|
کدخبر: 325097

پرداخت وام های خرد اعتباری میشود/محدودیت های جدید بانک مرکزی برای چک برگشتی ها

میزان اقساط معوق و چک‌های برگشتی از جمله عوامل اساسی هستند که بر اعتبار افراد تأثیر می‌گذارند.

اقتصاد پرداخت وام های خرد اعتباری میشود/محدودیت های جدید بانک مرکزی  برای چک برگشتی ها

یکی از برنامه‌های بانک مرکزی برای تسهیل گسترش تسهیلات خرد در شبکه بانکی، اصلاح مدل اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها است. این برنامه از سال گذشته آغاز شده است و طبق گفته معاون فناوری‌های نوآورانه این بانک، قرار است در امسال مدل جدید اعتبارسنجی در شبکه بانکی اجرا شود.

مسئولان بانک مرکزی قبلا گفته بودند: مدل جدید بر اساس تجربیات جهانی و با استفاده از شاخص‌های بانک جهانی و پنج شرکت معتبر بین‌المللی در زمینه اعتبارسنجی و مدل‌سازی بر اساس یادگیری ماشین تهیه شده است و نسبت به مدل قبلی بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته است.

طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۲۹ فروردین به ۲۳.۵۲ درصد رسید.

در طراحی این مدل از شاخص‌های متنوعی استفاده شده است که مواردی مانند رفتار اشخاص در بازپرداخت تسهیلات، سابقه اشخاص در پرداخت چک، سابقه محکومیت‌های مالی اشخاص، وضعیت پرداخت مالیات و حتی مواردی مانند پرداخت یا عدم‌پرداخت جرایم راهنمایی و رانندگی را می‌توان به‌عنوان مهمترین شاخصه‌های مورد بررسی برای تعیین امتیاز اعتباری برشمرد.

اما مشتریان و متقاضیان تسهیلات بانکی باید بدانند که تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی‌ بر امتیاز اعتباری آنها تاثیر منفی خواهد داشت؛ هر چه نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های صادره و مبالغ چک‌های برگشتی نسبت به مجموع مبالغ چک‌های صادره، بیشتر باشد تاثیر آنها بر کاهش امتیاز اعتباری افراد، بیشتر خواهد بود.

توصیه مهم به مشتریان بانکی این است که " اگر چک برگشتی دارید، بهتر است تلاش کنید خیلی سریع بدهی خود را پرداخت کنید زیرا تاخیر بیشتر در رفع سوء اثر چکهای برگشتی، منجر به کاهش بیشتر امتیاز اعتباری می‌گردد. در این راستا رعایت پرداخت به موقع بدهی‌ها و جلوگیری از بروز مشکلات مالی مانند چک برگشتی، می‌تواند به حفظ و افزایش امتیاز اعتباری شما کمک کند."

حمیدرضا کردنائیج؛ کارشناس مسائل بانکی با اشاره به محدودیت‌های بانکی افراد دارای چک برگشتی می گوید:️ وقتی چک شما برگشت می‌خورد، سامانه محچک ۲۴ ساعت به شما وقت می‌دهد تا چک را وصول کنید. ️ در صورت اقدام نکردن برای وصولی چک، با توجه به اولویت بندی به اندازه مبلغ چک شروع به مسدود کردن حسابهای شما می‌کند.

عدم افتتاح حساب و دریافت کارت جدید، عدم دریافت وام و ضامن شدن، عدم دریافت دسته چک و ثبت چک جدید از محدودیت‌های افرادی است که چک برگشتی دارند.

چک برگشتی، یک نوع چک است که به دلیل عدم موجودی کافی در حساب بانکی صادرکننده یا به دلایل دیگری، توسط بانک برگشت داده شده است. این به معنای عدم تسویه موفقیت‌آمیز چک توسط بانک است و ممکن است به دلیل عدم موجودی کافی، عدم تطابق امضا، تاریخ معتبر نبودن و یا دلایل دیگری اتفاق بیفتد. چک برگشتی ممکن است برای صاحب حساب بانکی هزینه‌های بیشتری نیز به همراه داشته باشد، همچنین ممکن است تأثیر منفی بر اعتبار افراد و سابقه بانکی آنها داشته باشد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها