وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که برجام یک توافق جهانی و گواه این حقیقت است که پیروان سیاستهای فشار در نهایت به این نتیجه رسیدهاند که چنین سیاستهایی کارگر نیست؛ بنابراین امریکا نیز باید در مواضع خود نسبت به این توافق بینالمللی تجدیدنظر کند.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: «محمدجواد ظریف» هنگام ورود به نیویورک در جمع خبرنگاران در واکنش به تصمیم دولت ترامپ به تایید دوباره پایبندی ایران نسبت به برجام گفت: توافقنامه هستهای یک توافقنامه همهجانبه و جهانی است که درپی سالها گفتوگو و مذاکره حاصل شده است. ظریف افزود: آنهایی که این فشارها را بر ایران وارد آوردند؛ دیدند که اینگونه فشارها نتایجی را که بدنبالش هستند در بر نخواهد داشت و در پایان کار به این نتیجه رسیدند که این توافق بهترین دستاوردی است که میتوان به آن رسید و همانطور که طبیعت مذاکرات همهجانبه است دیدیم که همه طرفین این مذاکرات به آنچه که بدنبالش بودند رسیدند. وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: در این مرحله انتظار ما این است که همه طرفین این مذاکره به تعهدات خود پایبند بمانند اما متاسفانه تاکنون مشاهده کردیم که امریکا در حدی بسیار نازل این توافقنامه را قبول داشته و به آن پایبند مانده است و با رویکردها و سیاستهای نادرست خود قادر به احترام و حمایت از روح این توافقنامه نبوده و در نتیجه به ایران این اجازه را نداده تا به حد کامل از منافع این توافقنامه بهصورتی که باید بهره ببرد . ظریف گفت:معتقدیم که سران امریکا باید در برخورد با این توافقنامه تجدیدنظر کنند چون که در غیر این صورت به دوام این توافقنامه کمکی نخواهد کرد. وزیر خارجه کشورمان همچنین شرکت در نشست توسعه پایدار در مقر سازمان ملل متحد را از اهداف سفر خود به نیویورک برشمرد. وی یادآورشد:ایران براساس باورهای فرهنگی و مذهبی خود حتی پیش از تصمیمگیریها و مباحثاتی که به نتایج فعلی درباره توسعه پایدار منجر شده در بسیاری از زمینهها و برای اهداف 17 گانه توسعه هزاره برنامههایی را در دست تنظیم و اجرا داشته که لازم است آنها را به اطلاع کشورهای دیگر و جامعه بینالمللی برساند. ظریف توضیح داد: در حاشیه این نشستها دیدارهایی را با شخصیتهای فرهنگی، اندیشکدهها و سایر نهادها و شخصیتهای تاثیرگذار در افکار عمومی در برنامه دارم تا از این راه نکتهها و مسائلی را که به نا آرامیهای منطقه خاور میانه منجر شده و حتی کشورهای متحد در این منطقه را در مقابل یکدیگر قرار داده است به گوش جهانیان برسانیم.وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا در این سفر با سیاستمداران غربی، اعضای کنگره و یا وزیر خارجه امریکا دیدار و گفتوگوهایی خواهد داشت؟ گفت: هیچ برنامهای در اینباره درنظر گرفته نشده است. وی ادامه داد:ما پیشتر با برخی از سیاستمداران امریکایی از جمله وزیر خارجه پیشین امریکا فقط در محدوده توافق هستهای صحبتهایی داشتهایم اما در این سفر چنین قصدی نداریم و چنین برنامهای هم درنظر گرفته نشده است. وزیر خارجه کشورمان درباره توافق میان روسیه، اردن و امریکا بر سر آتش بس در جنوب غربی سوریه و موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال چنین توافقی گفت: تهران همواره خواستار پایان درگیریها و اتحاد همگانی برای مقابله با تروریسم و گروههای تروریستی نظیر داعش و جبههالنصره بوده تا بتوان به این بحران که موجب هرج و مرج در منطقه شده خاتمه داد.ظریف گفت: اکنون همه تلاش ما این است آتشبس جامعی که در همکاری با روسیه و ترکیه در نشستهای آستانه برای آن تلاش کردهایم بهطور فراگیر و کامل به اجرا در آید تا بتوان زمینه را برای کمک رسانیهای انساندوستانه و پایان دادن به رنج و مشقت مردم سوریه فراهم کنیم.