|
کدخبر: 107847

پارادوکس در بازار گوشت؛ تولید و قیمت همزمان بالاست

این روزها تولیدکنندگان از افزایش بالای گوشت می‌گویند اما قیمت هم همچنان رو به بالاست، این پارادوکس قیمت با علم اقتصاد همخوانی ندارد.

اقتصاد پارادوکس در بازار گوشت؛ تولید و قیمت همزمان بالاست

این روزها تولیدکنندگان همواره از افزایش تولید گوشت می‌گویند که باید علامتی برای کاهش قیمت در بازار باشد، اما واقعیت این است که قیمت‌ها نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه افزایش هم دارد. در یک هفته گذشته قیمت گوشت گوسفندی ۵ هزار تومان در هر کیلو افزایش یافته و از ۱۰۰ هزار تومان در هر کیلو عبور کرده است.

علم اقتصاد می‌گوید قیمت در بازار تابع عرضه و تقاضا است. زمانی که عرضه بیشتر می‌شود قیمت باید کاهش یابد، اما نزدیک به یک سال است که تولیدکنندگان می‌گویند عرضه گوشت افزایش یافته و تولید نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، حتی چندین بار تقاضای صادرات کرده‌ام ولی قیمت در بازار قصد پایین آمدن ندارد.

رئیس شورای تأمین کنندگان دام کشور به افزایش بی سابقه جمعیت دامی در کشور اشاره کرده و گفته است: در حال حاضر جمعیت دامی سبک کشور از مرز ۶۸ میلیون رد شده است. در حالی که در سال‌های قبل حداکثر ۶۰ میلیون رأس بود.

امروز معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی هم پیش بینی تولید ۸۸۰ هزار تن گوشت قرمز در سال جاری کرده است که این رقم نسبت به ۸۵۹ هزار تن سال گذشته افزایش ۲۱ هزار تنی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان می‌دهد.

به رغم افزایش تولید گوشت با شیوع کرونا میزان مصرف گوشت هم کمتر شده و در حقیقت همه اینها دلالت می‌کند که باید قیمت گوشت قرمز در بازار کمتر شود.

مسؤولان این حوزه به اندازه‌ای به مازاد عرضه قائل هستند که چندین بار تقاضای صادرات کرده‌اند به طوری که رئیس شورای تأمین کنندگان دام کشور معتقد است که ممنوعیت صادرات دام تصمیم اشتباهی بود که توسط دولت گرفته شد و باید دولت اجازه می‌داد که تولیدکنندگان داخل گوشت مازاد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صادر کنند.

پوریان گفته است که این تصمیم دولت در ممنوعیت صادرات گوشت مازاد که برای جلوگیری از افزایش نرخ گوشت در داخل صورت گرفت موفقیت آمیز نبوده است.

اما چند نکته در باره دلیل پایین نیامدن قیمت گوشت به رغم افزایش تولید وجود دارد؛ نخست این که قیمت تمام شده تولید بالاست. بیش از ۷۰ درصد خوراک دام و طیور کشور وارداتی است. این در حالی است که ۷۰ درصد قیمت تمام شده محصولات پروتئینی از جمله گوشت هم متکی به قیمت همین خوراک است. قیمت خوراک دام و طیور در ماه‌های گذشته حتی ۴ برابر شده است.

نکته دوم این که دلالی و واسطه‌گری همچون بخش‌های دیگر در این حوزه هم بسیار برجسته است و نکته سوم این که عدم نظارت بر بازار و مدیریت‌های جزیره‌ای توسط دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صمت بر نابسامانی بازار افزوده است.

 

منبع: فارس

ارسال نظر