|
کدخبر: 86469

عموم مردم باید از ماسک استفاده کنند؟

استادیار گروه میکروبیولوژی دانشکده علوم و فناوری‌های نوین گفت: برای ویروس کرونا و بسیاری از ویروس‌ها درمانی نداریم چراکه ویروس‌ها وابسته به سلول هستند و از همین رو ساخت واکسن و درمان برای ویروس‌ها سخت است.

گسترش‌نیوز: شقایق یزدانی نیشابوری در سخنرانی علمی خود در مراسم «نگاهی به ویروس کرونای جدید» که به همت انجمن علمی دانشجویی دانشگاه علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران صبح امروز در سالن آمفی تئاتر شهید احدی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: بیش از یک ماه است که شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر دنیا مطرح شده است.

corona-1.jpg

وی درخصوص مصرف ماسک در کشور گفت: اکنون نیازی نیست مردم عادی از ماسک استفاده کنند. افراد باید فاصله یک‌متری با افرادی که علائم سرماخوردگی دارند را باید رعایت کنند.

دکترای تخصصی ویروس‌شناسی پزشکی گفت: کشور چین اقدامات زیادی از جمله تأسیس ۲ بیمارستان مجهز در مواجهه با ویروس کرونا را داده است که حتی فضای کافی را ندارد.

روش‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

وی با تأکید بر شستن درست دست‌ها گفت: افراد باید دست‌های خود را مکرر با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویند. در صورت نبود آب و صابون دست‌ها را باید با دستمال‌های الکلی ضدعفونی کنند. انسان طی یک روز بین ۶ الی ۸ بار به صورت ناخودآگاه به سمت چشم و دهان خود می‌برند.

یزدانی نیشابوری تصریح کرد: از تماس با حیوانات اهلی و دیگر حیوانات خودداری کنیم. افراد باید دهان و بینی خود را آگاه عطسه یا سرفه دیگران را بپوشانند. مردم چین باید از ماسک استفاده کنند. روز گذشته یک نفر مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند.

دکترای تخصصی ویروس شناسی پزشکی گفت: استفاده از ماسک‌های n۹۵ برای ویروس کرونا مناسب است. اکنون بیمارستان‌های کشور آماده باش هستند.

وی بیان کرد: ماسک‌های جراحی تنها ۲ ساعت و ماسک‌های n۹۵ تنها ۸ ساعت کارایی دارند برای دور انداختن ابتدا آنها را باید در یک پلاستیک قرار دهید و پس از آن در سطل زباله دردار بگذاریم.

یزدانی نیشابوری وی با اشاره به توصیه وزارت بهداشت برای کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا اذعان کرد: پوشاندن بینی و دهان هنگام عطسه یا سرفه، خودداری از تماس و نزدیک شدن به افرادی که علائمی شبیه آنفلوآنزا و سرماخوردگی دارند و... از جمله توصیه‌های این وزارت‌خانه است.

این استادیار گروه میکروبیولوژی دانشکده علوم و فناوری‌های نوین خاطرنشان کرد: درمان برای ویروس کرونا و بسیاری از ویروس‌ها نداریم؛ ویروس‌ها وابسته به سلول هستند از همین رو ساخت واکسن و درمان برای ویروس‌ها سخت است زیر امکان آسیب به سلول است.

وی ادامه داد: تاکنون یک هزار و ۷۰۰ نفر افراد حوزه پزشکی دچار ویروس کرونا شده‌اند. طی دو روز اخیر تعداد افراد آلوده‌های ویروس جهانی چندهزار نفر افزایش یافت زیرا معیارهای تشخیص و سنجش خود را تغییر داد. امروزه در چین کسانی که علائم و بالینی داشته باشد را به عنوان افراد آلوده‌شدگان ویروس کرونا شناخته می‌شود.

یزدانی نیشابوری با اشاره به سخنان ویروس کرونا طی روزهای اخیر گفت: حدود سه هفته اقدامات لازم برای جلوگیری از مبتلا به ویروس کرونا در کشور صورت گرفته است. تنها راه شیوع شکست کرونا همبستگی بین تمام کشورهای سراسر دنیا است.

این استادیار گروه میکروبیولوژی دانشکده علوم و فناوری‌های نوین بیان کرد: طی سال‌ها ممکن است هزاران نفر در اثر بیمارهای عفونی جان خود را از دست بدهند؛ از همین رو نمی‌توان گفت ویروس کرونا در کشور وجود دارد.

وی افزود: در دی و بهمن ماه امسال ۲ دستورالعمل کشوری کرونا ویروس جدید توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور ابلاغ شده است و تمام ارگان‌های بهداشتی کشور در حالت آماده‌باش قرار دارند.

یزدانی نیشابوری با اشاره به شایعاتی که در خصوص ویروس کرونا در کشور گفت: کشور در حالت آماده‌باش قرار دارد و نباید به اخبار منتشر شده در فضای مجازی استناد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها