‌‌هایی که کمیسیون اجتماعی برای بررسی تبعات گرانی‌‌های مسکن در حوزه‌‌های اجتماعی در دستور کار قرار داده است، گفت: «طی جلساتی که تا به امروز داشته ایم، بررسی تبعات اجتماعی موضوع گرانی رهن و اجاره مسکن را در دستور کار قرار داده‌‌ایم تا داده‌‌های اطلاعاتی مناسبی در اختیار کمیسسون‌‌های اقتصادی برای تصمیم‌‌سازی‌‌های کاربردی‌‌تر قرار دهیم. طرحی که مجلس برای ایجاد تحرک در مسیر اجرایی شدن قرار می‌دهد طرحی است که در آن جنبه‌‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و...لحاظ شده است.»

این نماینده در ادامه خاطرنشان کرد: «طرحی که نمایندگان به دنبال اجرای آن هستند ایجاد تحرک تازه در بحث ساخت‌وساز و بهبود وضعیت عرضه مسکن است تا بتواند به تقاضاهای این حوزه پاسخ دهد. در کنار این راهبرد، موضوع مالیات از خانه‌های خالی هم می‌‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند. البته اجرای این طرح بنا به دلایلی که هنوز برای مجلس روشن نیست به تعویق افتاده است. »

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر