یک فروشنده لوازم یدکی در راسته چراغ برق بازار تهران گفت: این روزها اقلامی که به بازار لوازم یدکی وارد میشود از طریق قاچاق به معنی ورود از راههای غیرمتعارف نیست بلکه ممکن است جنس از گمرک و از مجرای رسمی به گونهای ترخیص شود.
پیمان فلسفیحقیقی از فروشندگان بازار لوازم یدکی درباره کالاهای قاچاق موجود در این بازار به پایگاه خبری گسترش گفت: در واقع قاچاقی که امروز برای کالاها وجود دارد تنها از گمرک است و از مسیر دیگری اتفاق نمیافتد. وی عنوان کرد: امروز بیشتر کالاهای بازار لوازم یدکی از سوی گمرک ترخیص و به بازار لوازم یدکی عرضه میشود. شاید درصد بسیار پایینی که ارزش پیگیری ندارد از طریق آنچه گفته میشود مخفیانه و از راهی غیراز گمرک وارد بازار شود. فلسفی تاکید کرد: امروز قطعات بازار لوازم یدکی بیشتر از طریق خود گمرک وارد میشود و افراد با کماظهاری و حتی دادن مبلغی آنها را وارد میکنند. ضمن اینکه امروز وارد کردن کالایی به شکل قاچاق ارزش و سودی برای واردکننده ندارد. این فروشنده لوازم یدکی خودرو درباره دلیل آن نیز اظهار کرد: افراد نیاز ندارند اقلام موردنظر خود را از مسیرهای نامتعارف وارد کنند زیرا میتوانند با شیوههایی که امروز مرسوم شده از طریق همان گمرک کالاها را ترخیص کنند و مهر استاندارد را به لحاظ کیفیت داشته باشند. شاید اقلام دیگر به شکل کولبری آورده شود اما لوازم خودرو صرفه اقتصادی ندارد. در بین قطعات خودرو تایر تنها قطعهای است که ممکن است به شکل قاچاق وارد شود اما اقلام کوچک ارزش قاچاق ندارند.