|
کدخبر: 324987

یارانه نقدی / واریز یارانه / یارانه معیشتی / دهک بندی یارانه

انتقاد شدید از طرح یارانه کالا برگ / دولت تغییر رویه می دهد؟

علیرضا حیدری گفت: واقعیت این است که دولت در طرح کالابرگ موفق عمل نکرده و نمی‌کند.

اقتصاد انتقاد شدید از طرح یارانه کالا برگ / دولت تغییر رویه می دهد؟

علیرضا حیدری با اشاره به نتایج اقدامات دولت در کنترل تورم مواد خوراکی و جبران این نرخ تورم بالا، گفت: دولت ادعا می‌کند که از طریق طرح کالا برگ الکترونیکی و پرداخت یارانه، اقلام غذایی با استفاده از ارز ترجیحی وارد کشور می‌شوند. به عبارت دیگر، برخی از این اقلام در چرخه مواد غذایی قرار می‌گیرند و به کالای نهایی تبدیل می‌شوند و در نهایت به دست مردم می‌رسند. این اقلام وارد شده با ارز ترجیحی، کالای نهایی نیستند، بلکه کالاهای واسطه‌ای مانند سم، کود و علوفه هستند که با استفاده از ارز ترجیحی وارد و در کشور به کالای نهایی تبدیل می‌شوند.

وی ادامه داد: شاید دولت این اقلام را با ارز ترجیحی وارد می‌کند اما وقتی در چرخه تولید قرار می‌گیرد مصرف‌کننده این کالا را با قیمت لحاظ شده نرخ ترجیحی، دریافت نمی‌کند.

این کارشناس اقتصادی گفت:‌ نکته دیگر این است که دولت برخی از اقلامِ کالای نهایی را از طریق واردات کالای واسطه تامین می‌کند. برای مثال وقتی اقلامی مانند سم و کود یا سایر نهاده‌های حوزه کشاورزی وارد می‌شود این اقلام سهمی در تولید کالای نهایی دارند اما سهم ۱۰۰ درصدی نیست بنابراین دولت نمی‌تواند تضمین کند که سایر اقلام و مورد نیاز در فرایند تولید کالای نهایی را با ارز ترجیحی تامین می‌کند و قیمت این کالاها در سازوکار عرضه و تقاضا در بازار آن هم با نرخ دلار آزاد تعیین می‌شود. سایر اقلام در تولید کالای نهایی از نرخ‌های دیگری تبعیت می‌کنند و در نهایت محاسبات پیش بینی شده محقق نمی‌شود.

حیدری با بیان اینکه اثرگذاری ارز ترجیحی در قیمت تمام شده به سهم کالای وارداتی با ارز ترجیحی در تولید کالای نهایی، بستگی دارد، افزود:‌ به یاد داریم که دولت زمان حذف ارز ۴۲۰۰ مدعی شد که تنها ارز ترجیحی ۴ الی ۵ قلم کالا حذف شده بنابراین نباید قیمت سایر کالاها تغییر کند و همان موقع هم همه به این ادعا نگاه طنز داشتند چراکه کالاها بر هم اثر قیمتی دارند، مگر می‌شود قیمت کالایی تغییر کند و قیمت سایر کالا به دنبال آن حرکت نکند.

وی اظهار داشت:‌ موضوع دیگر بحث نظارت است، آیا نظارتی بر روی چرخه توزیع کالایی که با نرخ ترجیحی وارد کشور می‌شود، وجود دارد که مطمئن باشیم این کالاها با همان قیمت ارز ترجیحی به نقطه هدف می‌رسد و اثر می‌کند که این موضوع هم محل تردید است و با توجه به سوابق تاریخی این واقعیت ندارد و نشان می‌دهد که وقتی سیستم کنترل و نظارت ضعیف باشد ممکن است که بخش عمده‌ای از این کالاها با قیمت‌های دیگری وارد چرخه تولید شوند و نرخ ارز بازار آزاد اثر قالب را بر قیمت تمام شده کالای نهایی داشته باشد. البته این اتفاق هم بارها و بارها در کشورمان رخ داده‌است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد:‌ وقتی این عوامل را کنار هم می‌گذاریم کاملا به این واقعیت پی می‌بریم که گفته انتظارات دولت آن واقعیتی نیست که در جامعه آن را می‌بینیم و این موضوع را می‌توان از لمس قیمت‌ها از سوی مصرف‌کنندگان درک کرد. مصرف‌کننده وقتی در بازار کالایی را خریداری می‌کند می‌بیند که قیمت‌ها مناسب با افزایش نرخ ارز حرکت می‌کنند.

وی درباره اجرای طرح کالا برگ و تامین مواد غذایی دهک‌های کم درآمدی با قیمت پایین تر از بازار گفت: ‌سبد کالایی که در نقطه مصرف یعنی عرضه کننده نهایی کالا این کالاها را با قیمت فروش ارایه می‌کند صرف نظر که قیمت این کالا با چه محاسباتی به قیمت فروش یارانه‌ای رسیده است، دولت اعلام کرده که در کالابرگ، سهمی در پرداخت قیمت آن کالا خواهد داشت و در نهایت کالا با همان قیمت سال ۱۴۰۱ به دست مخاطب هدف می‌رسد.

حیدری افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که در پراخت‌های نقدی و از این نوع یارانه‌ها اثبات شده از آنجایی که قیمت‌ها تابع تقاضا تغییر نمی‌کند و دولت مابه‌تفاوت قیمت عرضه کننده و مصرف کننده را در قالب یارانه پرداخت می‌کند،‌ مصرف کننده نهایی حاصل تفاوت این قیمت‌ها را منتفع نمی‌شود چراکه تابع تقاضای مصرف‌کننده تابع تعریف شده‌ای است که تغییر نمی‌کند به عبارت دیگر در چنین رفتارهای ناکارایی بازار را می‌بینیم به این معنا که همان اندازه‌ای که دولت برای این یارانه هزینه پرداخت می‌کند، رفاه به جامعه منتقل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که دولت در طرح کالابرگ موفق عمل نکرده و نمی‌کند، تاکید کرد: زمانی می‌توانیم درباره تحقق اهداف یارانه صحبت کنیم که به همان اندازه به جامعه رفاه تزریق شده باشد. مثال این موضوع می‌تواند توزیع رایگان واکسن کرونا باشد که دولت با واکسیناسیون رایگان از جلوی هزینه‌های سنگین این بیماری جلوگیری می‌کند و همزمان رفاهی هم برای جامعه ایجاد کرده‌است و این یک اثر خارجی مثبت است.

حیدری ادامه داد:‌ اما در اجرای کالابرگ اثر خارجی منفی را شاهد هستیم که با وجود ارایه یارانه در نهایت سطح رفاه مصرف‌کننده به همان نسبت افزایش پیدا نمی‌کند و این رفاه از دست رفته است. علیرغم اینکه بخشی از منابع دولتی در این بخش هزینه می‌شود، اما از آنجایی که تابع تقاضی مصرف کننده تابع ثابتی است، رفاهی ایجاد نمی‌شود و در واقع هزینه دولت در طرح کالا برگ پِرت می‌شود و عملا این طرح رفاه از دست رفته دارد و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد:‌ این اقدام ناکارایی ایجاد می‌کند و در ناکارایی هم از انجایی که تخصیص بهینه اتفاق نمی‌‌افتد،‌ اثر بهبود ملاحظه نمی‌شود.

منبع: ایلنا
  • ناشناس ارسالی در

    این یارانه سه ماه است برای ما واریز می ش ود ومتاسفانه هیچ استفاده ای ندارد واجرای تا ۱۰ درصد تخفیف دارد که فروشگاهای اون ۱۰ درصد رو هم می کشند رو جنس درواقع یه ی ارانه بلا استفاده است.

    • مسعود ارسالی در

      راست میگن دفعه اول رایگان جنس میدادن ال ان پول میخاد نصف ملت ندارن که پول بدن .م جانی باشه بهتره

  • جعفری ارسالی در

    یک طرح عالی بود ادامه بدهید گر کارشناس م یبودی به نفع ملت چاره میکردی.ازملت بپرسی د.

  • مجید ارسالی در

    کالا برگ یه طرح اشغالی بود که به هیچ درد ی نمی خورد همه استفاده برای مغازه دار بو د کالاهای بی‌کیفیت با چند برابر فیمت باز ار

  • س ی ارسالی در

    کجاش و دیدید قراره دولت 3 میلیون بحساب 9 0 درصد زیر خط فقر یارانه بریزد انها هم 5 میلیون باید روش بزارن برای خودشون و زن بچه و.... کفش و دمپایی و شورت و کت و عر قگیر و پالتو و دامن و... بخرن !!! بر پد ر و مادر تون لعنت فقط مخواید ی *** بخوری د ملت رو سرگرم کنید و...........

  • محمداسماعیل ابراهیم پور ارسالی در

    جدی جدی شدیم برگ چقندردولت،داره کاری میک نن که حتی مردم فقیری مثلا من کارم خریدوف روش اینترنتی هست،‌که معمولا همیشه تراکنش دارم دست ازاین کاخودم بردارم یکی دوماه کارنکنم تابه من کالابرگ تعلق بگیره،واسه این دولت متاسفم وقتی میبینم طرف پیش از۱۰ ۰۰برابرمن مال دارایی وثروت داره منی که ح تی نمیتونم یه خونه خوب واسه زنوبچه ام اج اره کنم داره هرماه کالابرگ میگیره ،خیلیه امثل من چنین شرایطی دارن،شماداریدبامردم چیکارمیکنید؟آیااین ریشه کن کردنه فقره یا به سمت فقروبدبختی سوق دادنه؟

  • رضا ارسالی در

    چرا اینقدر به مردم دروغ میگید.کالابرگی ک ه برا خریدش همون مقدار باید پول بدی تو س رتون بخوره.کدوم مردم راضیند؟ این طرح بدر د خلا میخوره.

  • ناشناس ارسالی در

    آخه دولت تاحالا شده یه کاری رو لااقل برا ی حفظ آبروی خود یه طرحی رو یه سال ادامه بده ، مردم شده اند آزمایشگاه آزمون‌ خطای مشتی لندهور بیسواد یه چوپان محترم هم از این باند اقتصادی دولت واقع بین تر و توا ناتره

  • لطفعلی محمدزاده ارسالی در

    باسلام صبح بخیر دريافت کالابرگ وتهیه ارزاق با عدم همکاری فروشگاه‌های معتبر هروقت برایرخرید رفتم سیستم قطع شد ه مواجه دیگر وقت خرید نداریم خواهشمندم اینقدر کاری کنید مردم ا ذیت نشوند تشکر از حسن نیت شما موفق باشی محمدزاده

  • ناشناس ارسالی در

    خرید کالا برکی فقطجنبه نمایشی تبلیعاتی د ارد هیچ اثری در وصعیت بهبود مردم ندارد فقط سر کاری است دولتی وجود ندارد همی ده دورع حقه بازی دلالی فساد مملکت افتاده دس ت اقلیتی احمق قدرت طلب سود جو

  • محمد ارسالی در

    سلام . واقعا این طرح های موقتی و تصمیم های لحظه ای غیر از اذیت وآزار روحی و روانی مردم و ایجاد تنش بین توزیع کننده و مصرف کننده نتیجه دیگری ندارد و من به عنوان فروشنده مواد غذایی اصلا این نوع توزیع کالا را در شان مردم بزگوار کشور عزیز ایران نمیدانم و از همان ابتدا بارها تلفنی این مطلب را به مسولین اداره کار منتقل کردم .

  • ایرانی ارسالی در

    مزخرف ترین کار کالابرگی کردن بود و از همه بدتر دروغگویی دولت در اینکه شرطی برای کالابرگ و فجرانه نیست و فقط می توان همان مبلغ را خرید کنند در صورتی که دروغ محض بود مخصوصا در شهرستانها و سایر استانها . و از همه ی اینها بدتر اینکه فروشگاههای خاص و متعلق به افراد خاص مجاز به انجام این کار بوده و تخلفاتشان نا معلوم .
    قطع کالابرگ کارتخوان اکثر فروشگاه های شخصی و عدم پاسخگویی و عدم رفع قطعی به نفع و افزایش فروش فروشگاههای زنجیره ای با شرط داشتن 230 تا 500 تومان در حساب هر فرد برای خرید که قطعا خیانت به کسبه و بازاریان است و کسی پاسخگو نیست و اعتنایی به کسبه و بازاریان نمی شود در حالی که بیشتر مالیات از کسبه و بازاریان گرفته می شود . و این یعنی اهمیت ندادن به آتش زیر خاکستر وسلام

  • سعید ارسالی در

    یک پاست می خریم ۷۵ هزار تومان مبلع ۵ هزار تومان آن از یارانه حساب مس شود واقعا احساس گدا بودن در مغازه به من دست داد که برای پنج هزار تومان گفتم از کارت یارنه کم کن دوزار پول می بدهید خوب دیگه از جان ما چه می خواهید ما پولی برای خرید داشتیم که محتاج یارانه بی ابروی شمادنبودیم

  • زال نژاد ارسالی در

    افرادی را میشناسم که پول نداشتند کالا برگ را بگیرند وقتی هم میپرسی میگن اگر میتونستم دومیلیون یگجا مواد غذایی خرید کنم دیگه به گالا برگ نیاز نداشتم پس این طرح خوب که نیست بسیارهم احمقانه است

  • ناشناس ارسالی در

    چند ماه پیش چند جوان دانشجو مناظره ای در تلویزیون صدا سیمای ایران بود جوان موافق دولت رییسی گفت مثلاً همین کالا برگ کار خیلی بزرگی هست و فقر و ریشه کن خواهد کرد حیف که به اون جوانک دسترسی ندارم خدا کند از بی عقلی حرف زده باشد نه از روی غرض . چون کسی که نمی‌داند و حرفی بزند هم گناه کمتری کرده و هم شاید آخر عمری بداند . ولی کسی که برای منافع شخصی حرفی زده برای پست و مقام است و هر روز بیشتر در باطلاق فرو میرود

  • ناشناس ارسالی در

    اتفاقا طرح خوب ومفیدی بودو الهی از خردا د باز شروع شود شما هم این کارشناسی گری هات رو برای خودت بگو وتو استفاده از کالا برگ نکن واز طرف مردم نظر نده

  • ناشناس ارسالی در

    سلام
    تو رو خدا یارانه رو نقدی بد ین
    همه تو درد سرن
    فروشگا ه اجحاف میکنن مردم سر در نمیارن جنس زوری باید درداریم

  • ناشناس ارسالی در

    این طرح کالا برگ یارانه فکر کدوم آدم نفه م بود. چرا از این گدا بازی و تحقیر کردن مردم دست بر نمی‌دارند. بجای اینجور کارها قیمت کالا ها را پایین نمی‌آوردند که همه بتواند استفاده بکنند. چرا دلار تک نرخ ن میکنند. تازمانیکه این سیاست‌های غلط و ای ن آدمهای به اصطلاح نخبه ولی نفهم و ناکار آمد در سیستم دولتی هستند همین گرونی و نا راحتی ها هست..

  • علی ارسالی در

    هدف این نیست که مردم سیر باشند هدف این ا ست که احساس سیری کنند همچنین هدف این نیس ت که مردم احساس رفاه کنند بلکه هدف این ا ست که از ملت ما بدبختر و گرسنه تر هم وجو د دارد و شکر گزار باشند

  • م ارسالی در

    طرح بسیار عالی بود برای ما اقشار کم در ا مد

  • محمد ارسالی در

    آدمای فقیر پول تو کارتشون نیست که همون سبد کالایی بهشون تعلق می گیره بگیرند .فقط برای قشر متوسط به بالا خوبه که براشون مهم هم نیست

  • ‌علی ارسالی در

    هر طرح نسنجیده که دولت می‌گذارد به نفع ی ک عده وضرر مردم هست هر فروشگاهی که کالاب رگ می‌دهد به‌نحوی به مردم اجحاف می‌کند و وادار به خرید اضافی می‌کند ومصرف گرای ی را درجامعه تشدید میکند

  • ناشناس ارسالی در

    سلام
    یارانه ها باید دست مصرف کنن ده نهایی برسه
    همیشه در مسیر رانت وویژه خواری وجود داره

  • ناشناس ارسالی در

    اگر تصمیم دولت برای سر وسامان دادن در مع یشت مستضعفان و قطع دست سود جویان جدی باش د در عرض یک روز این عمل محقق می‌شود ولی متعصبانه سود جویان در بدنه دولت هستند ون میگذارند

  • حسین سلجوقیپور ارسالی در

    زمانی همگی میفهمیم که خرمن کوفتن گاو نر میخواهد و مردکهن که صبح پاکه

  • رضا ارسالی در

    سلام واقعا اصلا هیج جا عدالت رعایت نمیشه اون از دویست تومن کالا و در حالی کهبه ک ارمندای شرکت نفت که حقوق چهل میلیونی میگ یرن کالای سی میلیونی میدن در حالی که به بعضی ها هیچی تعلق میگیره

  • حیدر حیرانی ارسالی در

    نوش دارو پس از مرگ سهراب خر میتواند کارشناسی کند کارشناس کجا بود من چند سال هست که با کارشناس سرکار داشتم همسان بی سواد دیگه چون اینان عملی که کار نکردن

  • حسین ارسالی در

    بابا این چه وضعشه هر روز یا بامبول میری خرید کنی یه ادا در میارن

  • محمد ارسالی در

    باسلام این کالا برگ خیلی به فقرا کمک کرد فقط فروشگاها دربلوچستان تخلف میکردند بر ای مثال برنج ده کیلویی توبازار قیمت نقدی 550هزارتومان بود ولی درفروشگاه کالابرگ 6 20هزار عرضه میشد یا روغن 2/5لیتری در باز ار قیمت 125000ودر فروشگاه کالابرگ135000 فروخته میشد اما ما راضی بودیم در روستا م رزی خانوار8نفره مبلغ1763000کالابرگ و1770 000خودم میدادم که برنج روغن قند وشکر وال بته فروشگاها بهت هرقلمی از اجناس میدادن فقط دربعضی اقلام مارک خوب نبود باتشکر وق دردانی،

  • اهواز ارسالی در

    من به عنوان فروشنده الان نزدیک 12روزه تر اکنش های مربوط به این طرح کالا برگ به حس ابم واریز نشده کجای قانون گفته شده این ق در پول مردم نگه دارند.

  • یوسف ارسالی در

    حرف های قلبمه سلمبه میزنید ولی درحقیقت ه یچی سرتان نمی شود یک مشت بی عقل بیاد تو جامع ببینید مردم مشکلاتشون کجاست یا چیه این کالا برگ شده سو استفاده یک مشت بقالی که جنس های خودشونو میفروشن میگن دو میلی ون خرید کن تا ۸۸۰ تومنوبهتتخفیف بدم شدن دزد راه سر گردنه

  • علی محمدی ارسالی در

    طرح کالا برگ به درد خود مصوبین میخورد اگ ر دولت قصد کمک به معیشت مردم را دارددهما ن مبلغ را به حساب سرپرستان خانوار واریز نماید تا خود مردم مدیریت نمایند نه اینکه برای گرفتن کالابرگ دوبرابر هم ازجیبشان به وسایلی اختصاص دهند که ضروری نیست.

  • عباس ارسالی در

    ردای تحقیر وگدایی با مدل کالابرگ ویرانه وغیره بریدن وبا وقاهت برتن ملتی دوختن که خداوند ثروتهای بیشماری را به انها هدیه کرده ووقتی ملتی با این همه نعمت در گرسنگ ی وبدبختی بماند تاوان کفران نعمتی است ک ه داشتن وقدرش را ندانستن

  • محمد ارسالی در

    کالابرگ خیلی خوب بود. این سه دوره ای که دادن

  • ناشناس ارسالی در

    مردم فلج نیستن که خودشان خرید کنن با یارانه خود مردم تفاوت را میخواد بدی با منت به میکنید کمک به قشر ضعیف شما مردم چی فرض کردید خدایی جز دروغگویی و کلاهبرداری کاری نکردید خدا لعنتشان کنه

  • وکیلی ارسالی در

    خیلی عصبانی هستم از این همه بی عدالتی و افراد بی لیاقتی که برای بررسی و تعیین تک لیف برای مردم گمارده می شوند مثلاً در ای ن طرح کالا برگ برای ما که که اجاره نشین هستیم و شوهر من بیمار و بیکار هست و فقط با حقوق بازنشستگی من گذران میکنیم شامل ن شده ولی برای فامیل و آشنا دارای خانه شخص ی ماشین گرانتر از پراید ما و حقوق و درآم د بیشتر شامل شده سامانه هم برای اعتراض ب سته است و هیچکس جوابگو نیست....

  • عباسی ارسالی در

    سلام سود کالا برگ ها به جیب مغازه دارها رفت مصرف کننده هیچ قرار بود ۱۱ قلم اقلام خوراکی به قیمت بهار ۱۴۰۱ به دستمون برسه ولی مغازه دار به قیمت روز تازه به بهانه ارز گرون شده تا تونستن روی مواد خوراکی کشیدن نه کسی رسیدگی نه نظارتی

  • ناشناس ارسالی در

    ای ک لعنت به این بی سواد زندگی تویه نهار خوردن میدونه تف توروش

  • ناشناس ارسالی در

    خدالعنتتون کنهبا این طرحتون ..راه دزدی ر اباز کردن برای بعضی ها ...برای من کالاب رگ تعلق گرفته ولی با موجودی یک ریال ..ای نست دزدی که بودجه از دولت میگیرن ولی به من نمیرسد که یک کارگرم وخونه و ماشین هم ندارم ..

  • مهدی ارسالی در

    ماکه دهک اول بودیم کالا برگ سه مرحله را دریافت نکردیم زیرا برای ما اصلاً شارژ نشد مثل سبد کالا

  • بیژن پارسا ارسالی در

    هر خیری که به مردم برسد یک عده مفت خور ش کم گنده شروع به انتقاد میکنند

  • بابک ارسالی در

    این طریقه دادن کالا برگ به درد خودشون میخوره...میگن ۸۰۰هزارتومن بایدپول نقدبدی وبعدخریدکن...یعنی چه

  • ناشناس ارسالی در

    مردم اگر پول داشتن که نیاز به کالا برگ ن بود اعصاب مردم روبان این طرح داغون کردین

  • رضوان ستاری ارسالی در

    سلام به مسولین اینکه شماقانون اجراکردیدا نداره کالابرگ هرتعدادهمان انداره پود به حساب برنیدخیلی ازمردم هیچی پول توکارتشون ندارندوقیدکالابرگ میزنندوباطل میشودمیشد این قانونوبرداریدممنونم ازهمکاری شما

  • م ارسالی در

    چرا فروشگاه‌ها مردم رو الزام به خرید چند برابری کالابرگ می‌کنند؟ مثلا خانواده ای که 5 نفره هست شاید نداشته باشه چند براب ر خرید کنه تا از کالابرگ استفاده کنه

  • محمد ارسالی در

    گوش شنوا هم نیست

  • قیصر ارسالی در

    معلوم شد سایت شما دشمن مردم است . چرا که این کالا برگ به ما خیلی دارد کمک می کند و شما رو در رو دروغ می گویید

  • م..ر ارسالی در

    والله همین کالابرگ هم هر جا میری خرید می گه باید اندازه اعتبار کالا برگت پول هم ت وحسابت باشه از مغازه خرید کنی...‌‌
    بیشتر به نفع مغازه دارها شده تا مردم شاید کسی پول اضافه نداره بده...
    ما کالابرگ فروردین رفتیم فروشگاه ام یران خرید کنیم گفتن شما ۸۸۰اعتبار کالابر گتون باید ۹۰۰تومن هم تو کارتت پول باشه ت ابتونی خرید کنی

  • فاضل ارسالی در

    کلأروشی غلط دولت نسبت به این طرح تشویقی خریدیارانه رادرپیش گرفته اونم باگروگان گ رفتن معیشت مردم واجحاف درخریدمدیریت شده ازسوی سازمانهای زیرمجموعه دولت که متاسفا نه نقطه نظرات مردم براشون اهمیت نداره.به هرصورت این طرح اجحافی به حقوق دهکهای پا یین جامعه هستش.

  • محمد ارسالی در

    آخه این چه وضعشه کالا برگ بهترینه که همون مبلغ رو به حساب خود افراد واریز بشه تا مردم خودشون بهتر بتونن خرید کنن برای ۲۲۰ تومن میبایست ۵۰۰ هزار تومن از جیب خودت خرید کنی که بتونی از کالا برگ استفاده کنی به خدا خنده داره

  • بی نام ارسالی در

    رئیسی میدونه قیمت مواد غذایی چنده به اجبار یه خانواده ی سه نفره باید دوبرابر پولی که واریز شده خرید کنه این چه کمکیه اگه مردم تو کارتشون پول نداشته باشن ویا برای موارد خاصی کنار گذاشته باشن مجبور میکنن دوبرابر پولی که ریختی خرج کنن این چه کمکی به مردمه

  • باسلام این کالا برگ همش توس دزدی کلاه برداری هست شده سلیقه ارسالی در

    با سلام این کالا برگ سلیقه ای شده هرکسی در مغازه ها یک نوع کلاه برداری میکنه،یکی پول میگیره یکی مبلغی نگه میداره، یکی می گه اینقدر خرید باید بکنی آیا دولت به آیا گفته ایجوری خرید کنند یا یک نوع دردی هس ت لطفاً فکری به حال کالا برگ بکنند،سرگرد ان شدن مردم آخرش هم باطل میشه،هیچ شخصی گ ردن نمیگیره کی دستوری را داده...با تشکر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها