معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت گفت: طرح «توانمندسازی و توسعه اشتغال پایدار» را در دست تهيه و طراحی داريم و تیمی براي نهايي کردن این طرح تشکیلشده است.
برات قبادیان در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش افزود: برای این منظور، تلاش داریم درعینحالی که صنایع را نوسازی و رقابتپذیر میکنیم، محصولات دانشبنیان نيز تولید کنیم زیرا با عملیاتی کردن این طرح، تعداد زیادی از فارغالتحصیلان دانشگاهی امکان حضور در صنایع را بهدست خواهند آورد.
این مقام مسوول با اشاره به موضوع رسوخ فناوری در صنایع، اظهار کرد: این موضوع که مدتها مغفول مانده است بهطور جد در دستور کار این معاونت قرارگرفته است.
وی افزود: هدف از طراحی این طرح؛توانمندسازی بنگاههای تولیدی و صنعتی باهدف دانشبنیان کردن آنها است، با توانمند ساختن این بنگاه ها در بخش صادرات، بالا بردن کیفیت محصولات و اشتغالزایی به آنها کمک خواهد شد. در این راستا، با توسعه تولید بنگاههای تولیدی و صنعتی نیاز به نیروی کار نیز افزایش خواهد یافت.
قبادیان تصریح کرد: طرح « توانمندسازی و توسعه اشتغال پایدار» متفاوت از طرحهایی است که قبل از این عملیاتی شده بود؛ بهعنوان نمونه، طرحی بهعنوان "خوداشتغالی" در دوران ریاستجمهوری سيد محمد خاتمی اجرا شد. بنابر این طرح، برای جوانان کارآفرین تسهیلاتی مدنظر قرار میگرفت که در دولت احمدي نژاد این طرح ادامه پيدا نكرد و طرح دیگری با عنوان "بنگاههای زود بازده" در دستور کار قرار گرفت. بر اساس این طرح، به بنگاههای تولیدی و صنعتی که امکان توسعه محصول و اشتغالزایی داشتند تسهیلاتی تعلق میگرفت. در این طرح نیز هرچند تسهیلات میلیاردی برای بنگاه ها در نظر گرفته شد اما موفق نبود و در نهايت، با شكست رو به رو شد.
وی افزود: متأسفانه در طرح خود اشتغالي بسیاری از جوانانی که تسهیلات دریافت کرده بودند به دلیل اینکه آموزش لازم برای استفاده درست از تسهیلات به آنها داده نشده بود، تسهيلات دريافتي را به هدر دادند و چون امکان بازپرداخت تسهیلات را نداشتند، بدهكار شدند و بيكار باقي ماندند. در طرح شكست خورده ي بنگاه هاي زود بازده نيز دريافت كنندگان تسهيلات چون بدون مطالعه ي كارشناسي، بدون داشتن طرح امكان سنجي(Feasibility Study) و بدون داشتن طرح تجاري(Business Plan) تسهيلات دريافت كرده بودند، لذا بسیاری از تولیدکنندگان بیکار بدهکار شدند و برخی چون تسهیلات میلیاردی گرفته بودند حتي ممكن است اکنون در زندان به سر ببرند.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت هدف اصلی طرح «توانمندسازی و توسعه اشتغال پایدار» را ایجاد اشتغال پایدار از طریق توسعه دانش بینان بنگاههای صنعتی معدنی و تجاری موجود دانست و گفت: البته برخی هدفهای اساسی دیگر ازجمله جهتدهی بنگاههای صنعتی، معدنی و تجاری در مسیر دانشبنیان از طریق دانش فنی جدید (فرآیندهای سنتی به فرآیندها دانشی و آگاهانه تبدیل میشود)، استفاده از فارغالتحصیلان در تمامی مقاطع برای راهاندازی واحدهای تحقیق و توسعه ( استقرار نظام برنامهریزی دانشبنیان و خلق ارزشافزوده جدید)، کاهش ریسک و مخاطرات بنگاهداری، فراهم آوری رسوخ فناوریهای جدید در بنگاههای اقتصادی و ایجاد تحرک در تقاضای نیروی کار دانست.
به گفته معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ در صورت تحقق این طرح به نتایج مطلوبی ازجمله بهسازی و نوسازی بنگاههای اقتصادی در مسیر اقتصاد مقاومتی، اصلاح و بهبود کیفیت کالا، توسعه بازارهای صادراتی، افزایش تولید و صادرات غیرنفتی، تقویت تحرک اقتصادی، افزایش کارایی تسهیلات بانکی، ارتقای سطح نیروی کار، تقویت کارآفرینی و اشتغالزایی، افزایش فرصتهای شغلی جدید، افزایش بهرهوری در تولیدات صنعتی و خدماتی خواهیم رسید.
وی افزود: برخی از جزییات این طرح با تکمیل و نهايي شدن آن متعاقباً اعلام خواهد شد.