|
کدخبر: 49607

در گفتگوی گسترش‌نیوز با استاد زمین‌شناسی مطرح شد:

زخم هتل آرینا کی دهان باز می‌کند؟/ هتل‌سازی در دل جاجرود

حالا وقت آن رسیده که مسئولان قاطعانه با ساخت‌وسازهای غیرمجازی که در حریم رودهایی مثل جارجرود انجام شده است برخورد کنند.

گسترش‌نیوز: به اعتقاد کارشناسان ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها هم به وقوع سیل منجر می‌شود و هم تلفات سیل را افزایش می‌دهد. بحران سیل رفته‌رفته رو به پایان است اما خاطره تلخ سیل ۹۸ را نباید از خاطر برد و باید به حال ساخت‌وسازهای غیرمجازی که در حاشیه رودها انجام شده است و می‌شود فکری کرد. مهدی زارع، متخصص زمین‌شناسی در جریان گفتگویی که با گسترش‌نیوز داشت جزئیات یکی از این ساخت‌وسازهای غیرمجازی که در محدوده جاجرود صورت گرفته است را شرح داد. با گفتگوی گسترش‌نیوز همراه باشید.

hotelarina3.jpg

هتل در حریم ۲۵ متری جاجرود

مهدی زارع در رابطه با مورد هتل آرینا گفت: در شمال تهران ، ناحیه لواسانات، بین روستاهای امین‌آباد و رودک، هتل پنج ستاره و اکنون 13 طبقه‌ای در حریم رودخانه احداث شده است. البته ابتدا مجوز 7 طبقه برای آن گرفته بودند. بر اساس مقررات وزارت نیرو، حریم قطعی رودخانه‌ای که در تامین آب شرب شهر‌ها نقش دارد ۱۵۰ متر است. این در حالی است که مالکان این هتل مدعی هستند که علاوه بر گرفتن مجوز با حضور نماینده سازمان آب و فرمانداری شمیرانات و امضای صورت‌جلسه از سوی این نمایندگان، هتل را در حریم 25 متری رودخانه (آن چیزی که روی نقشه به‌عنوان رودخانه جاجرود نقشه‌برداری شده بود) ساخته‌اند.

وی در ادامه افزود: بازدید شخصی که ۲۳ اردیبهشت از محل داشتم نشان داد که هتل درست در مجاورت دیواره جنوبی حائلی مشرف بر رودخانه جاجرود احداث شده و این موضوع خود موجب سیل‌خیز شدن رودخانه جاجرود، آلودگی زیست‌محیطی و از همه مهم‌تر تجاوز به حریم رودخانه‌ای است که از مهم‌ترین شریان‌های آبرسانی شهر تهران است و قاعدتاً قرار است تا حریم 150 متری آن مجوز احداث هیج بنایی داده نشود. این ساختمان از اواخر سال ۹۰ با مجوز دو بلوک 5 و 7 طبقه آغاز به ساخت کرده و مجوز احداث اولیه آن ۷ هزار متر بوده که مراحل سفت‌کاری ۱۶ هزار متر بنای آن به پایان رسیده است.

زارع در پایان خاطرنشان کرد: در سال 90 مجوز هتل آرینا به صورت هتل‌‌رستوران در دو بلوک 7 و 3 طبقه صادر شد اما بعد از اخذ پروانه مربوطه، بلوک 7 طبقه را به 13 طبقه و بلوک 3 طبقه را به 5 طبقه تبدیل کرد. اين هتل در حریم سیلابی رودخانه جاجرود از نظر سلامت آب شرب تهران و نیز تهدید منابع زیست شهر موجب آسیب‌های جدی بعدی خواهد بود. وقتی حریم رودخانه با ساخت بنایی با این مشخصات مورد تجاوز قرار می‌گیرد زمینه سیل‌های بعدی در این رودخانه فراهم شده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها