خودروسازان موافق افزایش نرخ خودرو هستند، تا بخشی از زیان ناشی هزینههای مالیشان را جبران کنند. البته آنها ترجیح میدادند که نوسانات ناشی از این تغییر نرخ را بهعنوان سود عملیاتی شناسایی کنند، نه بازاری که در آن دلالان و واسطهها نقش آفرین هستند.
گسترش نیوز- این روزها اعداد و ارقامی که روی جدول نرخ خودرو نقش میبندد برای هیچ کس باور کردنی نیست، نه خریداران و نه کسانی که دست اندر کار سیاستگذاری بازار و صنعت خودرو هستند.
البته خودروسازان موافق افزایش نرخ خودرو هستند، تا بخشی از زیان ناشی هزینههای مالیشان را جبران کنند. آنها ترجیح میدادند که نوسانات ناشی از این تغییر نرخ را بهعنوان سود عملیاتی شناسایی کنند، نه بازاری که در آن دلالان و واسطهها نقش آفرین هستند و کسب سود میکنند. برخی از کارشناسان میگویند که افزایش نرخ ناشی از کاهش تولید و عرضه متأثر از کمبود قطعات است. این در حالی است که تعهدات ناشی از پیش فروش ادامه داشته و صد البته عرضه خودرو به بازار از سوی خودروسازان نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است. براساس گزارش روزنامه ایران، با وجود این، روند افزایش تعهدات برای خودروسازان به منزله افزایش نقدینگی در این بنگاهها است، از اینرو آنها در تلاش هستند تا خودروهای معوق را تحویل دهند تا اجازه پیش فروش در حجم گسترده و با قیمتهای جدید را از وزارت صمت بگیرند. چرا؟ چون که طبق مقررات وزارت صمت، آن بنگاه خودروسازیای میتواند مجوز پیش فروش خودرو بگیرد که حداقل پرونده دو پیش فروش خود را بسته باشد. اما چه اتفاقی در بازار خودرو رخ داده که قیمتها سر به فلک کشیده و بیشتر خودروهای داخلی مرز ۱۰۰ میلیون تومان را رد کردند؟ نخستین و مهمترین نکته کاهش شدید تولید خودرو است که طبق آخرین آمار بیش از ۲۵ درصد کاهش در دی ماه تجربه شده است، هرچند که در ماههای قبل کاهش تولید ۴۰ درصدی هم ثبت شده است.
منبع: تسنیم