|
کدخبر: 105408

گسترش‌نیوز از نشست خبری پویش ملی تولید، تداوم امید گزارش می‌دهد:

جهت گیری‌های وزارت صمت در سال ۹۹ از زبان زرندی

امروز یک نشست خبری با حضور سعید زرندی، معاون طرح و برنامه برگزار شد.

اقتصاد جهت گیری‌های وزارت صمت در سال ۹۹ از زبان زرندی

زرندی ابتدا گفت: با توجه به اهمیت موضوع جهت گیری در زمینه جهش تولید باید صحبتی در خصوص برنامه‌های وزارتخانه داشته باشیم. لازم به ذکر است که امسال تغییراتی در واردات به خاطر کرونا داشتیم. ما چهار جهت گیری و ۷ محور را در زمینه جهش تولید در سال ۹۹ تنظیم کردیم. نخستین جهت گیری ما توسعه داخل بود که ۱۱ پروژه در ذیل آن داشتیم. فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی را نیز در نظر داریم.

وی ادامه داد: محور دوم بحث مدیریت واردات و توسعه صادرات غیر نفتی است. در ادامه موضوع کنترل واردات را به عنوان جهت گیری اصلی در نظر گرفتیم. در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰۰ ردیف کالایی ممنوعیت واردات دارد که قصد داریم جایگزین داخلی آنها را داشته باشیم.

فعالسازی معادن کوچک

معاون طرح و برنامه افزود: حوزه معدن محور سوم برنامه‌های ما است. در این خصوص بحث راه‌اندازی معادن غیر فعال را امسال اضافه کردیم. برنامه داریم ۱۰۲۰ معدن کوچک را فعال کنیم. این که نگاه ما بر بهره‌وری سرمایه است. این نگاه را داریم که اگر ظرفیت خالی داریم ابتدا آنها را فعال کنیم و سپس سراغ سرمایه‌گذاری جدید برویم.

وی اظهار کرد: محور چهارم ما مربوط به فناوری است. توسعه صنعت، معدن و تجارت کشور به مسئله فناوری گره خورده است. انقلاب صنعتی چهارم تحولی است که از الان باید برای آن آماده باشیم.

ورود شرکت‌های جدید به بازار بورس

زرندی  اشاره کرد: مشکل اصلی صنعت ایران نقدینگی است و کشور با چالش افزایش نقدینگی مواجه است. ما با پاردوکس نقدینگی درگیر هستیم و تمام توان وزارتخانه در راستای حل همین مشکل است. این نکته را باید گفت که فرصت طلایی بازار سرمایه را امسال داریم و برنامه جدی در این زمینه طراحی کرده‌ایم. نیاز صنعت کشور ۵۲۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی است. قرار است شرکت‌های جدیدی نیز به بازار سرمایه وارد شوند.

وی افزود: از بین طرح‌هایی که قابلیت افتتاح در ۹۹ دارند. ۲۰۰ طرح به عنوان مبنای پویش ملی تولید، تداوم امید انتخاب شدند. این ۲۰۰ طرح برای ۴۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرد. بحث افزایش صادرات غیرنفتی نیز از جمله جهت گیری‌های ماست.

محرومیت‌زدایی استان‌های کشور

معاون طرح و برنامه خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های مهم بحث محرومیت زدایی کشور است. ۱۲ استان انتخاب شد و در ۶ محور به آن‌ها برنامه دادیم. ۱۴۷ فعالیت زیر ساختی را هدف‌گذاری کردیم و ۱۸ فعالیت بازرگانی دردنظر داریم.

زرندی اظهار داشت: از ابتدای امسال موضوع بسته های تسهیل صادرات را اجرایی کردیم. اولویت ما صادرکنندگانی هستند که در راستای جهت‌گیری‌های ما به ۱۵ کشور همسایه صادرات می‌کنند‌. تا امروز ۱۱ هزار درخواست برای تسهیلات کرونا در سامانه مرتبط صورت گرفته است که در دست بررسی است.

وی در پایان اشاره کرد: ما برنامه‌ریزی کردیم ۱۰۰ شرکت در حوزه صنعت و معدن امسال به بورس وارد شود‌. موضوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نیز پیگیری می‌کنیم که امسال تکمیل شود.

نویسنده: شروین اشیدری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها