|
کدخبر: 109946 سجاد صفری

رئیس اتحادیه ماشین‌آلات کشاورزی، صنعتی و ساختمانی تهران در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

رونق صنعت کشاورزی در گرو تصمیمات دولت

رئیس اتحادیه ماشین‌آلات کشاورزی، صنعتی و ساختمانی تهران، گفت: زمین‌های کشاورزی به دلیل تقسیم بین وارثان، نسبت به گذشته کوچکتر شده‌اند و دولت برای اینکه بتواند به صنعت کشاورزی کمک کند و زمینه کسب و کارهای روستایی را فراهم کند بایستی درخصوص تجمیع اراضی کشاورزی تصمیماتی اتخاذ کند.

اقتصاد رونق صنعت کشاورزی در گرو تصمیمات دولت

ایران کشوری است با تنوع آب و هوایی و زمین‌های حاصلخیز برای کشاورزی، تنوع آب و هوایی باعث شده کشور باعث شده است که هر نقطه از کشور ظرفیت کشت انواع محصولات کشاورزی را داشته باشد. توجه به بخش کشاورزی می‌تواند نیاز کشور را در زمینه انواع محصولات کشاورزی را تامین کند. متاسفانه، توجه به بخش کشاورزی و زندگی کشاورزان توسط مسوولان مورد غفلت واقع شده است. برای آشنایی بیشتر با صنعت کشاورزی کشور با رئیس اتحادیه ماشین‌آلات کشاورزی، صنعتی و ساختمانی تهران به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

علی توسطی در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این پرسش که کشاورزان برای کشت و برداشت محصولات خود نیاز به ماشین‌آلات کشاورزی مناسب دارند و در امسال قیمت تراکتور و کمباین نسبت به سال گذشته حدود ۲ برابر افزایش داشته است آیا این موضوع می‌تواند روی کیفیت کشت و برداشت محصولات کشاورزی تاثیر منفی بگذارد، اظهارکرد: کشاورزان قشر زحمت کشی هستند که با مشقت بسیار محصولی را کشت می‌کنند و در طول چند ماه به آن رسیدگی می‌کنند تا در زمان برداشت بتوانند محصول مناسبی را برداشت کنند.

وی افزود: ماشین‌آلات کشاورزی نقش بسزایی در زمینه کشت تا برداشت محصولات کشاورزی دارند و وقتی که قیمت ماشین‌آلات کشاورزی افزایش پیدا می‌کند کشاورز برای تامین و یا بکارگیری آن ابزار مورد نیاز با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند.

حمید-توسطی

توسطی تصریح کرد: وقتی که قیمت خرید تراکتور یا کمباین افزایش پیدا می‌کند کشاورزی که این ماشین‌آلات را ندارد مجبور است که آنها به‌صورت کرایه‌ای در اختیار بگیرد و وقتی که آن ماشین‌آلات قیمت خریدش افزایش پیدا کرده است به طبع دستمزد بیشتری از کشاورز می‌گیرد تا در زمین زراعی او کار کند‌.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ارتباطات اتاق اصناف تهران در ادامه، بیان کرد: کشاورزان برای گذراندن زندگی خود با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند و ظاهرا دیوار آنها کوتاه تر از بقیه است و این کشاورزان هستند که برای کشت و برداشت محصولات خود هزینه‌های بیشتری متحمل می‌شوند در صورتی که برخی از محصولات تولیدی آنها با قیمت ناچیزی توسط افراد خریداری می‌شود.

کشاورزان نیازمند توجه هستند

رئیس اتحادیه ماشین‌آلات کشاورزی، صنعتی و ساختمانی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا کارخانه‌های تولید ماشین‌آلات کشاورزی برای ساخت ادوات کشاورزی با کمبود قطعات به دلیل تحریم‌ها روبه‌رو هستند یا خیر؟ گفت: کارخانه تراکتور‌سازی تبریز و کمباین‌سازی اراک دو کارخانه ساخت و تولید ماشین‌آلات کشاورزی در کشور هستند که ساخت محصولات کشاورزی در انحصار آنها است و بیشتر قطعات محصولات آنها تولید داخل است.

توسطی افزود: خوشبختانه، کشور در تولید و ساخت ماشین‌آلات کشاورزی با مشکل چندانی روبه‌رو نیست ولی موضوعی که نیاز است به آن توجه شود کشاورزان هستند.

صنعت کشاورزی نیازمند تجمیع اراضی زراعی

رئیس اتحادیه ماشین‌آلات کشاورزی، صنعتی و ساختمانی تهران در پاسخ به این پرسش که آینده صنعت کشاورزی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: موضوعی که درخصوص زمین‌های زراعی نیاز است به پرداخته شود مسئله تجمیع زمین‌های کشاورزی است.

توسطی افزود: کشاورزی که درحال‌حاضر، مشغول به زراعت است به دلیل به ارث بردن زمین از پدر، زمین‌های در اختیار او به قطعات کوچکتری تقسیم شده است که این موضوع می‌تواند بر روی بهره‌وری یا راندمان صنعت کشاورزی تاثیر بگذارد.

وی تصریح کرد: وقتی زمین‌های یک شخصی بین چند نفر ورثه او تقسیم شده است به هر کدام از فرزندان، یک یا چند قطعه کوچک از زمین پدری به ارث رسیده است و این موضوع می‌تواند بر روی افکار فرزند او تاثیر بگذارد که زراعت در یک قطعه زمین کوچک ارزش ندارد و کار کشاورزی را کنار بگذارد و به شهر مهاجرت کند و به کسب و کار دیگری روی بیاورد.

توسطی در پایان، گفت: دولت اگر بتواند درخصوص تجمیع اراضی کشاورزی تصمیماتی اتخاذ کند در واقع هم به صنعت کشاورزی کشور کمک کرده است و هم اینکه زمینه کسب و کارهای روستایی و عدم مهاجرت روستائیان را به شهرها را فراهم کرده است.

خبرنگار: سجاد صفری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها