|
کدخبر: 107707

مطالبات مستمری بگیران چرا پرداخت نمی‌شود؟

سرپرست اداره کل سازمان تامین اجتماعی، گفت: تامین وصول مطالبات مستمری‌بگیران از اهداف اصلی سازمان تامین اجتماعی محسوب می‌شود اما این امر مستلزم تامین اعتبارات است.

اقتصاد مطالبات مستمری بگیران چرا پرداخت نمی‌شود؟

مریم فروزان درخصوص وصول مطالبات مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی، اظهارکرد: این سازمان مطابق با قانون در هر سال باید نسبت به افزایش حقوق مستمری‌بگیران اقدام کند.

وی افزود: اجراسازی طرح متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران نیز (به عنوان یکی از مطالبات اصلی) از آغاز اجرای برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در دستور کار قرار گرفته است.

فروزان با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با شرکای اجتماعی ادامه داد: در این خصوص یک سناریو به همراه محاسبه بار مالی با مشارکت شرکای اجتماعی تدوین شد اما با توجه به این مهم که «براساس برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، تحمیل هزینه‌های اقتصادی مازاد بر ارقام مندرج در قوانین بودجه سنواتی ممنوع است و در غیر این‌صورت عمل مراجع مذکور در حکم تعهد زائر بر اعتبار شناخته شده و مشمول پرداخت از طرف دستگاه یا صندوق‌های مربوطه نیست»، بنابراین اجراسازی برنامه‌ها نیز تا زمان تامین اعتبارات محقق نمی‌شود.

به گفته وی، بهبود سطح معیشت و رفاه مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی از اهداف اساسی این سازمان به شمار می‌رود اما تامین اعتبارات مالی نیز بدون شک در این رابطه ضروری است.

فروزان یادآور شد: باتوجه به اهتمام ویژه سازمان تامین اجتماعی در جهت تحقق برنامه‌ها، مکاتبات و پیگیری‌های لازم برای تامین این اعتبارات صورت پذیرفته و به محض حصول نتیجه اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی همچنین در خصوص نحوه اجرای متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران، بیان کرد: با توجه به این امر که شاخص‌های مورد نظر در محاسبه مستمری مطابق قانون میزان سابقه پرداخت حق بیمه و دستمزد مشمول کسر حق بیمه است، بنابراین جهت اجرای این طرح (متناسب سازی) این شاخص‌ها نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

فروزان افزود: مطابق با ماده ۹۶ تامین اجتماعی، میزان همه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان در فواصل زمانی (که حداکثر از سالی یکبار کمتر نباشد) باید با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیات وزیران افزایش یابد.

وی ادامه داد: بر این اساس در آغاز هر سال با درنظر گرفتن مصوبه شورای‌عالی کار و همکاری شرکاری اجتماعی یک سناریوی منتخب جهت افزایش مستمری طراحی و توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تصویب هیات وزیران ارسال و پس از تصویب افزایش‌ها نسبت به اعمال آن اقدام کند.

فروزان تصریح کرد: افزایش همه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان مشمول قانون تامین اجتماعی که تا پایان سال ۹۸ برقرار شده نیز به ترتیب برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری و تعدادی از افراد که مستمری آنان نسبت به سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده است، به میزان ۲۶ درصد و افزایش سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری به میزان ۱۵ درصد مبلغ مستمری در سال ۹۸ به علاوه مبلغ ثابت یک میلیون و ۶۶۰ هزار و ۱۴۰ ریال است.

به گفته سرپرست اداره کل سازمان تامین اجتماعی، دیگر مزایای جانبی مستمری‌بگیران از قبیل کمک هزینه عائله‌مندی، کمک هزینه اولاد، کمک هزینه همسر متکفل فرزند، حق سنوات، کمک هزینه مسکن و کمک هزینه معیشت نیز که از محل منابع داخلی این سازمان تامین می‌شود هم حسب مورد پرداخت خواهد شد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها