|
کدخبر: 325115

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه صنف قنادی؛

تیر خلاص کاکائو به بازار شیرینی فروش ها / قنادها ورشکست می شوند؟

بهره مند گفت: قیمت ها در صنعت قنادی دستوری نیست و پودر کاکائو هم به صورت دستوری قیمت گذاری نمی شود. اگر بر اساس اخبار منتشر شده، قیمت کاکائو در بازار جهانی افزایش پیدا کرده باشد، بر صنعت شیرینی پزی نیز اثرگذار خواهد بود.

اقتصاد تیر خلاص کاکائو به بازار شیرینی فروش ها / قنادها ورشکست می شوند؟

قیمت گذاری شیرینی به عهده قنادی ها است و قرار بر این است هر قناد با توجه به کیفیت و رتبه بندی، محصولات خود را قیمت گذاری کند. بررسی‌ها در خصوص قیمت انواع شیرینی در سطح شهر گویای این مطلب است که در سال جاری، قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر و خامه‌ای، بسته به کیفیت، در محدوده ۱۸۵ تا ۲۵۰ هزار تومان است. قیمت شیرینی‌های دانمارکی، زبان و پاپیونی بین ۱۲۰ تا ۱۷۰ هزار تومان و قیمت کیک یزدی بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در شیرینی فروشی‌های درجه یک و دو به فروش می‌رسد.

با این تفاسیر گفته شده، خبر دیگری در مورد افزایش بی سابقه قیمت کاکائو در بازارهای جهانی نیز به گوش رسید و تخمین ها از تاثیر این افزایش قیمت بر صنعت شیرینی و شکلات خبر داد.

در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینی‌ فروشی و کافه ‌قنادی به بررسی عوامل موثر بر قیمت شیرینی و همچنین تاثیر قیمت کاکائو بر صنعت شیرینی پزی پرداخته است که در ادامه گزارش می خوانیم.

بهره-مند

گران شدن کاکائو بر صنعت شیرینی فروشی تاثیر دارد؟

علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینی‌ فروشی و کافه ‌قنادی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: وقتی مواد اولیه یک محصولی گران شود، طبیعی است که در قیمت تمام شده هم اثرگذار خواهد بود. هنوز در مورد کاکائو تغییر قیمتی را در بازار داخلی شاهد نبودیم.

وی افزود: وضعیت قیمت ها در صنعت قنادی دستوری نیست و پودر کاکائو هم به صورت دستوری قیمت گذاری نمی شود. اما اگر آن طور که عنوان شده است قیمت کاکائو در بازار جهانی رشد بی سابقه ای پیدا کرده باشد، طبیعتا این افزایش قیمت بر صنعت شیرینی پزی نیز اثرگذار خواهد بود.

رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی خاطرنشان کرد: فروردین امسال آنطور که انتظار می رفت در حوزه خرید و فروش شیرینی رونقی را شاهد نبودیم و یکی از دلایل مهم آن هم تقارن ماه مبارک رمضان با نوروز بود که صنعت شیرینی را دچار چالش کرد. همچنین از طرفی در قسمت فروش زولبیا و بامیه نیز به دلیل تقارن با ایام نوروز با کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی خرید روبرو بودیم. بنابراین قنادی ها با کاهش شدید تقاضای خرید در فروردین ماه روبرو شدند و در مقایسه با سال گذشته با ریزش فروش روبرو شدند.

بهره مند ادامه داد: در سال جدید هنوز تغییر قیمتی در مورد اقلام مورد نیاز در صنعت شیرینی پزی اعلام نشده است و همچنان با نرخ های قبلی انواع شیرینی و کیک به فروش می رسد. ولی خواه نا خواه اگر به فرض قیمت شکر یا روغن افزایش پیدا کند، بر قیمت شیرینی و کیک نیز اثرگذار خواهد بود.

کیک

دغدغه اصلی قنادان و شیرنی پزها

وی اظهار داشت: دغدغه اصلی این صنف مربوط به موضوع مالیات است. سنگینی نرخ مالیات باعث شده است که بیشتر همکاران ما دیگر توان ادامه فعالیت و همچنین رقابت در بازار را نداشته باشند. متاسفانه سال به سال هم شاهد افزایش مالیات ها هستیم. موضوع دیگر مربوط به مشکل تامین نیروی انسانی است و ما با نبود نیروی ماهر روبرو هستیم. افراد با این سطح درآمد حاضر به کار کردن در قنادی ها نیستند و ترجیح می دهند به عنوان یک راننده اینترنتی یا پیک موتوری کار کنند ولی در این شغل فعالیت نداشته باشند. کارگر تخصصی در صنف قنادی با حجم کاری سنگینی روبرو است و به ندرت می توان در این بخش نیروی با مهارتی را پیدا کرد.

بهره مند در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: کسب و کارهای آنلاین در بخش شیرینی پزی و کیک پزی به صورت کاملا مجزا و بدون نظارت اتحادیه قنادی در حال فعالیت هستند و هیچگونه نظارتی در مورد این کسب و کارها صورت نمی گیرد. اغلب افراد به اسم شیرنی و کیک خانگی، وارد این  حوزه شده اند و نه از نظر بهداشت زیر نظر هستند و نه از نظر مالیات، مبلغی را پرداخت می کنند و همچنین برای نیروهای زیر نظرشان هیچ بیمه ای نیز پرداخت نمی شود. خریداران هشیار باشند و از این کسب و کارها خرید خود را انجام ندهند به این دلیل که اگر مشکلی بابت خریدشان رخ دهد به دلیل  عدم نظارت اتحادیه، این کسب و کارها قابل پیگیری و شکایت نیستند. دولت باید برای این کسب و کارهای آنلاین تدابیری وضع کند تا فعالیت این افراد زیر نظر اتحادیه قنادی، وزارت بهداشت و اداره اماکن باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها