مدیرکل حفاظت محیطزیست سیستان وبلوچستان گفت: ۳۰ میلیون مترمکعب آب به عنوان مرحله نخست حق آبه زیستمحیطی سال ۹۶ تالاب بینالمللی هامون در شمال استان از محل چاه نیمهها رهاسازی شد.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، نیره پورملایی اظهار کرد: کل حق آبه زیستمحیطی تالاب هامون ۶۰ میلیون مترمکعب است که ۳۰ میلیون متر مکعب آن از محل چاه نیمهها از مسیر افضلآباد به سمت کوه خواجه و لورگ باغ باهدف آبگیری هامون هیرمند و صابوری رهاسازی شده است. وی افزود: با توجه بهقرار گرفتن در فصل وزش بادهای ۱۲۰ روزه و افزایش گرمای هوا با هدف جلوگیری از تلفات ناشی از این وضعیت در طبیعت تالاب هامون این رهاسازی در چند مرحله انجام میشود. پورملایی پیشبینی کرد: با رهاسازی مرحله نخست حق آبه زیستمحیطی تالاب هامون تا حدودی از سطح تلفات ناشی از گرما و توفان در میان گونههای جانوری و گیاهی منطقه جلوگیری شود. مدیرکل حفاظت محیطزیست سیستان و بلوچستان گفت: بقیه حق آبه زیستمحیطی تالاب هامون نیز با توجه به بررسیهای کارشناسی و نیاز اکولوژیکی تالاب با هماهنگی شرکت سهامی آب منطقهای استان در مراحل مختلف رهاسازی خواهد شد.