|
کدخبر: 110199 فهیمه زارع‌دار

دپوی ۴۰ درصدی کالاها در گمرک قزوین

با کاهش محسوس صادرات استان قزوین در سال جاری که در نتیجه شیوع ویروس کرونا رخ داد، برخی تولیدکنندگان با سد بانک مرکزی برای ترخیص کالای خود از گمرک نیز مواجه شدند و در حال حاضر شاهد دپو و رسوب ۴۰ درصدی کالاها در گمرک استان هستیم.

استان‌ها دپوی ۴۰ درصدی کالاها در گمرک قزوین

گمرک همواره یکی از اهرم‌های مهم توسعه اقتصادی در هر کشوری است و تجربه نشان داده، هرچه امور گمرکی برای ترخیص یا خروج کالاهای صادراتی روان‌تر و سریع‌تر انجام شود، به همان میزان تولید رونق گرفته و توسعه اقتصادی سریع تر اتفاق خواهد افتاد.

اما با کاهش محسوس صادرات استان قزوین در سال جاری که در نتیجه شیوع ویروس کرونا رخ داد، برخی تولیدکنندگان با سد بانک مرکزی برای ترخیص کالای خود از گمرک نیز مواجه شدند و در حال حاضر شاهد دپو و رسوب ۴۰ درصدی کالاها در گمرک استان هستیم، مشکلی که مهمترین انتقاد تولیدکنندگان و صادرکنندگان از دولت در جلسه اخیر فعالان اقتصادی استان قزوین با سرپرست وزارت صمت بود؛ با این همه و برای بررسی وضعیت صادرات، واردات مواد اولیه و اقدامات تسهیلگرانه جدید برای توسعه صادرات گفت‌وگویی را با رضا نیک‌روش، مدیرکل گمرک استان قزوین ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید.

گمرک

کاهش 30 درصدی صادرات استان

مدیرکل گمرک استان، میزان صادرات در 3 ماهه اول سال 99 را 63 میلیون دلار بیان کرد و گفت: میزان صادرات از گمرک استان به لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد کاهش داشته و از نظر وزنی نیز 108 هزار تن صادرات داشته ایم که نسبت به همین مدت در سال قبل 37 درصد کاهش یافته است.

رضا نیک‌روش در خصوص مهم ترین اقلام و کشورهای صادراتی افزود: مواد شستشو و پاک‌کننده، تخم مرغ، شیرخشک و روغن‌های نفتی عمده کالاهای صادراتی استان و کشورهای عراق، افغانستان، سوریه و ترکیه مهم ترین کشورهای صادراتی هستند که به‌ترتیب 58، 15، 9 و 6 درصد صادرات قزوین به این کشورها انجام شده است.

وی با بیان اینکه در 3 ماهه نخست امسال واردات استان 19 درصد کاهش داشته است، گفت: به لحاظ وزنی 103 میلیون دلار واردات داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 34 درصد کاهش در این حوزه را نشان می‌دهد.

‌نیک‌روش ادامه داد:‌ عمده کشورهای مبدا وارداتی ترکیه با 24 درصد، امارات با 23 درصد، چین با 16 درصد و ازبکستان با 10 درصد می باشند.

اقدامات صورت گرفته برای کاهش زمان ترخیص کالا

مدیرکل گمرک استان با بیان اینکه الکترونیکی شدن سامانه‌های گمرکی تاثیر زیادی در کاهش بروکراسی اداری و کاهش هزینه ها داشته است، خاطر نشان کرد: با استفاده از فرآیندهای الکترونیکی صاحبان کالا می‌توانند کالاهای خود را در هر نقطه و هر زمان اظهار کنند؛ که این مهم سبب کاهش تعداد مراجعین به گمرک قزوین شده است.

وی همچنین از راه‌اندازی گمرک موبایلی و گمرک هوشمند خبر داد و گفت:  گمرک موبایلی و گمرک هوشمند به صورت پایلوت در قزوین اجرا می گردد و صاحبان کالا از این طریق میتوانند به آسانی وارد سامانه گمرک شده و امور مربوطه را انجام دهند.

نیک‌روش ادامه داد: در راستای کاهش قاچاق کالا پلمپ الکترونیکی که امکان کنترل برخط کالاهای گمرکی را مهیا می‌کند را نیز انجام خواهیم داد.

وی تاکید کرد: با راه اندازی کیف پول الکترونیکی نیز وقتی کالا به مرحله اظهار و واریز رسید، به صورت اتوماتیک هزینه آن پرداخت می‌ گردد.

گمرک

دپوی ۴۰ درصدی کالاها در گمرک قزوین

نیک روش در خصوص وضعیت ترخیص کالا از گمرک استان تاکید کرد: امسال  هزار تن کالا و مواد اولیه به گمرک قزوین وارد شده و از این مقدار، 7 هزار تن معادل ۴۰ درصد آن در گمرک رسوب کرده است.

وی افزود: در حال حاضر بیش  از 90 درصد کالاهایی که به گمرک قزوین می‌آیند، مواد اولیه، اجزاء، قطعات و ماشین‌آلات خط تولید هستند و بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ تن از مایحتاج بخش تولید استان در گمرک استان دپو شده است.

مدیرکل گمرک استان با اشاره به سخت گیری بانک مرکزی برای ارائه کد تامین ارز برای کالاهای وارداتی گفت: از سال 97 که هیئت وزیران واردات کالا را منوط به تایید بانک مرکزی نمود ؛ سامانه‌های گمرکی طوری طراحی شد تا هنگام صدور مجوز بارگیری و خروج کالا از گمرک روی این کد قفل شده  و به هیچ کالایی اجازه خروج از گمرک بدون کد تخصیص ارز داده نشود.

وی با بیان اینکه این سیاست برای واحدهای تولیدی مشکل‌ساز شده است، اظهار داشت: از زمانی که کالا ثبت سفارش شده و وارد گمرک می شود تا اظهار شده و حقوق و عوارض گمرکی آن پرداخت شود، همه واردکنندگان معطل گرفتن این کد هستند و گاه اعطای این کد از سوی بانک مرکزی 6 تا 8 ماه طول می کشد.

مزایای ترخیص کالا از گمرک قزوین

نیک روش در ادامه در خصوص مزایای استفاده از گمرک قزوین برای واحدهای تولیدی اظهار داشت: بیشتر واحدهای تولیدی که از این گمرک برای ترخیص کالا استفاده می کنند تخلیه بار در گمرک برای آن ها انجام نمی شود و ضمن عدم پرداخت هزینه تخلیه و بارگیری، کالاها آسیب نمی بیند.

وی تاکید کرد: در صورت واریز حقوق و عوارض و نداشتن مشکل مجوزهای مقرراتی سازمان های همجوار، کالاها در کمتر از یک روز از گمرک استان ترخیص می شود.

مدیر کل گمرک استان ادامه داد: ارزیابی در محل، حتی برای واحدهایی که در مسیر قرمز قرار گرفته اند از مزایای مهم استفاده از گمرک قزوین می باشد.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد انبارهای اختصاصی در محل شرکت ها، از دیگر اقدامات صورت گرفته است که با استقبال واحدهای تولیدی مواجه شده و جلوگیری از آسیب کالاها و عدم پرداخت هزینه تخلیه و بارگیری و انبارداری از مزایای آن می باشد.

نیک روش در پایان تاکید کرد: با تلاش های صورت گرفته با همکاری، سازمان صمت،شرکت شهرک های صنعتی و اتاق بازرگانی قزوین در حال حاضر ۱۸۰ واحد تولیدی در استان قزوین امور خود را از طریق گمرک استان انجام می دهند و در سال جاری نیز به این تعداد افزوده خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها