|
کدخبر: 107860 سجاد صفری

رییس کمیسیون فرهنگى اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

وزیر کار به وعده خود عمل کند/ قرارداد کارگران نیازمند اصلاح

رییس کمیسیون فرهنگى، اجتماعى و ارتباطات اتاق اصناف تهران، گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بایستی به وعده کارگران درخصوص افزایش حقوق آنان در نیمسال دوم امسال عمل کند و قرارداد کارگران نیازمند اصلاحاتی است.

اقتصاد وزیر کار به وعده خود عمل کند/ قرارداد کارگران نیازمند اصلاح

بعد از سه ماه که از سال ۹۹ گذشت بالاخره وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با توافق نمایندگان کارگران و کارفرمایان درخصوص افزایش دستمزد ۹۹ به توافق رسیدند که حقوق کارگران را افزایش بدهند. یکی از بندهای این افزایش حقوق، افزایش حق مسکن بود که این بند از آیین نامه دستمزد ۹۹ هنوز توسط دولت به تصویب نرسیده است. در این خصوص با عضو رییس کمیسیون فرهنگى، اجتماعى و ارتباطات اتاق اصناف تهران به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

علی توسطی در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این پرسش که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است که در نیمسال دوم امسال درخصوص افزایش مجدد حقوق کارگران تصمیم گیری خواهد شد و هدف ما این است که حقوق کارگران در پاییز سال ۹۹ افزایش یابد، گفت: با توجه به میزان تورمی که در کشور وجود دارد حقوق کنونی کارگران کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد و برای اینکه این قشر بیشتر از این درگیر مسائل اقتصادی نشوند بهتر است که حقوق آنها با توجه به نرخ تورم تعیین شود.

وی افزود: البته بایستی این موضوع را هم در نظر داشت که درحال‌حاضر، شرایط بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور مساعد نیست و آنها به سختی دارند روزگار را سپری می‌کنند.

حمید-توسطی

توسطی در ادامه، بیان کرد: به غیر چندین کارخانه که برند هستند و از بازار فروش مناسب برخوردار هستند می‌توان گفت که بقیه کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی شرایط مناسبی ندارند و افزایش حقوق کارگران در نیمسال دوم آنها را با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد کرد.

کارفرمایان و کارگران نیازمند توجه دولت هستند

رییس کمیسیون فرهنگى، اجتماعى و ارتباطات اتاق اصناف تهران، تصریح کرد: وقتی که وزیر کار که متصدی وزارتخانه‌ای است که تصمیم گیرنده نهایی درخصوص کار و مسائل مربوط به آن است بابت افزایش حقوق کارگران در نیمسال دوم امسال را می‌دهد بایستی به قول خود عمل کند در غیر اینصورت باید از جامعه کارگری عذر خواهی کند.

توسطی تصریح کرد: بهتر است که دولت و وزارت کار هم به جامعه کارگری و شرایط اقتصادی آنان نگاه داشته باشند و هم اینکه درخصوص مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی که بخش اعظم آن مربوط به نقدینگی است تصمیم گیری کنند.

وی افزود: وقتی نگاه دولت به جامعه کارگری و کارفرمایی به یک همسو باشد و برای رفع مشکلات آنان تصمیم گیری مناسبی داشته باشد می‌توان گفت که شرایط هر دو گروه بهتر خواهد شد و هیچکدام از آنها درگیر مشکلات و ضرر و زیان نخواهند شد.

امنیت شغلی کارگران موضعی است که باید به پرداخته شود

رییس اتحادیه ماشین آلات کشاورزى، صنعتى و ساختمانى تهران در پاسخ به این پرسش که در قرارداد کارگران ایراداتی وجود دارد و نیاز به اصلاح دارد نظر شما در این خصوص چیست؟ گفت: علاوه بر مشکلات اقتصادی‌ای که قشر کارگری کشور با آن روبه‌رو هستند مهم‌ترین مشکل و دغدغه آنان مربوط به قراردادهایی است که با آنها منعقد می‌شود.

توسطی اظهارکرد: امنیت شغلی کارگران موضوعی است که باید به آن توجه داشته باشد و اگر این موضوع حل شود کارگران می‌توانند با خیال آسوده تری در محل کار خود حاضر شود و این می‌تواند بر افزایش راندمان کارگران تاثیرگذار باشد.

وی در پایان، گفت: علاوه بر میزان دستمزد کارگران بایستی درخصوص امنیت شغلی کارگران تصمیماتی اتخاذ شود و به همین منظور، قرارداد کارگران به اصلاح نیاز دارد.

ارسال نظر