|
کدخبر: 109956 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش نیوز:

تخته گاز اپراتورهای اینترنت در بزرگراه گرانی

هنوز درباره تغیر قیمت بسته های اینترنت موبایل هیچ خبر رسمی منتشر نشده است اما به نظر می رسد که هشدارهای دولتمردان به اپراتورها چندان جدی نیست و آنها هم عملا منتظر اعلام نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نمانده و نرخ بسته ها را افزایش داده اند.

اقتصاد تخته گاز اپراتورهای اینترنت در بزرگراه گرانی

کرونا و رونق آموزش مجازی و البته رونق روزافزون کسب و کارهای اینترنتی باعث شده است که تعرفه اینترنت و تغییرات آن برای اقشار وسیعی از مردم اهمیت زیادی داشته باشد. در این شرایط حداقل انتظار آن بود که وزارت ارتباطات و اپراتورها به دنبال تقویت زیرساخت‌ها باشند اما به جای این درخواست همیشگی مردم، گرانی بسته های اینترنتی را استارت زده‌اند. از قرار معلوم اپراتورها انتظار دارند که گرانی اینترنت موبایل به بازار سرد اینترنت خانگی رونق دهد و دولتی‌ها هم کم و بیش چراغ سبز نشان داده‌اند. برای بررسی و تحلیل بیشتر این موضوع با گسترش نیوز همراه باشید.

قیمت‌ها به حالت سابق بازنگشت

زمزمه افزایش قیمت بسته های اینترنت موبایل که از اواسط فروردین سال جاری (۹۹) شروع شده بود اوائل تیرماه عملی شد و اپراتورها عملا قیمت بسته ها را افزایش دادند. معاون سازمان تنظیم مقررارت ۱۴ تیرماه از بازگشت قیمت ها به دوره قبل از گرانی خبر داد و به اپراتورها در این باره هشدار داد اما این اتفاق نیفتاد. بیشتر رسانه ها واکنش وزیر ارتباطات به درخواست اپراتورها برای افزایش قیمت را به چراغ سبز وی تعبیر کردند زیرا به نظر می رسد که آذری جهرمی افزایش قیمت ها را «به شرط افزایش کیفیت خدمات اینترنتی» مجاز می داند.

هنوز درباره تغیر قیمت بسته های اینترنت موبایل هیچ خبر رسمی منتشر نشده است اما به نظر می رسد که هشدارهای دولتمردان به اپراتورها چندان جدی نیست و آنها هم عملا منتظر اعلام نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نمانده و نرخ بسته ها را افزایش داده اند. بررسی بسته های اپراتورها نشان می دهد که بسیاری از بسته های قبلی را حذف و گزینه های جدیدی اضافه کرده‌اند.

گزینه‌هایی که حذف شدند

اگر به بسته های اینترنتی همراه اول نگاه می کنید متوجه می شوید که بسیاری از گزینه های قبلی موجود نیست. به عنوان مثال من از بسته یک ماهه‌ای استفاده می کردم که حجم آن ۱۰ گیگابایت بود و علاوه بر آن می‌توانستم از  یک گیگ نت صبحانت (۶ تا ۱۲صبح) بهره مند شوم. این بسته سال گذشته دو برابر بود گیگ بود یعنی کاربر علاوه بر ۱۰ گیگ اصلی می توانست از ۱۰ دیگر برای ۲ شب تا ۸ صبح استفاده کند. در واقع در عرض یک سال نصف حجم اختصاص داده شده کاهش یافته اما انگار اکنون اپراتورها قصد دارند یک بار دیگر قیمت ها را افزایش دهند یا از حجم بسته ها بکاهند. در مجموع اپراتورها فعلا گزینه‌های میان مدت (مثلا بسته‌های یک‌ماهه) را حذف کرده یا به مشترکین جدید محدود کرده‌اند یا زمان‌بندی آنها را محدود کرده‌اند (ساعت ۶ تا ۱۲).

اینترنت

اگر کد دستوری مربوط به خرید بسته اینترنتی همراه اول را وارد کنید متوجه این تغییرات می‌شوید. به عنوان مثال بسته ۱۰ گیگابایتی ماهانه دیگر موجود نیست. اکنون برای خرید بسته هفتگی این اپراتور باید ۱۳ هزار تومان پرداخت کنید. به عبارت دیگر خرید هر گیگ برای کاربر بیش از ۶۷۰۰ تومان هزینه خواهد داشت. این به آن معناست که اگر گزینه موردنظر من (بسته ماهانه ۱۰ گیگا بایتی) به فهرست بسته‌های این اپراتور باز گردد حدود ۷۰ هزار تومان قیمتگذاری می شود و این یعنی افزایش قیمت بیشتر از صد درصد خواهد بود.

اینترنت همراه در مسلخ اینترنت خانگی

مرور تقاضای اپراتورها برای افزایش تعرفه اینترنت نشان می‌دهد که آنها در درجه اول تمایل کمتر شهروندان به اینترنت ثابت را باعث متضرر شدن خود می‌دانند و معتقدند که عامل این وضعیت، رغبت روزافزون مردم به اینترنت موبایل است. به عبارت دیگر آنها می‌گویند که قیمت ایتنرنت موبایل باید افزایش یابد تا اینترنت ثابت و خانگی رونق گذشته را به دست آورد. این استدلال و انتظار عجیب به نظر می‌رسد. نکته اینجاست که آنها با با قیمت اینترنت موبایل مشکلی ندارند اما می‌خواهند از طریق گران کردن اینترنت موبایل به بازار سرد اینترنت خانگی رونق دهند!

این در حالی است که به شهادت امار روز به روز به تعداد مشترکان اینترنت همراه یا موبایل افزوده می‌شود. طبق آمار سال گذشته (۹۸) تعداد کاربران اینترنت موبایلی ۶۳ میلیون و ۶۳۰ هزار نفر برآورد شده که معادل ۷۷ درصد جمعیت کشور است. گرایش روزافزون کاربران به اینترنت موبایلی یک الگوی جهانی است و به کشور ما محدود می‌شود. در شرایطی که سهم اینترنت موبایل روز به روز کمتر می‌شود قربانی کردن برای رونق دادن به بازار خانگی توجیهی ندارد. اپراتورها انتظار دارند که هر دو بخش به یک اندازه برای آنها سوددهی داشته باشد و دقیقا همین انتظار نابجاست که آنها را به سوی گران کردن اینترنت موبایل سوق داده است. بررسی عملکرد کشورهای دیگر در زمینه تعرفه موبایل نشان می‌دهد که آنها به سوی کاهش قیمت اینترنت و سرمایه‌گذاری در گزینه‌های نوآورانه‌ای هستند که در بستر اینترنت انجام می‌شود.

به هر حال سوال اینجاست که آیا وزارت ارتباطات در نهایت با این استدلال ضعیف همراه می‌شود؟ پاسخ این سوال هر چه که باشد از قرار معلوم اپراتورها بی‌سروصدا و بدون آنکه با مانعی روبرو شوند برنامه خود را پیش می‌برند.

  • بلوچستانی ارسالی در

    خدایا پناه میبرم به تو دلخوش گوشی واینترنت بودیم وسرگرم تو حصر منزل با کرونا داغ دیگری به دلمون گذاشتن خدا نگذره از شما روزی نشد با گرانی مواجه نشیم از شکم زدیم بخور ونمیر بسته بگیریم اینم از این خدایا از ما بگذر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها