|
کدخبر: 319595

فروش اینترنتی دارو/داروخانه/داروسازان

علت صف طولانی این داروخانه ها چیست؟

در شرایطی که زمان انتظار برای دریافت دارو از داروخانه‌ها معمولاً ۳۰ دقیقه است، مدیر داروخانه هلال احمر اظهار داشته است که مشکلاتی مانند قطعی موقت سامانه‌های بیمه و وزارت بهداشت، همچنین قطع و کندی اینترنت، عواملی هستند که باعث شلوغی در این داروخانه می‌شوند.

اقتصاد علت صف طولانی این داروخانه ها چیست؟

وقتی خودتان یا عزیزانتان بیمار هستند، هر کاری سخت می‌شود؛ مثلاً رفتن به مطب پزشک، گرفتن دارو، مراجعه به آزمایشگاه و غیره. باید تصور کنید که معطل ماندن در مطب دکتر و گرفتن دارو از داروخانه نیز بسیار سخت‌تر است.

حال اگر دارو خاص و تک نسخه‌ای باشد، کار سخت‌تر است؛ در بیشتر مواقع داروخانه‌هایی که آن را عرضه می‌کنند، برای تحویل دارو نیازمند تاییدیه هستند که آن هم زمان بر است؛ البته این معطلی‌ها محدود به داروهای خاص نمی‌شود. گرفتن داروهای غیرخاص از داروخانه‌های دیگر نیز در بسیاری از اوقات ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زمان می‌برد که شاید تعدد مراجعه کنندگان به داروخانه و ضرورت اخذ تاییدیه از جمله این دلایل باشد.

در روزهای گذشته تصویری از شلوغی داروخانه هلال احمر و انتظار مردم برای گرفتن دارو در فضای مجازی منتشر شد؛ فراز امامی مدیر داروخانه هلال احمر در این باره اظهار داشت:‌ به طور معمول در ماه‌های بهمن و اسفند با مراجعه کنندگان بیشتری مواجه می‌شویم؛ در بهار، تابستان و پاییز هر میزان نسخه داشته باشیم در زمستان تقریبا ۱.۵ برابر افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر برخی مشکلات هم وجود دارد که باعث این تاخیر در عرضه دارو می‌شود.

وی یکی از دلایل اصلی شلوغی در داروخانه را شلوغی سایت‌ها و سامانه‌های بیمه‌ و یا سایت وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: بارها شاهد قطعی این سایت از ۱۵ دقیقه تا بیش از یک ساعت هستیم که این اتفاق سبب کندی در ارایه خدمات به مردم می‌شود.

امامی با اشاره به بازسازی داروخانه و در نتیجه افزایش صندوق‌های تحویل دارو گفت: در نتیجه این نوسازی ۳۰ درصد مراجعه کنندگان ما افزایش یافته است همین مساله هم باعث شده که زمان انتظار مراجعان بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه این داروخانه ۱۹ باجه دارد، اظهار داشت: داروخانه هلال احمر روزانه پذیرای یک هزار و ۴۰۰ مراجعه کننده بوده و زمان معطلی برای دریافت دارو در شرایط عادی حدود ۳۵ تا ۴۰ دقیقه است.

مدیر داروخانه هلال احمر این نکته را یادآور شد که مدت زمان انتظار در این داروخانه در مقایسه با دیگر داروخانه‌ها زیاد نیست و اگر مشکلات سایت و اینترنت هم وجود داشته باشد، این مدت انتظار بیشتر هم می شود.

بازار کار داروساز، فقط داروخانه نیست/ ظرفیت داروخانه‌ها تکمیل شده

هادی احمدی  به مشکلاتی که داروسازان و داروخانه‌ها با آن روبرو هستند، اشاره کرد و افزود: هر سال تقریباً ۲۰۰۰ فارغ التحصیل از دانشکده‌های داروسازی کشور می‌شوند و به جمع داروسازان ایران اضافه می‌شوند. البته برخی نیز در خارج از کشور مدرک داروسازی خود را دریافت می‌کنند و پس از اعتبارسنجی، به عنوان داروسازان داخل کشور محسوب می‌شوند.

وی با عنوان این مطلب که ۳۳ هزار داروساز در کشور داریم، ادامه داد: در حال حاضر، ۱۶ هزار داروخانه در سراسر کشور فعال است.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران، با انتقاد از تصویرسازی برنامه هفتم توسعه کشور برای داروسازان، گفت: بر اساس مصوبه برنامه هفتم توسعه، می‌بایست در پایان این برنامه که البته هنوز شروع نشده است؛ به ازای هر ۵۰۰۰ نفر جمعیت کشور یک داروخانه وجود داشته باشد.

احمدی توضیح داد: همین الان هم در برخی از نقاط کشور، از برنامه هفتم جلو هستیم؛ به طوری که در تهران به ازای هر ۳۷۰۰ نفر جمعیت یک داروخانه تأسیس شده است. بنابراین، می‌بینیم که از برنامه جلو هستیم.

وی در عین حال به این نکته اشاره کرد که در برخی استان‌ها مثل سیستان و بلوچستان، به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک داروخانه وجود دارد.

احمدی در پاسخ به این سوال که چرا شاهد این اختلاف در تأسیس داروخانه در استان‌های مختلف کشور هستیم، گفت: متأسفانه هرچه از مناطق برخوردار کشور دور می‌شویم، این وضعیت بیشتر مشاهده می‌شود. زیرا، خیلی از داروسازان ترجیح داده‌اند در مراکز استان‌ها و مناطق برخوردار کشور داروخانه تأسیس کنند.

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران ادامه داد: اگر جمعیت کشور را ۸۵ میلیون نفر در نظر بگیریم، در حال حاضر به ازای هر ۵۵۰۰ نفر یک داروخانه وجود دارد که نزدیک به مرز مورد تصویب در پایان برنامه هفتم است.

وی با انتقاد از شیوه آموزش در رشته‌های پزشکی و داروسازی، گفت: مشکلی که در بحث آموزش وجود دارد، این است که پذیرش و فارغ التحصیلی در رشته داروسازی بدون پیش بینی برای آینده شغلی این افراد صورت می‌گیرد؛ در واقع، هیچ فکری برای اشتغال فارغ التحصیلان نشده است.

احمدی افزود: با این روند در امر آموزش، نخبه‌های کشور در رشته‌های مختلف از جمله داروسازی، بعد از فراغت از تحصیل، مهاجرت می‌کنند و عملاً، سرمایه‌های کشور در کشورهای دیگر مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

وی با عنوان این مطلب که با ارجاع ۹۰ درصد داروسازان به داروخانه‌ها در واقع آدرس غلط به آنها می‌دهیم، گفت: متأسفانه این تفکر که داروساز فقط باید داروخانه تأسیس کند، اشتباه است. زیرا، داروسازان می بایست در بیمارستان‌ها، کارخانجات داروسازی و سایر عرصه‌ها و حوزه‌های مربوط به داروسازی مشغول فعالیت شوند.

احمدی تاکید کرد: بازار کار داروساز، فقط داروخانه نیست. در حالی که در برخی از شرکت‌های داروسازی، شاید تعداد داروسازان به تعداد انگشتان دست هم نرسد.

وی افزود: ما باید به فکر آینده شغلی داروسازان باشیم، زیرا؛ ظرفیت داروخانه‌ها تکمیل شده است.

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران، با عنوان این مطلب که اغلب داروخانه‌های تازه تأسیس دچار مشکل نقدینگی هستند، گفت: تأسیس داروخانه، اول مشکلات داروسازان است.

وی با اشاره به طلب ۲۶ هزار میلیارد تومانی داروخانه‌ها از بیمه‌ها، افزود: مشکل نقدینگی داروخانه‌ها، باعث انباشت ۱,۳۰۰ میلیارد تومان چک برگشتی شده و داروخانه‌های قدیمی هم درگیر این مشکلات هستند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها