با نزدیک شدن به روزهای پایانی خرداد ۱۴۰۴، بازنشستگان تأمین اجتماعی چشمانتظار واریز حقوق ماهانه و تسویه معوقات افزایش حقوق فروردینماه هستند. سازمان تأمین اجتماعی با وعده حفظ نظم در پرداختها، از برنامهریزی برای واریز بهموقع حقوق و معوقات خبر داده، اما تأخیرهای گذشته و مشکلات سامانه صدور فیشهای حقوقی، نگرانیهایی را برای بازنشستگان به همراه داشته است.
ادعای مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره افزایش حداقل یکمیلیونی متناسبسازی، با واکنشهای گسترده بازنشستگان مواجه شده است؛ بسیاری از آنها با ارائه فیشهای حقوقی، نشان دادهاند که این افزایش حتی به نصف مبلغ ادعایی هم نرسیده است.
با نزدیک شدن به روزهای پایانی خرداد، بازنشستگان تأمین اجتماعی در انتظار واریز حقوق ماهانه و معوقات افزایش حقوق فروردینماه ۱۴۰۴ هستند. سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر حفظ نظم در پرداختها، زمانبندی مشخصی برای واریز حقوق اعلام کرده و خبرهای امیدوارکنندهای درباره تسویه معوقات ارائه داده است.
بازنشستگان کارگری در حالی روزهای میانی خرداد را پشت سر میگذارند که هنوز خبری از صدور فیشهای حقوقی و پرداخت مستمری نیست. در شرایطی که بسیاری از این خانوادهها با مشکلات معیشتی دستوپنجه نرم میکنند، تأخیر دهروزه در پرداختها به بحرانی جدی برای معیشت آنها تبدیل شده است. از سوی دیگر، اخبار مربوط به آغاز پرداخت مرحله دوم وام ضروری ۵۰ میلیونی نیز از سوی منابع رسمی تکذیب شده است.
در حالی که مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با قاطعیت از افزایش حداقل یک میلیون تومانی حقوق بازنشستگان در قالب متناسبسازی خبر داده، فیشهای حقوقی بازنشستگان روایت دیگری دارند: افزایشی که برای بسیاری از آنها به زحمت به چند صد هزار تومان رسیده و حالا موجی از اعتراض و ناامیدی را میان بازنشستگان به راه انداخته است.
در حالی که مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اطمینان از افزایش حداقل یک میلیون تومانی متناسبسازی حقوق بازنشستگان در سال جاری سخن گفته، گزارشها و فیشهای حقوقی ارسالی از سوی خود بازنشستگان نشان میدهد که برای بسیاری از آنها این افزایش بهزحمت به چند صد هزار تومان رسیده است؛ موضوعی که حالا به نارضایتی و اعتراض علنی بازنشستگان دامن زده است.
در نخستین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۴، سید حمید پورمحمدی با ارائه گزارشی از عملکرد معاونتهای مختلف این سازمان، بر اهمیت اجرای دقیق برنامه هفتم توسعه، تقویت تولید ملی، بهبود خدمات درمانی بازنشستگان، و ارتقای نقش استانها در نظام تصمیمگیری کشور تأکید کرد.
در حالی که پرداختیهای مناسبتی همچون عید قربان برای کارکنان شاغل نیروهای مسلح انجام شده، بازنشستگان این نهاد همچنان در بیخبری و بینصیب از این مزایا هستند؛ موضوعی که به گفته فعالان صنفی، به رویهای ناعادلانه و تبعیضآمیز در پرداختهای رفاهی تبدیل شده است.
با گذشت چند ماه از واگذاری بانک رفاه کارگران به دولت، صدای اعتراض از دل بزرگترین نهاد بیمهای کشور، سازمان تامین اجتماعی، بلندتر از همیشه به گوش میرسد. کارشناسان و نمایندگان کارگری معتقدند این واگذاری نهتنها سوددهترین دارایی سازمان را از آن جدا کرده، بلکه در روند پرداخت مستمریها، مدیریت نقدینگی و خدمات درمانی نیز اختلال ایجاد کرده است. علیرضا محجوب، عضو هیات امنای تامین اجتماعی، در گفتوگویی تفصیلی از پیامدهای این تصمیم، تلاشها برای بازگرداندن بانک و تعهد به حمایت از حقوق بازنشستگان پرده برداشت.
با وجود آنکه هنوز دو هفته تا پایان ماه باقی مانده، نگرانیها در میان جامعه بازنشستگان نسبت به نحوه و زمان پرداخت حقوق، شدت گرفته است. تأخیرهای گذشته در واریز مستمریها، همراه با ابهام در اعلام جدول دقیق پرداختها، باعث شده تا بسیاری از بازنشستگان با نگرانی از تامین هزینههای معیشتی خود، روزهای پراضطرابی را سپری کنند.
سازمان تامین اجتماعی در گرداب بحران نقدینگی گرفتار شده است؛ تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان، کاهش خدمات درمانی و رفاهی، و بدهیهای انباشته دولت، این صندوق بینالنسلی را به لبه پرتگاه کشانده است. مدیریت ناکارآمد، حیفومیل منابع در شرکتهای شستا و بیتوجهی دولت به تعهداتش، کارگران و بازنشستگان را در تنگنای معیشتی قرار داده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت کامل و بهموقع کسورات حقوق بازنشستگان در اردیبهشتماه ۱۴۰۴ خبر داد. این کسورات شامل حق بیمه پایه درمان، اقساط بانکی و تعاونیها بوده و هیچگونه بدهی معوقی در این زمینه باقی نمانده است.
در حالی که پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری طبق روال همیشگی در پایان خرداد انجام میشود، مستمریبگیران تأمین اجتماعی همچنان با ابهام در زمان واریز مواجهاند؛ اما خبر خوب اینکه معوقات فروردینماه نیز قرار است همزمان با حقوق خرداد پرداخت شود.
شورای حقوق و دستمزد با تصویب افزایش فوقالعاده ویژه ۵۰ درصدی برای فرهنگیان، نوید بهبود چشمگیر وضعیت مالی این قشر زحمتکش را داد؛ افزایش حقوقی که از اول خرداد ۱۴۰۴ برای فرهنگیان شاغل و بازنشسته اعمال خواهد شد. این تصمیم مهم، گامی موثر در جهت جبران تورم و ارتقای عدالت پرداختها محسوب میشود و بازنشستگان فرهنگی میتوانند انتظار افزایش قابل توجهی در حقوق خود داشته باشند.
مدیرکل تامین اجتماعی فارس از پرداخت مابهالتفاوت حقوق فروردینماه بازنشستگان همراه با حقوق خردادماه خبر داد و اعلام کرد که افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۴ نسبت به سایر صندوقهای بیمهای بالاتر بوده است.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از تسویه معوقات ششماهه بازنشستگان فرهنگی تا پایان خردادماه و واریز رفاهیات تا سقف دو میلیون تومان به مناسبت اعیاد برای معلمان شاغل و بازنشسته خبر داد. این اقدامات در راستای بهبود وضعیت مالی فرهنگیان و اجرای بخشنامه مزایای جانبی کارکنان دولت انجام میشود.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اعلام رسیدن نسبت بیمهپرداز به مستمریبگیر به مرز بحران، از کسری ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی در سال پرده برداشت؛ وضعیتی که در صورت نبود اصلاحات ساختاری، میتواند پرداخت حقوق بازنشستگان را حتی با تأخیر چند ساعته با چالش جدی مواجه کند.
واگذاری بانک رفاه کارگران به دولت و بخش خصوصی، زخمی کهنه بر پیکر کارگران و بازنشستگان است که هنوز التیام نیافته است. حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، با انتقاد تند از این واگذاری، از آغاز موج جدیدی از اعتراضها و تلاش برای بازگرداندن بانک به سازمان تأمین اجتماعی خبر میدهد.