|
کدخبر: 105373 سجاد صفری

گسترش نیوز از آینده صنعت کشور گزارش می‌دهد:

زمینه اشتغالزایی جوانان چگونه فراهم می‌شود؟

تولید و صنعت کشور زمانی به شکوفایی می‌رسد و زمینه اشتغال جوانان را فراهم می‌کند که به مشکلات پیش روی تولید و صنعتگران توجه شود و دولت در این زمینه، نقش بسزایی دارد و این دولتمردان هستند که با تصمیمات درست و کارشناسی شده، می‌توانند شرایط رونق تولید و جهش تولید را فراهم کنند.

اقتصاد زمینه اشتغالزایی جوانان چگونه فراهم می‌شود؟

امسال از سوی مقام معظم رهبری، بعنوان سال جهش تولید نامگذاری شد و اواخر سال گذشته (۹۸) و اوایل امسال کشور درگیر شیوع بیماری کرونا شد. این بیماری هزینه‌های گزافی به تولید و صنعت وارد کرد و بسیاری از واحدهای تولیدی کشور را با تعطیلی روبه‌رو کرد هر چند که از اواخر اردیبهشت بسیاری از مشاغل فعالیت خود را از شروع کردند ولی باتوجه به اینکه بازار صادرات بر روی تولیدکنندگان بسته است؛ همچنان این نگرانی برای واحدهای تولیدی پابرجاست که محصولات تولیدی خود را چگونه به فروش برساند.

برای رسیدن به جهش تولید فاکتورهای مهمی وجود دارد که بایستی به آنها توجه شود و یکی از این فاکتورها نقدینگی است. نقدینگی لازم حیات واحدهای تولیدی است و صنعت زمانی می‌تواند به شرایط مطلوب دست پیدا کند که در چرخه تولید با مشکل نقدینگی روبه‌رو نشود. اینک که بیماری کرونا مهمان ناخوانده این روزهای کشور است و تولید و صنعت را با چالش جدی‌ای روبه‌رو کرده است اهمیت نقدینگی پیش از گذشته برای واحدهای تولیدی جلب توجه می‌کند.

واحدهای تولیدی و صنعت بیشتر از دیگر مشاغل، به حمایت‌ها و مشوق‌های دولت نیاز دارند و اگر این حمایت‌ها به موقع صورت نگیرد در واقع پایان عمر یک واحد تولیدی را رقم می‌زند. در اواخر سال گذشته، دولت برای رشد تولید و صنعت کشور، تصمیم بر این گرفت که حجم نقدینگی مردم که مقدار آن هم کم نبود را به سوی بازار سرمایه هدایت کند و این اقدام دولت در اوایل امسال به نتیجه مطلوب رسید که شاهد افزایش ۱۲۰۰۰۰۰ هزاری شاخص بورس در اواخر بهار بودیم. مردم به دولت اعتماد کردند و سرمایه‌های خرد خود را در این بازار سرمایه‌گذاری کردند و دولت بایستی بتواند این سرمایه‌ها در راستای تولید بکار بگیرد تا هم واحدهای تولیدی بتوانند به منابع مالی دست پیدا کنند و هم مردم به سوددهی برسند.

دولت بایستی نقدینگی را به واحدهای تولیدی تزریق کند

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این پرسش که افزایش حجم نقدینگی چگونه می‌تواند به تولید و صنعت کشور کمک کند، گفت: افزایش حجم نقدینگی اگر در مسیر درست هدایت نشود علاوه بر اینکه نمی‌تواند به پیشرفت صنعت کمک کند بلکه موجب ایجاد تورم می‌شود که این موضوع برای اقتصاد کشور مناسب نیست.

معصومه پورعلیشاهی، افزود: دولت با اقداماتی که انجام داد توانست که نقدینگی را به سمت بازار سرمایه هدایت کند و از اوایل اردیبهشت امسال شاهد افزایش بی‌سابقه نقدینگی در این بازار بودیم که اگر این میزان از حجم نقدینگی بتواند در مسیر درست هدایت شود می‌تواند به تولید و صنعت کشور کمک کند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه، بیان کرد: اگر دولت نتواند حجم نقدینگی موجود در بازار سرمایه را در مسیر درست هدایت کند و در اختیار تولید نگذارد و سرمایه‌های مردم در این بازار در بازارهای موازی دیگر سر در بیاورد موجب بروز تورم خواهد شد.

پورعلیشاهی تصریح کرد: درحال‌حاضر که نقدینگی موجود در جامعه در بازار سرمایه متمرکز شد نیازمند برنامه‌ریزی صحیح دارد تا در مسیر درست هدایت شود و این نقدینگی به بنگاه‌های اقتصادی تزریق شود تا هم بنگاه‌ها بتواند به فعالیت خود ادامه دهند و هم اینکه سرمایه‌گذاران بتواند به درصدی از سود برسند.

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس دهم شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان چگونه می‌تواند به تولید کشور کمک کند، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند سرمایه هستند و اگر به آنها توجه شود و سرمایه لازم در اختیار آنها قرار بگیرد خواهند توانست به تولید کشور کمک کنند.

پورعلیشاهی افزود: بایستی زمینه حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه فراهم شود تا بتوانند در این بازار، نقدینگی مورد نیاز خود را جذب کنند که اگر این موضوع تحقق یابد شرکت‌های دانش‌بنیان خواهند توانست که تولید کشور کمک کنند.

اشتغالزایی جوانان در گرو فعالیت واحدهای تولیدی

اینک که مردم به هدف اینکه بتوانند در بورس به سوددهی برسند و با توجه به وعده‌های دولت درخصوص بازدهی بازار سرمایه، سرمایه‌های خود را به این بازار آورده‌اند و دولت بایستی تصمیمات درستی را اتخاذ کند تا بتواند این سرمایه‌ها را به حوزه صنعت، تزریق کند تا خون در رگ‌های صنعت به جریان بیفتد تا زمینه شکوفایی صنعت فراهم شود و به جهش تولید دست پیدا کنیم. البته، نقدینگی یکی از موارد موفقیت تولید کشور است که تاکنون دولت در این زمینه، موفق عمل کرده است. مسوولان بایستی زمینه صادرات و بازار فروش واحدهای تولیدی را تسریع ببخشند تا محصولات تولیدی روی دست تولیدکنندگان نماند و در انبارها دپو نشوند. اگر دولت بتواند فاکتورهای شکوفایی تولید و جهش تولید را فراهم کند بدون شک، زمینه اشتغال برای تعداد بسیاری از جوانان کشور فراهم می‌شود چون هم اکنون صنعت کشور با ۴۰ درصد از ظرفیت خود مشغول به فعالیت است و اگر نقدینگی واحدهای تولیدی برطرف شود بسیاری تولیدکنندگان به چرخه تولید باز خواهند گشت.

نویسنده: سجاد صفری
خبرنگار: سجاد صفری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها