|

ضعف حمل‌ونقل بین‌المللی در نبود متولی

فهرست محتوا

رئیس پیشین انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی کشور معتقد است یکی از دلایل وجود مشکلات متعدد در زنجیره حمل و نقل بین‌المللی کشورمان، این است که حمل‌ونقل کشور، متولی خاصی ندارد که بتواند از ناهماهنگی‌ها و بروز مشکلات پی درپی در زنجیره حمل‌ونقل ترکیبی، جلوگیری کند.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، جواد سمساریلر در گفت‌وگو با روزنامه «گسترش تجارت» با بیان اینکه در گذر سال‌ها، مشکلات حمل‌ونقل بین‌المللی حل نشده، اظهار کرد: در این حوزه هم از نظر سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری درگیر مشکلات هستیم. به عنوان نمونه مشکل ما با گمرک این است که سامانه اتوماسیون گمرک هر روز تغییر می‌کند و در این زمینه، مشکلاتی برای ما ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر درخواست‌هایی که برای اصلاح نظام گمرکی کشور داشتیم، هنوز ترتیب اثر داده نشده و به همین دلیل، گرفتاری شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ادامه دارد و همچنان گفته می‌شود باید منتظر استقرار دولت جدید باشیم.

او با اشاره به ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در کشور گفت: حمل‌ونقل ترکیبی، زیرساخت اصلی مورد نیاز برای حمل‌ونقل بین‌المللی است. این شیوه حمل‌ونقل، ضوابط و پیش‌نیازهایی دارد که در ایران اجرا نمی‌شود. اگر بخواهیم این ضوابط را به طور کامل اجرا کرده و حمل‌ونقل ترکیبی قدرتمندی داشته باشیم، نیازمند عملکرد یکپارچه گمرک، وزارت راه و شهرسازی، سازمان بنادر و دریانوردی، کشتیرانی ایران و سایر سازمان‌های دست‌اندرکار این موضوع هستیم اما در ایران در این زمینه، عملکرد قدرتمندی نداریم و شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی مشکلاتی با این نهادها دارند که در طول دولت‌های مختلف، تغییر محسوسی نکرده و همچنان تکرار می‌شود.

سمساریلر با اشاره به اتصال زنجیره‌وار مسائل مرتبط در حمل‌ونقل بین‌المللی یادآوری کرد: هر کدام از این سازمان‌ها به تنهایی بخواهند مشکلات را حل کنند، باز هم تاثیر چندانی بر حل مشکلات شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ندارد، زیرا نیازمند عملکرد مطلوب زنجیره این عوامل هستیم و با تلاش‌های فردی، کار اصلاح نخواهد شد و به همین دلیل با وجود برخی اقدامات انجام شده، هنوز گشایشی در کار ما ایجاد نشده است.

وی معتقد است حل مشکلات حمل‌ونقل بین‌المللی ایران، با توجه به وسعت و تعدد نهادهای دخیل، عزم جدی نیاز دارد. سمساریلر اضافه کرد: مشکلات را بارها به‌طور کتبی و شفاهی در جلسه‌های مختلف به مسئولان گزارش داده‌ایم اما هنوز هیچ کدام تغییر محسوسی نداشته است. یکی از دلایل این مسئله را می‌توان به این موضوع ارتباط داد که حمل‌ونقل کشور، متولی خاصی ندارد در حالی که کسی باید مسئولیت حمل‌ونقل را در کشور بپذیرد، نهادها و مقررات این حوزه را با هم هماهنگ کرده و از ناهماهنگی‌ها و بروز مشکلات پی درپی در زنجیره حمل‌ونقل ترکیبی، جلوگیری کند.

این فعال پیشکسوت حمل‌ونقل بین‌المللی یادآوری کرد: برای داشتن زنجیره مطلوب حمل‌ونقل ترکیبی که زمینه عملکرد قدرتمند شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی را فراهم می‌کند، باید حمل‌ونقل دریایی، جاده‌ای و ریلی، اتصال و هماهنگی مناسبی داشته باشند. یعنی وقتی کالا با کشتی به بندر می‌رسد بلافاصله بعد از تخلیه به ریل یا جاده منتقل و از توقف طولانی کالا در بندر جلوگیری شود اما درحال‌حاضر چنین شرایطی نداریم.

او با تاکید بر نبود اتصال کامل میان شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل کشور گفت: با وجود چنین مشکلاتی، تبدیل به کشوری ترانزیتی نخواهیم شد. این مسائل را در همه سال‌های گذشته گوشزد کرده‌ایم، اما همچنان مشکلات به قوت خود باقی است.

ضعف حمل‌ونقل بین‌المللی در نبود متولی
کد خبر: ۸۷۵۵
۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹
ارسال نظر
captcha
مالمو
مالمو