|
کدخبر: 32259

کارشناسان ارشد حقوقی در گفت‌وگو با گسترش بیان کردند:

چطور وکیل خوب بگیریم + نرخ قانونی حق الوکاله

به دلیل پایین بودن و به روز نبودن نرخ تعرفه، وکلا بر اساس اختیارات خود عمل می‌کنند.

اقتصاد چطور وکیل خوب بگیریم + نرخ قانونی حق الوکاله

گسترش نیوز: درحال‌حاضر به دلیل ازدیاد صدور پروانه وکالت؛ افراد زیادی به صرف داشتن لیسانس حقوق و به اسم وکیل وارد بازار کار شده اند. افرادی که برای جذب موکل به گرفتن نرخ های زیر تعرفه متوسل می شوند و عرصه رقابت را برای وکلای با تجربه تنگ می کنند. نرخ تعرفه معضل دیگری در این میان است که برخی از وکلا را به سمت تخطی از نرخ و باری به هر جهت عمل کردن می کشاند؛ وکلا نیز در این باره نظری متفاوت دارند که در این گزارش به آن می پردازیم.

حق الوکاله وکلا را قانون مشخص می‌کند یا عرف؟

کارشناس و وکیل پایه یک دادگستری در این باره به گسترش نیوز گفت: حق الوکاله وکیل تعرفه‌ای دارد که به دلیل اندک بودنش هیچ وقت طبق تعرفه محاسبه نمی‌شود.

سعید اسماعیلی ادامه داد: درحال‌حاضر طبق عرف مرسوم در جامعه، وکلا ۱۰درصد از کل مبلغ قابل وصول را درخواست می‌کنند. به طور مثال، اگر موکلی بخواهد ۱۰۰ میلیون تومان مطالبه کند وکیل از وی ۱۰ میلیون تومان به عنوان حق الوکاله می‌گیرد. این درحالیست که اگر بخواهد بر طبق تعرفه قانونی عمل نماید باید تنها ۶۰۰ هزار تومان دریافت کند.

وی اضافه کرد: از آن جا که نرخ تعرفه قانونی بسیار پایین است معمولاً وکلا به نرخ تعرفه کاری ندارند و بر اساس اختیارات خود عمل می‌کنند؛ بنابراین ضروری است که نرخ تعرفه به روز رسانی شود.

علی رغم اظهارات اسماعیلی، وکیل پایه یک دادگستری دیگری در این باره به گسترش نیوز گفت: رقم ۱۰درصد تنها طبق عرف نیست بلکه در قانون نیز به این درصد اشاره شده است؛ بنابراین این درصد رقمی قانونی و عرفی است.

رضا نوعی ادامه داد: در قانون چیزی اضافه تر از ۱۰ درصد ذکر نشده اما کمتر از آن در حد ۶ یا ۸ درصد بیان شده است. حال اگر وکیلی اضافه تر از ۱۰ درصد بگیرد تخطی نکرده و این کارش برخلاف قانون نیست زیرا طرفین می‌توانند بر سر اینکه مبلغی بیشتر بگیرند توافق کنند که در این حالت قراداد خصوصی منعقد می‌شود.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: با این که به طور قانونی تعرفه حق الوکاله۱۰درصد است اما بسیاری از وکلا ناگزیرند که به دلیل مشکلات اقتصادی مردم حتی پایین تر از تعرفه حق الوکاله خود را دریافت کنند. حالت بر عکس این قضیه نیز وجود دارد که در آن برخی از وکلا به دلیل دشوار بودن کار موکل و زمان بر بودنش به صورت توافقی اضافه تر از ۱۰درصد بگیرند؛ که در این صورت این مازاد را باید در قراداد خصوصی بنویسند و به اندازه همین مبلغ اضافه تمبر ابطال کنند.

وکلای جوان و کم تجربه در آخر صف وکالت

نوعی بیان کرد: با اینکه نرخ حق الوکاله ۱۰ درصد است اما باید این نکته را به خاطر داشت که وکلای جوان تر که هنوز شناخته نشده‌اند موفق به دریافت ۶درصد هم نمی‌شوند چه برسد به ۱۰درصد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: افزایش بی‌رویه وکیل باعث شده که موکل پرونده‌ای که قانوناً برای آن باید ۸درصد پرداخت کند را نزد وکیل جوان و کم تجربه ای ببرد که حاضر است با ۳ درصد هم کارش را انجام دهد.این درحالیست که افراد باید بدانند برای یک پرونده ساده به یک وکیل جوان با قیمتی مناسب مراجعه کنند اما اگر پرونده شان دشوار است باید از وکیلی باتجربه و با تحصیلات عالیه استفاده کنند.

پروانه وکالت شبیه گواهینامه موتور سیکلت نیست

نوعی اظهار کرد: پروانه وکالت مثل گواهینامه موتور سیکلت نیست که هر کسی خواست به آن داده شود؛ دفاع از جان و مال و شرف مردم امر بسیار خطیری است که به عنوان امین به وکیل سپرده می‌شود.

وی اضافه کرد: متأسفانه امروز در جامعه ما این گونه جا افتاده که به افراد دارای لیسانس حقوق باید پروانه وکالت داد؛ در حالی که باید این موج را مهار کرد؛ زیرا شغل وکالت بسیار مهم است و صرف داشتن لیسانس برای پذیرش این منصب کافی نیست. این نکته‌ای است که گاهی بزرگان ما در مجلس نیز به آن توجه کافی نمی‌کنند.

اسماعیلی نیز در این خصوص بیان کرد: درحال‌حاضر تعداد وکلا بسیار زیاد شده و هر کسی به راحتی پروانه وکالت می‌گیرد از این رو رقابت زیادی بین وکلا وجود دارد.

مردم قبل از اینکه دستشان زیر تیغ دادگاه برود باید وکیل بگیرند

مدیرعامل موسسه حقوقی حامی دادگستر بیان کرد: متأسفانه نگاه مردم به وکیل نگاه دادگاه رفتن است در صورتی که نباید این طور باشد که فقط از وکیل در دادگاه استفاده شود.

اسماعیلی تأکید کرد: منطقی این است که ما قبل از انجام هر معامله از یک مشاور حقوقی با نرخی کم بهره بگیریم تا دیگر نیاز به دادگاه رفتن و صرف هزینه‌های گزاف نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: مردم نباید تنها زمانی که دستشان زیر تیغ دادگاه است به سمت وکیل بروند و ما باید آشنایی با وکیل و مشاور حقوقی را در بین مردم فرهنگ‌سازی کنیم.

نوعی نیز بیان کرد: فرهنگ‌سازی غلط استفاده از وکیل؛ مهم‌ترین معضلی است که در این حوزه به چشم می‌خورد و باید در این حوزه اطلاع رسانی بیشتری شود.

بهترین طریق انتخاب وکیل

به گفته اسماعیلی‌ برای انتخاب بهترین وکیل باید به تجارب عملیاتی و میزان موفقیت وی در پرونده‌های قبلی مراجعه کرد و نباید تنها به شنیده‌های مردم اکتفا کرد؛ برای وکالت قانون را بلد بودن لازم است اما کافی نیست.

وی افزود: تجربه در این میان امری بسیار مهم است زیرا قانون به مثابه یک آچار فرانسه در دست وکیل و قاضی است. حال این که فرد مورد نظر با این آچار چه کاری می‌تواند انجام دهد بستگی به تدبیرش دارد.

مدیرعامل موسسه حقوقی حامی دادگستر تأکید کرد: متأسفانه از آن جایی که چند سالیست که سطح علمی دانشگاهامون افت کرده است؛ وکلای ما بیشتر به صورت نظری و تئوری حقوق را می‌دانند؛‌ آنها کسانی هستند که در امتحانات نظری رتبه ۱ تا کانون۱۰ دارند اما هیچ تجربه عملیاتی ندارند.

به گفته نوعی نیز، بهترین راه انتخاب وکیل، توجه به سنوات وکیل و نوع پرونده هایی که در قبل گرفته و میزان موفقیت در آن هاست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها