|
کدخبر: 107984

مشکلات این روزهای دارندگان سهام عدالت

مشکلات دارندگان سهام عدالت در فروش آن باعث بیشتر شدن موج نارضایتی از مسئولان و نهاد‌های درگیر شده و از نگاه تعدادی از مردم، پاسخ و عملکرد مسئولان نیز در این رابطه قانع‌کننده نبوده است.

اقتصاد مشکلات این روزهای دارندگان سهام عدالت

مشکلات دارندگان سهام عدالت در فروش آن باعث شده است که موج نارضایتی از مسئولان و نهاد‌های درگیر در این موضوع بیشتر شود.

سهامداران در روزهای ششم تا سیزدهم خرداد ماه فرصت داشتند با مراجعه حضوری یا اینترنتی درخواست فروش ۳۰ درصد از سهام خود را به بانک‌ها بدهند و بانک‌ها از طریق کارگزاری خود نسبت به فروش سهام این افراد اقدام کند.

درحال‌حاضر بیش از یک ماه از آغاز این فرآیند می‌گذرد، اما تاخیر در واریزی‌ها زبان بسیاری از سهامداران را برای نقد عملکرد بانک‌ها تیز کرده است.

با شروع فروش سهام عدالت از طریق بانک‌ها، مشکلات سهامداران پیگیری‌هایی در این خصوص انجام شده است؛ در غالب این پیگیری‌ها سعی شده که از طریق مدیرعامل کارگزاری‌های بانکی به عنوان عالی‌ترین مقام، علت تاخیر و زمان واریز پول سهام را بیان شود.

از بانک‌های تجارت، کشاورزی، ملی، ملت، انصار، سپه، آینده، پارسیان، صادرات، مسکن، مهر ایران، پاسارگاد و پست بانک و از میان کارگزاری‌ها نیز دو کارگزاری آگاه و فارابی(مسئول سامانه سعدی) مشکلات سهامداران پیگیری شده و در خصوص دو بانک ملی و کشاورزی و کارگزاری آگاه پیگیری‌ها دو مرتبه با فاصله زمانی انجام شده است.

در بسیاری از موارد مسئولان علت را در نحوه فروش و واریز پول سهام اعلام کردند، دو جمله «منتظر دریافت لیست از سوی شرکت سپرده‌گذاری هستیم» و «پول سهام برخی از سهامداران به علت نواقصی که در اطلاعات حساب سهامداران بوده برگشت خورده است» بیشترین جمله‌هایی است که از سوی آنها برای علت عدم واریزی عنوان شد.

حسین فهیمی، رئیس شرکت سپرده‌گذاری که مسئولیت سخنگویی ستاد راهبری سهام عدالت را نیز بر عهده دارد، در این باره گفت: فرآیند فروش سهام عدالت به گونه‌ای است که شرکت‌های کارگزاری بر اساس شرایط بازار اقدام به فروش سهام می‌کنند. در برخی اوقات هنوز سهام سهامداران یا به فروش نرفته و یا رقم فروش بسیار اندک است و باید این ارقام تجمیع و سپس برای بانک‌ها ارسال شود.

مسئولیت سهام عدالت از آغاز به عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مربوط به این وزارتخانه یعنی سازمان خصوصی‌سازی بوده است.

اما هم وزیر اقتصاد و هم رئیس سازمان خصوصی‌سازی خود را نسبت به مشکلات سهامداران سهام عدالت بی‌ارتباط دانستند.

بسیاری از کارشناسان نسبت به فرآیند اجرای آزادسازی سهام عدالت انتقاداتی دارند و عمده آن «عجله‌ای بودن» و «نبود زیرساخت‌ها» است و مسئولان کارگزاری‌های بانکی و غیربانکی نیز به این موضوع اشاره کرده‌اند.

این اظهار بی‌ارتباطی از سوی اصلی‌ترین وزارتخانه و سازمان درگیر در سهام عدالت در حالی عنوان شده است که سهامداران با مشکلات سهام عدالت دست و پنجه نرم می‌کنند و برخی از آنها گفته‌اند که بیش از یک ماه است درخواست فروش خود را ثبت کرده‌اند ولی هیچ گونه وجهی دریافت نکرده‌اند.

اظهارات برخی از سهامداران در ادامه آمده است:

«بانک تجارت شد ۳۷ روز چی شد هنوز سود خودت بر نداشتی پول ما رو بدی»

«از ۸ خرداد ماه تا الان یک ریالم واریز نکردن پولمونو لازم نداشتیم نمیفروختیم»

«هفتم خردادماه ازطریق ایوا بانک ملی فروختم.کدرهگیری هم دارم.الان دوازدهم تیرماه شده.نریختن.شماره شباهم درسته.»

«من ششم خرداد ثبت فروش غیرحضوری زدم از بانک کشاورزی کو کجا؟ برام واریز نشده»

«بانک ملت کی میخوای وایز کنی الان ۳۵ روز گذشته از فروش همه بانکا رفتن مرحله سوم ولی تو یک ریال هم واسم واریز»

«من از ۱۲ خرداد از طریق سامانه بانک کشاورزی فروختم ولی تا الان ریالی دریافت نکردم و همینطور خواهرم بانک تجارت و برادرم بانک رفاه و پدرم بانک مسکن هم از ۱۲ خرداد ثبت کردن ولی تا این لحظه هیچ پولی واریز نشده»

«من ششم درخواست دادم هنوز هزارتومنم برام نفرستادن. مگه میشه آخه؟»

«توروخدابانک تجارت وپیگیری کن ۳۵روزه فروختیم فقط دیروزهجده هزارتومن واریزکرده بخدانیازداریم»

«دقیقا من ۱۰ خرداد از طریق سداد بانک ملی فروختم هنوز ی ریال واریز نشده»

« ۳۶ روز پیش ۶ خرداد از اپلیکیشن ایوا بانک ملی برای خودم و همسرم ثبت سفارش سی درصد سهام عدالت کردم و کدپیگیری دریافت کردیم اما تا الان ریالی واریز نشده»

 

منبع: تجارت نیوز
  • خ ارسالی در

    گناه داریم 13خرداد 30درصدش بانک سپه فروخ تیم بدید پولمون را

  • اشرف السادت شنایی ارسالی در

    من کد ملی را دادم هیچ دریافت نکردم

  • عل ارسالی در

    روحانی فرمودندبایک پیام سی
    درصداز سهام عدالت بخرید

  • صالح حسینی ارسالی در

    من همون روزهای اول از طریقدبانک سینا اقدام به فروش کردم ولی هنوز یک ریالم واریز نکردن . کی پیگیری میکنه کی جواب گو . چرا کسی دنبال مطالبات ما از بانک سینا نیست . اگه لازم نداشتم نمیفروختم . نه اینکه بفروشم بانک پولو بالا بکشه سود خودشو بکنه بعد چند غاز واریز کنه .

ارسال نظر