|
کدخبر: 176962

اصلاح نظام پرداختی معلمان باید انجام شود

مدرس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه نظام پرداختی معلمان باید اصلاح شود، گفت: باید تلاش کرد تا معلم در این کشور به شغل خود افتخار کند و هیچ دغدغه‌ای به غیر از تمرکز در انجام مسؤولیت نسبت به آموزش و تربیت دانش‌آموز با هدف ساخت ایران قوی نداشته باشد.

آموزشی اصلاح نظام پرداختی معلمان باید انجام شود

علیرضا آل‌امین مدرس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه به نوسازی در وزات آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان نیازمندیم، اظهار کرد: بیانیه گام دوم در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان عملیاتی نمی‌شود مگر اینکه برنامه‌ها و تفکر مدیریتی حاکم بر این دو مجموعه بزرگ نوسازی شود.

وی با بیان اینکه در آینده با مدارس دیجیتال مواجه خواهیم شد، افزود: برنامه آموزش و پرورش باید در این راستا باشد؛ چرا که دیگر با تفکر قدیمی و خسته نمی‌شود نسل‌های آینده را تربیت کرد.

باید نخبگان جوان و مدیران خلاق را به آموزش و پرورش تزریق کرد

آل‌آمین تصریح کرد: باید نخبگان جوان، مدیران خلاق و جوان تازه نفس را به سیستم وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان تزریق کرد تا بتوان با روش‌های نوین در راستای بیانیه گام دوم حرکت کرد.

وی افزود: در ادوار مختلف، نگاه دولت‌ها به آموزش و پرورش، رویکرد سیاسی و یا اقتصادی بوده و هیچ کدام به صورت جدی، رویکرد تربیتی به این نهاد نداشته‌اند و همین مسأله موجب شده است تا آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه دست چندمی و هزینه‌ای تلقی و بالتبع از انجام اقدامات بنیادی در این نهاد غفلت شود.

نقش صندوق ذخیره فرهنگیان برای رفاه معلمان چیست؟

این مدرس دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: متأسفانه دولت مستقر هم نگاه هزینه‌ای و البته سودجویانه به آموزش پرورش دارد و به وعده‌های خود در ارتباط با این مجموعه ارزشمند عمل نکرده و همچنان تلاش دارد تا سطح مطالبات معلمان را به موضوعی چون رتبه‌بندی تنزل ببخشد؛ حال آنکه شأن و جایگاه معلم فراتر از این مسأله است.

وی ادامه داد: دولت اعلام کند نقش صندوق ذخیره فرهنگیان در ایجاد زیر ساخت رفاهیات برای معلمان کجاست؟

نمی‌شود با نگاه دهه‌های گذشته به آموزش و پرورش نگاه کرد

آل‌امین تصریح کرد: امروز با حاکم شدن نگاه تجاری، کرامت معلم و دانش‌آموز دچار خدشه جدی شده و در نتیجه محصول این سیستم نمی‌تواند برای تعالی و توسعه کشور گام‌های جدی بردارد لذا باید در دولت آینده اهتمام جدی داشت تا این مشکلات و نارسایی‌ها برطرف شود و این شدنی نیست مگر اینکه از نیروهای نخبه کارآمد و جوان استفاده کرد.

وی اضافه کرد: نمی‌شود با نگاه دهه‌های گذشته به آموزش و پرورش نگاه کرد؛ تحول و نوسازی با نگاه عدالت آموزشی و عدالت خواهانه باید اولویت اول دستگاه تعلیم و تربیت باشد و امیدواریم‌ به اولویت دولت و به عنوان یک گفتمان در جامعه تبدیل شود.

این مدرس دانشگاه فرهنگیان گفت: رئیس‌جمهور موفق در دولت آینده کسی است که دیدگاه حاکم در ادوار دولت‌ها به نظام آموزش و پرورش را تغییر داده و عزت و کرامت را به معلم برگرداند؛ باید تلاش کرد تا معلم در این کشور به شغل خود افتخار کند و هیچ دغدغه‌ای به غیر از تمرکز در انجام مسؤولیت نسبت به آموزش و تربیت دانش‌آموز با هدف ساخت ایران قوی نداشته باشد.

وی افزود: به نظر می رسد برخی نامزدهای انتخابات همچنان نگاه شعاری و سطحی‌نگر به مقوله فرهنگیان دارند و لذا جامعه فرهنگی در این مقطع از زمان به خوبی می داند که کدام برنامه می‌تواند به طور اساسی مشکلات نظام آموزشی را برطرف سازد و لذا اقبال به سمت کسی خواهد بود که اصل را بر عدالت و شفافیت و مبارزه با فساد بنا نهاده باشد.

عدالت محوری و جوان‌گرایی جزو اولویت‌های آموزش و پرورش دولت آینده باشد

آل‌امین با بیان اینکه فرهنگیان و دانشجومعلمان در این هشت سال متحمل سختی‌ها و مشقات فراوان در زندگی شدند، اظهار کرد: فاصله طبقاتی به طور بی‌سابقه افزایش یافت؛ به دلیل حاکمیت سیاست‌های غلط در این دولت،‌ نظام آموزشی هم دچار مشکلات و نارسایی‌های عمیقی شد و معلمان بیش از گذشته به دلیل تبعیض‌های ناروا دلخور هستند.

وی افزود: بنابراین عدالت‌محوری، قانون‌گرایی، شفاف‌سازی مدیریتی، فسادستیزی و برقراری انضباط مالی و اداری و جوان‌سازی و جوان‌گرایی باید جزو اولویت‌های آموزش و پرورش در دولت آینده باشد تا این سیستم ترمیم یابد.

این مدرس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: «ایران قوی» و مقتدر مستلزم وجود نظام آموزشی با برنامه و تربیت و آموزش افراد توانمند برای اداره کشور است؛ بنابراین در دولت آینده باید برای این منظور به طور جدی، نظام پرداخت اصلاح و از تبعیض میان دریافتی معلمان با سایر کارکنان دولت ممانعت شود و قانون مداری و رعایت قانون نیز در سیستم دستگاه تعلیم و تربیت رواج پیدا کند.

وی با بیان اینکه مناطق محروم باید با تخصیص منابع مالی مناسب از معلم و فضای آموزشی مطلوب بهره‌مند شود، ادامه داد: باید سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی افزایش یابد و نباید هیچ دانش‌آموزی به دلیل محرومیت‌های مالی از آموزش باکیفیت محروم شود.

کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی در مدارس دولتی افزایش یابد 

آل‌آمین بیان کرد: باید کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی در مدارس دولتی افزایش یابد و این موضوع شدنی نیست مگر با نوسازی کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان؛ باید به دانشگاه فرهنگیان در تراز یک دانشگاه مادر نگاه کرد.

وی با بیان اینکه اساتید دانشگاه فرهنگیان باید آماده باشند با دیگر دانشگاه‌های مطرح کشور و خارج در زمینه نوآوری رقابت کنند، گفت: این موضوع مستلزم تزریق و تشویق نیروهای جوان و خلاق به مجموعه دانشگاه است که امیدواریم این خواسته در دولت سیزدهم عملیاتی شود‌.

این مدرس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: باید توسعه مدارس غیردولتی بنگاهی و سودجو متوقف شود تا بستر عدالت آموزشی با روش‌های مجازی فراهم شود.

منبع: فارس
  • ناشناس ارسالی در

    گفتار درمانی است

  • ناشناس ارسالی در

    این مسائل فقط بخاطر بی لیاقتی مسولان آمو زش وپرورش از وزیر گرفته تا پایین تر ین م سولان ایت

  • مهرداد ارسالی در

    ان شاءالله با تشکیل دولت جدید، یک وزیر ب رای آموزش وپرورش انتخاب شود که از جنس خو د معلمان زجر کشیده باشد. بداند که باحقوق دوملیون وپانصد هزار تومانی، نمی شود زند گی کرد وبرای آموزش وپرورش مفید واقع شد

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها