معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: بخش معدن این ظرفیت را دارد که ارزشافزودهای ۳۰ برابری ایجاد کند.
به گزارش پایگاه خبری گسترش، مهدی کرباسیان در نشست هماندیشی با روسای تشکلها، انجمنها و اتحادیههای معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: با توجه به سیاستهای دولت جهت استفاده هرچه بیشتر از مشاوره و تجارب بخش خصوصی و همچنین تاکید رییسجمهوری و معاون اول به تعمیق روابط، نظرات تشکلها و اتحادیهها در تصمیمگیری و سیاستگذاری بسیار موثر است. وی افزود: شاید برخی انتقاد کنند و بگویند باید پیش از این توجه بیشتری میشد اما در این خصوص باید گفت دولت یازدهم طی ۴ سال گذشته مسائلی همچون برجام را پیگیری کرد تا بتواند به درآمدهای نفتی سروسامان بدهد. کرباسیان تاکید کرد: با توجه به ظرفیتهای بسیار بالای کشور در رشد و جهش اقتصادی دولت تلاش کرد تا تکانههای اقتصادی را کنترل کند اما هنوز نتوانستهایم نظر مردم را تامین کنیم. وی ادامه داد: باید بپذیریم کم توجهی و انجام کارهای غیر کارشناسی موجب شده است نتوانیم به طور کامل به استقلال اقتصادی برسیم. معاون وزیر صنعت تصریح کرد: امیدواریم در دولت دوازدهم بتوانیم با استفاده از تجارب گذشته شرایط بهتری را در اقتصاد و بخش معدن برای جامعه ایجاد کنیم. به گفته کرباسیان، معدن یکی از بخشهای اصلی در اقتصاد مقاومتی است. چراکه ریشه در خاک کشور داشته و به خارج وابسته نیست در نتیجه استفاده بهینه از آن میتواند در تولید و اشتغال تاثیر بسزایی داشته باشد. کرباسیان با تاکید بر جایگاه معدن در اقتصاد کشورها گفت: بر اساس آمار امریکا در سال ۲۰۱۵ حدود ۸۰ میلیارد دلار از تامین مواد معدنی درآمد داشت که این درآمد در چرخه بعدی به ۶۳۰ میلیارد دلار رسید که نشان از ارزشافزوده ۳۰ برابری ایجادشده دارد. این آمار نشان دهنده عظمت تاثیر معدن در اشتغالزایی است. وی تصریح کرد: باید بپذیریم در دولت یازدهم ایمیدرو و وزارت صنفت تلاش کردند تحولی در حوزه معدن ایجاد شود. اما به نظر میرسد این تحولات در یک بازه زمانی ۵ تا ۱۰ ساله باید منجر به ایجاد اقتصاد پایدار شود.