|
کدخبر: 322447

سبد معیشت / حقوق کارگران / وزارت بهداشت

خبر مهم از سبد معیشت این خانوارها / حقوق ها بیشتر می شود؟

با توجه به داده‌های غذایی وزارت بهداشت، که براساس گفته‌های فعالان کارگری، مقدار کالری مصرفی روزانه افراد را به طرز قابل توجهی کاهش داده است، رقم سبد معیشت حداقلی خانوارهای کارگری به ۲۳ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان رسیده است.

اقتصاد خبر مهم از سبد معیشت این خانوارها / حقوق ها بیشتر می شود؟

اگرچه تاریخ بیستم اسفند فرا رسیده است اما هنوز محاسبات جدی درباره سبد معیشت خانوارهای کارگری (که موضوع بند دوم ماده ۴۱ قانون کار است) در کمیته مزد زیر نظر شورای عالی کار آغاز نشده است. فعالان کارگری این تأخیر طولانی را نشانه‌ای روشن از تلاش دولت برای "تعیین دستوری دستمزد" می‌دانند. این در حالی است که در سال‌های گذشته، قبل از آغاز ماه اسفند، رقم سبد معیشت خانوار نهایی مشخص می‌شد.

بر طبق یک روال همیشگی، محاسبه‌ی سبد معیشت خانوارهای کارگری با اعمال ضریب بر سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های خانوار صورت می‌گیرد؛ به عبارت دقیق‌تر، هیچ زمان در سبد معیشت، وزن مولفه‌هایی مانندِ مسکن، آموزش و درمان، «واقعی» نیست و بدیهی‌ست که اگر وزن مولفه‌های تاثیرگذار به خصوص مسکن به صورت واقعی دیده شود، نرخ سبد معیشت بسیار بالاتر خواهد بود.

در هر حال امسال در نشست ۱۶ اسفندِ کمیته مزد، وزارت بهداشت از سبد غذاییِ جدید خود رونمایی کرد؛ این سبد غذایی با نمونه‌های قبلی خود از منظر میزان کالری و اقلام مصرفی تا اندازه‌ای تفاوت دارد؛ اما سوال اینجاست که با در نظر گرفتن سبد غذایی وزارت بهداشت، نرخ سبد معیشت خانوارهای کارگری چند است؟

فرامرز توفیقی، فعال کارگری، براساس سبد اعلامی وزارت بهداشت؛ محاسباتی انجام داده است؛ او در مورد این سبد می‌گوید: جدول سبد غذائی اعلامی برای بهتر شدن شرایط تغذیه دستوراتی داده است از جمله مصرف نان سبوسدار، مصرف ماهی و توت و کشمش و انجیر که در محاسبات قیمت بر اساس آمار اعلامی مرکز آمار بهمن ۱۴۰۲ در محاسبه دخیل شده است. او با استناد به سبد غذایی وزارت بهداشت و داده‌های تورمی بهمن‌ماه به سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های زیر رسیده است:

اقلام-اساسی-1

با استناد به داده‌های این جدول، مصرف خوراکی‌های ماهانه یک خانوار متوسط ۳.۳ نفری از فرمول زیر به دست می‌آید:

۳۰ * ۳۰۵۳۰۷۴= ۹۱۵۹۲۲۲۰ ریال

در واقع، سبد خوراکی‌های خانوار کارگریِ ۳.۳ نفره، بر مبنای سبد غذایی وزارت بهداشت و با استناد به داده‌های تورمی بهمن‌ماهِ ۱۴۰۲ رقم ۹ میلیون و ۱۵۹ هزار تومان است.

حال نوبت محاسبه سبد معیشت کلی براساس نرخ سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های خانوار است؛ توفیقی با بیان اینکه «مطابق اعلام مرکز آمار ایران، سهم خوراکی‌ها در هزینه‌های زندگی برای دهک چهارم (دهکی که غالب کارگران متعلق به آن هستند)، ۳۸.۹ درصد است» سبد معیشت خانوارهای کارگری متوسط را براساس فرمول زیر به دست می‌آورد:

۲۳۵۴۵۵۵۷۹ = ۳۸.۹ /۱۰۰ *۹۱۵۹۲۲۲۰

به این ترتیب با استناد به سبد غذایی وزارت بهداشت که به گفته فعالان کارگری، میزان کالری مصرفی روزانه افراد را به میزان معناداری کاهش داده، رقمِ سبد معیشت بسیار حداقلی خانوارهای کارگری، ۲۳ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان است.

توفیقی اضافه می‌کند: سبد معیشت ۱۴۰۲ که در بهمن و اسفند سال قبل در شورای عالی کار محاسبه شد، ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت داشت؛ درنتیجه مابه‌التفاوت دو سبد همین الان، ۹۶۴۵۵۵۷۷ ریال است؛ در واقع در همین چند ماهِ گذشته، هزینه‌های زندگی خانوارهای کارگری بیش از ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

او با بیان اینکه «طبق داده‌های فوق، هزینه‌های حداقلی زندگی در بهمن ماه امسال، ۲۳۵۴۵۵۵۷۹ ریال است» افزود: حقوق دریافتی کارگران به شرط واریز تمام مزایای مزدی برای یک خانوار ۳.۳ نفره، ۷۹۹۸۳۶۰۴ ریال است؛ در نتیجه در بهمن ماه، دستمزد کارگران فقط ۳۳.۹۷ درصد سبد معیشت را پوشش می‌دهد و قدرت پوشش دستمزد، تنها ۱۰.۲ روز است؛ در واقع کارگران حداقل‌بگیر با دستمزدی که می‌گیرند، بیش از ۱۹ روز ماه جیب‌شان کاملاً خالی‌ست!

 ۲۳ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان، تفاوت بسیار معناداری با دستمزد کارگران دارد؛ کارگری که هزینه‌های حداقلی زندگی‌‌اش در بهمن‌ماه، بی‌شک از ۲۳ میلیون تومان خیلی بیشتر است، نزدیک ۸ میلیون تومان حقوق ماهانه دارد آنهم با احتساب بن خواربار، حق مسکن و حق اولاد و به شرط اینکه کارفرما تخلف نکند و همه‌ی این مزایای مزدی را به کارگر پرداخت کند.

 با این حال، به گفته توفیقی، سبد غذایی وزارت بهداشت، یک سبد انتزاعی و ایستاست و نمی‌تواند ترجمان ملموسی از نیازهای خوراکی واقعی خانوارهای کارگری باشد: «این سبد فاقد پویایی است و سبدی ایستاست. بدین معنا که برای فراهم آوردن خوراک خانوار، اقلام مختلفِ این سبد باید فراوری شده و به معنای واقعی به غذا تبدیل شود؛ از سوی دیگر برای فراوری غذاها مواد بسیار زیادی لازم است که در سبد انستیتو تغذیه‌ی وزارت بهداشت، نیامده است، موادی همچون ادویه‌ها، چاشنی‌ها و ترشی‌ها. نکته دیگر، عدم محاسبه نوشیدنی‌ها در این سبد است که خودش سهم ۰.۸۹ درصدی در سبد دارد اما در جدول هزینه‌ها، هیچ خبری از آن نیست».

او البته تاکید می‌کند «بعید به نظر می‌رسد که در مذاکرات مزدی شورای عالی کار، همین سبد قلب شده و غیر واقعی نیز مبنا قرار بگیرد، به احتمال زیاد بازهم به سراغ دستوراتِ از بالافرموده‌ی دولت برای افزایش دستمزد می‌روند، بازهم روی رقم ۲۰ درصد چانه خواهند زد، در حالیکه صد درصد افزایش مزد بازهم از سبد معیشت بسیار حداقلی کمتر است....».

صد درصد افزایش دستمزد، به شرطی که تمام مزایای مزدی نیز همپای پایه مزد ۱۰۰ درصد زیاد شود، حقوق دریافتی یک خانوار ۳.۳ نفره را به حدود ۱۶ میلیون تومان می‌رساند، با این افزایش که در نهادی به نام شورای عالی کار بعید است به ثمر برسد، بازهم دستمزد کارگران ۷ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان کمتر از سبد تنزل‌یافته‌ی بهمن ماه است. برای رسیدن دریافتیِ امروزِ کارگران به سبد معیشتِ ۲۳ میلیون و ۵۴۵ هزار تومانی به ۲۸۰ درصد افزایش دستمزد نیاز است. حالا باید پرسید در چنین شرایطی، چطور وزیر کار و دولتی‌ها روی ۲۰ درصد افزایش دستمزد در رسانه‌ها مانور می‌دهند، هدف‌شان از پروپاگاندایی این‌چنین خلاف واقعیت چیست؟!

منبع: ایلنا
  • بازنشسته ارسالی در

    تمام این جلسه جلسه بازیها فیلمه..این دول ت هیچ اعتقادی به قانون و قانونمداری ندا ره...این وزیر که دم از س جانبه گرائی و ش رکای اجتماعی و اینها میزنه همه اش کشکه ، ،وزارت کار مثل سال قبل بر خلاف قانون کار ،،خودش رأساً میزان افزایش حقوق کارگران ر و تقریبا به اندازه کارمند ها تعیین کرده ،حالا هی جلسه میگیرن تا شب عید و بعدش هم ون عدد رو اعلام می‌کنه. والسلام..

  • ناشناس ارسالی در

    سلام .من کارگرم ماهی 9میلیون تومان اجاره خانه میدهم ؟ از مرگ خودم بابت گرسنگی نم ی‌ترسم . ولی دولت ایران را نفرین میکنم . چون مادرم گناه داره به علت گرسنگی بمیرد ‌.واینکه چرا سازمان تامین اجتماعی از حق وق بازنشستگان بدون اجازه آنها کم کرد

  • ناشناس ارسالی در

    ما چند هزار کارگر در شرکتی بطور یکپارچه متحد شدیم اگر افزایش دستمزد ۱۴۰۳ مانند ۴۰۲ باشد اعتصاب خواهیم کرد و تلاش میکنی م آن را به کل ۱۵ میلیون کارگر گسترش دهیم .
    ظاهرا اینطور که مشخصه ما کارگران باید خودمون جهت احقاق حق و حقوق مون آست ین بالا بزنیم و وارد گود شویم. اینکه نمی شه مسئولین و نمایندگان خودشون حقوق های ص د میلیونی بگیرند. اما کارگر بدبخت اگر ۱ ۰ میلیونم بگیرن باعث تورم میشه!!!!
    جم کنین یی شرفا... بوی گند دزدی ها و اختلاس های کلان تون کل دنیا ور داشته. صولت مرتصوی وزیر نابکار و بی مصرف ک ه سال قبل شاهد دروغگویی اش در خصوص ترمیم مزد کارگران در شش ماه دوم سال بودیم. هم ه دیدن این آقا سال قبل با دروغ و حیله گر ی از نمایندگان کارگری امضا گرفت. به هیچک دوم از وعده هاش عمل نکرد.
    این **** ** امسال هم با تلف کردن زمان بدون دلیل ج لسات تعین دستمزد ۱۴۰۳ رو عقب میندازه و به نفع کارفرما داره زمان
    میخره! فرصت سوزی میکنه با ایجاد محدودیت زمانی میخواد کارگران را در مقابل عمل انجام شده قرار بده.
    او مانند سال قبل تلاش د ارد تا پایان سال پرونده دستمزد کارگران ب سته شود. زمانی تا پایان سال باقی نمونده و این یعنی با تمام قدرت تلاش میکنه فرصت چانه زنی رو از نمایندگان کارگری میگیرد‌.
    اما آقاصولت مرتضوی ! کور خوندی. ا مسال اعتصابات کارگری راه خواهیم انداخت ک ه تا اخر عمرت نمانده ات فراموش نکنی. ازو ن نوع اعتصاباتی که قطعا یکی از نتایجش ا ستیضاح شما،جناب
    صولت خان خواهد بو د

  • بازنشسته ارسالی در

    باسلام لعنت به اون وزیر بهداشت ومجموعه زیر دستانش سبد معیشت که تعیین کردند سئوال دارم که گوشت با استخوان حساب کردند ومرغ وماهی همین طور تورم توی کشور نگاه کننن چقدر شد نفس ملت را گرفتید ننگ برشما باشد

  • ایرانی ارسالی در

    هیچ هدفی ندارند. فقط نمفهمند.

  • ناشناس ارسالی در

    اقایان گروه کارگری خواهشا زیادی زحمت نکش ید این دولت برده داری اقای رییسی به هیچ وجه اجازه نخواهد دادکه کارگران روی خوش ب بیند

  • جان به لب ارسالی در

    حساب و کتابتون روی کاغذ عالیه،ولی صد افس وس که .......

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها