تولید پژو ۳۰۱ در ایران یکی از قراردادهای برجامی بود که پس از خروج امریکا از برجام و شرکت پژو از ایران این قرارداد هم فسخ شد. حال ایران خودرو میخواهد برپایه آن قرارداد، از پژو ۳۰۱ استفاده کند و محصولات جدیدی از سدان تا شاسی بلند تولید کند.
گسترشنیوز: عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو درباره پژوه ۳۰۱ ایرانیزه و محصولات جدید که برپایه این خودرو است توضیح میدهد.
در مورد پژو ۳۰۱ و کارهایی که روی آن انجام شده است توضیح میدهید؟ این محصول به کجا رسیده است؟
خودرو ۳۰۱ مربوط به پژو بود که پس از برجام وارد ایران خودرو شد.
ایران خودرو با شرکت پژو برای ساخت خودرو پژو ۳۰۱ شروع به همکاری کرد و قرار بود سه خودرو از محصولات پژو در ایران تولید شود.
بعد از اینکه امریکا از برجام خارج شد شرکت پژو هم از ایران رفت.
این محصول همین طور مانده بود تا به همت کارشناسان ایران خودرو قرار بر این شد که داخلیسازی شود.
در نهایت به این نتیجه رسیدیم که ما چرا باید محصول پژو را تولید کنیم و محصول خود را تولید نکنیم؟
اسم فنی این پروژه p۳۲۲ شد که الان تقریبا طراحی بدنه و سایر قطعات آن انجام شده و نمونهسازی آن تمام شده است و منتظر رونمایی هستیم.
پی ۳۲۲ محصولی کاملا ایرانی است و به جای اینکه برند شرکت پژو را داشته باشیم با برند خود ایران خودرو وارد میشود.
پروژه پی ۳۲۲ با موتور EC۵
این خودرو با چه موتوری وارد بازار میشود؟
موتور خودرو EC۵ است که ارتقا یافته موتور TU۵ و نسل جدیدتری از موتورهای شرکت پژو است و داخل خود ایران خودرو کارهای آن انجام شده است.
پس از تولید نمونه، به تولید انبوه هم رسیده است.
الان منتظر هستیم که موتور را روی این بدنه سوار کنیم.
از لحاظ موتور و گیربکس مشکلی وجود ندارد.
طراحی اکسلها هم در حال انجام است و طراحی بدنه، اجزا داخلی کابینو سیستم خنککننده هم انجام شده و مشکلی ندارد.
فکر میکنیم حدود ۱۲ ماه بعد از رونمایی، این محصول به تولید انبوه میرسد.
قطعات بدنه و قالبها صددرصد داخلی و در شرکت آیکید ایران خودرو، جی پیای و سایر قالب سازهای ایرانی، بالغ بر ۲۰ قالب ساز در این پروژه با ما همکاری میکنند.
همین الان یک سری از قطعات در حال ساخت است و صددرصد در داخل کشور ساخته خواهد شد.
این موتوری که روی خودرو است چقدر با موتور TU ۵ فرق میکند؟
به این موتور یک CVVT اضافه کردیم و روی گشتاور موتور کار کردیم.
حدود ۵ الی ۷ درصد توان و گشتاور افزایش پیدا کرده است.
مصرف سوخت پایین آمده و متناسب با نیاز مشتری شده است.
این خودرو چند درصد داخلیسازی شده است؟
این خودرو از نظر طراحی صددرصد ساخت داخل است.
پلتفرم آن یک پلتفرم بومیسازی شده است و پلتفرم ۳۰۱ نیست.
شاسی بلند ایران خودرو روی پلتفرم بومیسازی شده پژو ۳۰۱
چه چیزهایی از آن را بومیسازی کردید؟
مقداری کف اتاق و فاصله طولی و فاصله عرضی لاستیکها را که در خودرو بسیار مهم است تغییر دادهایم.
از دل این پلتفرم یک خودروی سدان و یک کراس اوور (CUV) و یک خودروی هاچ بک بیرون میکشیم.
اگر بشود یک خودرو شاسی بلند (SUV) هم تولید خواهد شد.
در رابطه با خودکفایی الان بالای ۶۵% به خودکفایی رسیدهایم و به بالای ۸۰ درصد نیز میرسد.
فرمان این خودرو به روز و برقی است.
به احتمال خیلی زیاد استانداردهای روز را پاس میکند و یک خودروی بالای ۳ ستاره خواهد بود.
یک خودروی کراس اوور هم که نمونه اولیه آن آماده شده و آماده رونمایی است.
کراس اوور ایران خودرو آماده رونمایی
این کراس اوور با پروژه پژو ۳۰۱ چه فرقی میکند؟
کلا خودرو متفاوتی است ولی هر دو پلتفرم P۳۲۲ است و ربطی به پلتفرم ۳۰۱ ندارد.
کاملاً ساختار آن را عوض کردیم و کسی نمیتواند مدعی شود که این پلتفرم برای پژو ۳۰۱ است.
ضمن اینکه در نسخه کراس اوور ما موتور EF۷پلاس توربو استفاده خواهیم کرد.
توان و گشتاور موتور این خودرو کراس اوور چقدر است؟
حدود ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور آن است با گیربکس ۶ دنده اتوماتیک که روی دنا پلاس نصب شده است، ارائه خواهد شد.
استفاده از گیربکس شش دنده و معادل گیربکس آیسن ژاپن
پیش از این ایران در زمینه گیربکس خودرو قرار بود با شرکت هیوندای پاورتک و پانچ بلژیک کار کند. درحالحاضر با دانگ اتومبیل دارید کار میکنید؟
با شرکت هیوندای پاورتک که به نتیجه نرسیدیم.
ضمن این که گیربکس هیوندای چهار دنده بود.
الان با یک شرکت داریم کار میکنیم و برای خودکفایی با آنها صحبت کردیم.
این گیربکس شش دنده و معادل گیربکس آیسن ژاپن است.
این گیربکس در محصولات میتسوبیشی استفاده میشود؟
بله در میسوبیشی و در محصولات روز ژاپن و کره از این گیربکس استفاده میشود.
در حال کار با یک شرکت هستیم و الان ۱۰۰۰ دستگاه آماده تولید است.
تولید انبوه در خط تولید با ۲۰ دستگاه شروع شد.
انشاالله سال آینده تحویل مشتریان خواهد شد.
بسیار گیربکس خوبی است و مصرف سوخت پایینی دارد.
درحالحاضر شما روی یک موتور سه سیلندر هم در حال کار هستید.
آن یک پروژه دراز مدت است و باید از مرکز تحقیات پیگیری کنید.
اما دنا پلاس که رونمایی شد یک سری دانش فنی به ایران خودرو منتقل کرد.
در مورد این دانش که منتقل شده و دناپلاس رونمایی شده بیشتر توضیح میدهید؟
کل سیستم اکسل، شاسی، رام و سیستم تعلیق جلو به طورکامل طراحی مجدد شده است.
به خودکفایی برسیم دنا پلاس اتومات با سنسور باران تولید میشود
دنا که از پلتفرم سمند استفاده میکرد و سمند هم توسعه یافته پژو ۴۰۵ بود. در دنا پلاس پلتفرم عوض شده است؟
قسمت جلوی آن پلتفرم به طور کامل عوض شده است.
قسمت جلوی خودرو در دنا پلاس اتوماتیک کاملاً تغییر یافته است.
فرمان خودرو نیز برقی شده است.
یعنی شما ادعا میکنید که هندلینگ آن بهتر شده است؟
هندلینگ و کیفیت سواری قطعاً بهتر شده است.
افت فشاری که روی ناحیه اگزوز خروجی داشتیم ارتقا پیدا کرده است و کمتر افت فشار داریم.
مسیر لولههای خروجی اگزوز اصلاح شده است. به همین دلیل سر و صدا کمتر به داخل اتاق انتقال داده میشود.
رام آن یک رام جدیدی است که در داخل ایران طراحی شده است و در مرحله تولید انبوه است.
بازویی مثلثیها از حالت فورج به حالت متال شیت تغییر پیدا کرده است.
مانند خودروهای روز دنیا کاهش وزن داشتیم.
در آینده این خودرو کیلس هم خواهد شد.
روی اتولایت و سنسور باران هم کار میکنیم و زمانی که به خودکفایی برسد روی خودرو استفاده میشود.
تولید سالانه چهارصد دستگاه دنا پلاس اتوماتیک
موتور این ماشین با موتور سورن توربو چقدر فرق کرده است؟ زیرا این موتور مشکل روغن داشت.
این زمانی بود که ما مغایرتی در یک قطعه خودرو داشتیم و به همین دلیل مشکلات پمپ روغن دیده میشد و تنها به دلیل یک واشر بود.
آن موقع کارشناسها میگفتند که ایران خودرو بوست را زیاد گرفته است و بوست را کم کردند، آیا صحت دارد؟
خیر اگر آن بوست میخواست اثر بگذار روی ترمز هم اثر میگذاشت.
یعنی میگویید الان مشکلی ندارد؟
نه الان مشکلی نیست و در حال تولید است و روزانه ۵۰ دستگاه تولید داریم.
در سال آینده ما روزانه چهارصد دستگاه دنا پلاس اتوماتیک تولید خواهیم کرد.
منبع: بیتران