|
کدخبر: 105085 سجاد صفری

کارشناس تاسیسات مکانیکی ساختمان در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

مقصر اصلی عدم کیفیت ساختمان‌ها کدام نهاد است؟

یک کارشناس تاسیسات مکانیکی ساختمان، گفت: اگر وزارت راه و شهرسازی آیین نامه مربوط به کارهای ساختمانی را تدوین کند و افراد شاغل در صنعت ساخت‌وساز موظف به گذراندن دوره‌های آموزشی شوند شاهد افزایش کیفیت ساختمان‌ها خواهیم بود و به طبع آن، عمر مفید بناها بالاتر می‌رود.

اقتصاد مقصر اصلی عدم کیفیت ساختمان‌ها کدام نهاد است؟

تاسیسات مکانیکی ساختمان، نقش بسیار مهمی در طول عمر مفید ساختمان‌ها دارند ولی این صنعت با مشکلاتی روبه‌رو هستند. شاید برای عموم مردم، نقش تاسیسات مکانیکی به خوبی شناخته شده نباشد ولی بایستی این موضوع را بدانید که توجه به تاسیسات مکانیکی ساختمان می‌تواند در دوام و عمر مفید ساختمان نقش بسزایی داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با این صنعت با یک کارشناس تاسیسات مکانیکی ساختمان به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

بیژن عطارد در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای تاسیسات مکانیکی در ساختمان‌ها از استانداردهای لازم برخوردار است، اظهارکرد: تاسیسات مکانیکی که شامل لوله کشی ساختمان‌ها می‌شود اجرای آن طبق استانداردهای لازم انجام می‌شود و افرادی که در این صنعت فعالیت دارند اغلب از تجربه و مهارت کافی برخوردار هستند.

وی افزود: مردم بایستی به تاسیسات ساختمان‌های خود توجه ویژه‌ای داشته باشند و علاوه بر اینکه بایستی در اجرای تاسیسات از افراد باتجربه استفاده کنند بایستی از شیرآلات و لوله‌های با کیفیت برای ساختمان استفاده کنند.

عطارد

این کارشناس تاسیسات مکانیکی ساختمان در ادامه، بیان کرد: متاسفانه بعضی از افراد در هنگام ساخت ساختمان به برخی از فاکتورها توجه نمی‌کنند و یا از مصالح نامرغوب و بی‌کیفیت استفاده می‌کنند و یا افراد مهار را برای اجرای تاسیسات به کار نمی‌گیرند که این موضوع بعد از مدتی باعث می‌شود که تاسیسات ساختمان با مشکل مواجه شود.

عطارد تصریح کرد: برای برطرف کردن ایرادات تاسیسات ساختمان، بایستی کاشی و سرامیک ساختمان شکافته شود و همین موضوع، باعث می‌شود که عمر مفید ساختمان کاهش یابد و هزینه‌های گزافی بر روی دست صاحب ساختمان بگذارد.

این کارشناس تاسیسات مکانیکی ساختمان، افزود: در کشور به دلیل اینکه در ساخت ساختمان‌ها از مصالح با کیفیت استفاده نمی‌شود و در مرحله ساخت، نظارت‌های کافی توسط نظام مهندسی صورت نمی‌گیرد بنابراین عمر مفید ساختمان ۲۰ تا ۲۵ سال است در صورتی که عمر مفید ساختمان در دیگر کشورها ۹۰ سال است.

وی بیان کرد: با توجه به تورمی که در کشور حاکم شده میزان ساخت‌وساز به شدت کاهش یافته است و از زمانی که شیوع بیماری کرونا وارد کشور شده است مزیت بر علت شده و بر میزان ساخت‌وساز و تعمیرات ساختمان تاثیر بسزایی گذاشته است و می‌توان گفت که درحال‌حاضر تاسیسات مکانیکی ساختمان با ۱۰ درصد ظرفیت مشغول به کار است.

عطارد تاکید کرد: اگر دولت به صنعت ساختمان توجه کند و در ساخت مسکن ملی برنامه‌ریزی‌های مناسبی داشته باشد و با کنترل قیمت مصالح ساختمانی، زمینه ساخت‌وساز و تعمیرات ساختمان را برای مردم فراهم کند بازار کار تاسیسات مکانیکی ساختمان بهتر خواهد شد.

نظام مهندسی برای افراد دوره آموزشی برگزار کند

این کارشناس تاسیسات مکانیکی ساختمان در پاسخ به این پرسش که آیا برای اشخاصی که در این صنعت فعالیت می‌کنند دوره‌های مهارت آموزی برگزار می‌شود، گفت: سازمان نظام مهندسی کاری به این موضوع که اجرا‌کنندگان تاسیسات و تجهیزات ساختمانی بایستی دوره گذرانده باشند و دارای مدرک در زمینه کاری خود باشند ندارد.

عطارد اظهارکرد: این موضوع نه تنها توسط سازمان نظام مهندسی مورد غفلت قرار گرفته است بلکه سازندگان ساختمان هم به مدرک دوره آموزشی اشخاصی که برای اجرای تاسیسات و تجهیزات ساختمان به کار می‌گیرند ندارند.

وی افزود: اگر نظام مهندسی به موضوع دوره آموزشی اشخاصی که در صنعت ساخت‌وساز فعالیت دارند توجه داشته باشد و در زمینه‌های مختلف برای افراد دوره‌های آموزشی برگزار کند بدون شک کیفیت اجرایی این افراد بالاتر خواهد رفت و همین موضوع بر کیفیت ساختمان هم تاثیر می‌گذارد.

وزارت راه و شهرسازی به ماده ۲۹ قانون نظام مهندسی عمل کند

وی افزود: طبق ماده ۲۹ قانون نظام مهندسی مبنی کنترل کیفیت ساختمان، وزارت راه و شهرسازی در سال ۷۴ مکلف شده است که آیین نامه صنفی کارهای ساختمان را تدوین کند ولی با گذشت ۲۵ سال هنوز این آیین نامه توسط وزارت راه و شهرسازی تدوین نشده است.

عطارد تصریح کرد: اگر این آیین نامه تنظیم شود و برای کارهای ساختمانی برنامه و دستور العمل‌های مناسب تعریف شود بنابراین افرادی که در صنعت ساخت‌وساز فعالیت دارند موظف خواهند شد که دوره‌های آموزشی را بگذرانند و در این صورت کیفیت ساخت‌وساز بالا می‌رود و به طبع آن، عمر مفید ساختمان افزایش می‌یابد.

وی در پایان گفت: متاسفانه چون در ساخت‌وساز قانون خاصی وجود ندارد بنابراین شهرداری ها، سازمان نظام مهندسی و سازندگان به مهارت افراد شاغل در صنعت ساخت‌وساز توجهی ندارند.

خبرنگار: سجاد صفری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها